Romanii sunt ecologisti numai daca au beneficii personale de pe urma protejarii mediului. Ei declara ca ar plati mai mult pentru produse nepoluante, insa, in practica, se dovedeste ca nu e chiar asa. Aceasta este concluzia primei cercetari sociale cantitative solicitate de Green Report privind teme de mediu din romania, realizata de Daedalus Consulting. VEZI SONDAJUL
"Oamenii isi doresc o abordare ecologica a vietii de zi cu zi, insa vor beneficii personale sau cel putin o constientizare care sa se traduca in stimulente sau facilitati. Dincolo de constientizare, aceste probleme trebuie asumate. Avem de-a face cu o atitudine mioritica: diferenta mare intre atitudine si comportament", a explicat, pentru Green Report, Daniel Enescu, cercetator la Daedalus Consulting.
In privinta disponibilitatii romanilor de a plati pentru produse "verzi", distingem alimentele organice crescute fara ingrasaminte chimice si pesticide, pentru care 73,1% dintre respondenti se declara dispusi de a plati mai mult. Procentul este atat de mare pentru motivul ca astfel de achizitii vizeaza in mod direct sanatatea, explica Enescu. Sub 50% ar plati mai mult pentru energie regenerabila (49,1%) sau pentru produse cu componente biodegradabile (36,3%). Procentul mediu care s-ar adauga pretului de cost actual al produselor este intre 10% si 14% pentru a consuma produse "verzi". 30% dintre respondenti ar plati acest procent in plus pentru energie din surse regenerabile, 28,3% pentru produse biodegradabile si 25,8% pentru alimente organice.
Economiile la utilitatile domestice au ca principal motiv reducerea costurilor gospodariei, in procent covarsitor de 85,7%. Doar 13,1% ar face-o pentru protectia mediului inconjurator. Dintre utilitatile economisite, energia electrica se afla pe primul loc – cu 76,3% de respondenti care ar reduce consumul. Apa (59,3%) si caldura (56,3%) urmeaza electricitatii.
Dintre fenomenele cu impact asupra mediului inconjurator, romanii identifica aspecte ingrijoratoare legate de poluarea din atmosfera (84,3%), defrisarea padurilor (84,1%), alimentele modificate genetic (77,3%), poluarea industriala, seceta si inundat iile ori subtierea stratului de ozon (cu peste 72%). Acestea sunt fenomene cu impact direct asupra vietii de zi cu zi, iar subiectii le percep personal si profund. Epuizarea resurselor de combustibili fosili (55,7%), un fenomen suficient de indepartat in viitor, nu creeaza ingrijorare foarte mare.
Dintre activitatile de protejare a mediului inconjurator pe care le-au facut sau intentioneaza sa le faca romanii, pe primul loc se distinge intretinerea spatiului verde din fata blocului sau a casei, cu procente de 80,5%, activitati desfasurate in ultimul an, si 89,6% – activitati care se intentioneaza sa fie desfasurate in urmatoarele 12 luni. Urmeaza cumpararea de becuri economice (70,8% si 90,5% in urmatorul an), reducerea consumului de hartie prin reducerea tiparirii sau refolosirea paginilor deja scrise (65,1% si 82,6%), refolosirea pungilor din plastic (63,3% si 76,7%), utilizarea mijloacelor de transport in comun in detrimentul automobilului personal (62% si 65,9%), utilizarea de produse cu ambalaje returnabile (52,4% si 78,6%), plantarea de copaci si arbusti (48,9%, dar cu o dezirabilitate de 81,8% in urmatoarele 12 luni) si, in sfarsit, reciclarea hartiei si a sticlei, cu doar 38,9%. Reciclarea are cea mai mare dezirabilitate, romanii, declarativ, vor sa recicleze in proportie de 73%.
Cercetarea a fost realizata pe un numar total de 1.003 subiecti, cu o eroare de esantionare de +/- 3%. Interviurile au fost facute prin telefon asupra persoanelor cu varste cuprinse intre 18 si 65 de ani din mediul urban.