Permacultura pentru copii, printr-un schimb de experiență româno-scoțian

19 elevi ai școlii Gatehouse din Scoția împreună cu aproximativ 30 de copii din cadrul centrului de zi „Izvorul Speranței” (satul Pănătau, județul Buzău) au învățat noțiuni despre permacultură, grădinărit sau ecologie în cadrul proiectului european „Copii în permacultură”. 

 

permacultura
foto: facebook Asociația Educației Neoumaniste

Proiectul este finanțat prin Erasmus plus Key Action 2: School Education și în acesta sunt partenere cinci țări: Marea Britanie, România, Cehia, Slovenia și Italia. Organizatorii acestuia susțin că astfel doresc să aducă alături copii și profesori din culturi diferite, să faciliteze schimbul de tradiții, idei și tehnici și să îi determine pe tineri să se implice din ce în ce mai mult în protejarea mediului și în îngrijirea naturii. În România, schimbul de experiență a fost coordonat de Asociația de Educație Neoumanistă, una dintre cele șapte organizații partenere în proiectul european „Copiii în permacultură”. Green Report a vorbit cu președinta Asociației de Educație Neoumanistă, Denise Deshaies, care ne-a spus cum s-a desfășurat schimbul de experiență. 

Centrul de zi, Izvorul Speranței aparține Familiei AMURTEL și a fost înființat în 2007, în satul Pănătău din comuna Pătârlagele. Aici, în fiecare zi, circa 35 de copii din sat mănâncă la prânz și își fac temele, sub supravegherea unui educator. Mâncarea este pregătită cu legume de la Grădina Bio AMURTEL, un alt proiect al Asociației de Ajutor AMURTEL România.

Acest schimb de experiență face parte dintr-o activitate mai extinsă, care a început anul trecut, și prin care șapte organizații non-guvernamentale europene au elaborat un studiu al resurselor existente, care ar putea fi folosite în lucrul cu copii în domeniul permaculturii. Practic, au centralizat cărțile, programele sau studiile existente, pentru a putea mai departe să elaboreze un curriculum pe care educatorii, profesorii sau părinții să-l folosească.

Ce activități au avut copiii

Schimbul de experiență s-a desfășurat în două etape. Într-o primă fază, cei 19 elevi, cu vârste cuprinse între 11 si 12, ai școlii „Gatehouse” din Scoția, au venit în comuna Pănătău din județul Buzău, pentru a se întâlni cu copiii din centrul de zi  Izvorul Speranței. Acolo, au vizitat o stână tradițională, unde au putut vedea cum se face brânză, și o mănăstire.

„Ideea schimbului a fost ca tinerii să experimenteze ce înseamnă practicile tradiționale în agricultură, să vadă o țară în care mai există aceste practici și să experimenteze nu doar din poziția de turist, ci să aibă parte de o experiență mai autentică, mai integrată cu comunitatea. (…) Pentru copiii din România a fost important ca aceștia să simtă că practicile tradiționale din țara lor sunt valoroase (…) pentru că mulți copii din România au impresia că totul este mult mai frumos afară” , a declarat Denise Deshaies.

De asemenea, mai mulți voluntari din satul Pănătău și din comuna Pătârlagele (Buzău), împreună cu voluntari din București, au susținut cu elevii mai multe ateliere interactive. În cadrul acestora, ei au învățat cum să facă pirogravură (cum să decoreze lemnul), cum să-și confecționeze bijuterii din lemn sau cum să tragă cu arcul.

În plus, aceștia au mai învățat de la un apicultor cum să facă diferența între mai multe tipuri de miere și cum să facă ambalaje din material textil și ceară de albine, pentru a le înlocui pe cele din plastic. Apoi, voluntarii le-a mai arătat copiilor cum se construiește o căsuță de joacă din răchită. În schimb, elevii scoțieni le-au arătat celor români fotografii cu locurile natale și le-au povestit cum este agricultura în țara lor.

permacultura
foto: facebook Asociatia Educatiei Neoumanista

 

De exemplu, în Scoția totul este mecanizat, povestește Denise, și doar câțiva oameni sunt proprietari de pământ agricol. De asemenea, procesarea laptelui nu se poate face la fermă și laptele este luat de persoane autorizate pentru a fi procesat în altă parte.

„niște copii obosiți, dar super fericiți”, un rezultat al proiectului

În cea de-a doua fază, elevii din Scoția au vizitat Școala Ferdinand din București, unde au făcut cunoștință cu proiectul „Grădina din Curtea Școlii”, o inițiativă comună a „România în Tranziție” și „Copiii în permacultură”. Aceștia au mai vizitat și Grădina Răsărit,  un alt proiect de permacultură urbană al Asociației de Ajutor AMURTEL. Călătoria s-a încheiat cu o vizită la Muzeul Național al Satului din București.

Denise glumește și spune că rezultatul proiectului a fost „niște copii obosiți, dar super fericiți” și în cazul adulților și însoțitorilor situația fiind asemănătoare. De asemenea, ea spune că, prin acest schimb de experiență, organizatorii au vrut să-i pună pe copii în conexiune cu natura. Ea speră ca, printr-un proiect viitor, și copiii români să facă o vizită în Scoția.

permacultura
foto: facebook Asociatia Educatiei Neoumanista

 

Citește și: VIDEO AMURTEL, grădina cu scop social care livrează legume bio bucureștenilor

 

spot_img

Ultimele știri