Eliminarea huilei din mixul energetic, insuficientă pentru țintele climatice naționale

Eliminarea huilei din mixul energetic până în 2032 nu este de ajuns pentru ca România să își poată atinge țintele climatice și să contribuie cu adevărat la diminuarea efectelor de încălzire, spun reprezentanții Bankwatch ca reacție la anunțul Ministrului Energiei și angajamentul luat de România în acest sens în Planul Național de Redresare și Reziliență.

Potrivit Bankwatch, huila reprezintă doar 2% din mixul energetic al România, cantitatea cea mai mare de emisii din întregul sistem economic fiind atribuită lignitului, care produce 17-20% din energia electrică anual. În 2019, în România huila avea emisii de 1,18 milioane de tone de dioxid de carbon (CO2), în timp ce lignitul a depășit 12 milioane de tone.

„În plus, termocentralele pe huilă ar fi fost închise oricum din motive economice și de mediu. Mintia a intrat deja în conservare. Termocentrala depășește limitele pentru dioxidul de sulf (SO2) și pulberi (PM), substanțe care afectează sănătatea oamenilor, și nu poate primi autorizație integrată de mediu, motiv pentru care România este în procedură de infringement de patru ani. Întregul Complex Energetic Hunedoara (care operează termocentrale pe bază de huilă) este în insolvență și înregistra datorii de 6 miliarde de lei în 2020″, se arată într-o analiză Bankwatch.

Deși obiectivele climatice ale Uniunii Europene sunt clare, iar dovezile care plasează cărbunele ca cel mai mare poluant la nivel național și global sunt fără echivoc, autoritățile naționale nu acționează pe măsura urgenței în care ne aflăm. La Complexul Energetic Oltenia, planul de restructurare prevede o capacitate pe bază de lignit de 1650 de MW în 2030, însă există și informația conform căreia societatea ar mai rămâne cu 660 MW. Compania nu a stabilit o dată de eliminare completă a cărbunelui, deși potențialul energiei regenerabile în județul Gorj este unul semnificativ.

Eliminarea huilei va conduce la disponibilizarea a 4.000 de angajați

Regiunile carbonifere și-au depus Planurile teritoriale pentru tranziție justă la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene la sfârșitul lunii mai. Decizia și calendarul de eliminare a cărbunelui menționate în PNRR, precum și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră trebuie reflectate și în Planurile teritoriale pentru tranziție justă, pentru a putea fi propuse proiecte și măsuri care să atenueze impactul social. Astfel, autoritățile au luat decizia de renunțare la cărbune, și ea incompletă, prea târziu.

În Hunedoara, eliminarea huilei va conduce la disponibilizarea a 4.000 de angajați din termocentrale și zonele miniere. Toate aceste disponibilizări trebuie să aibă loc având în vedere direcțiile de dezvoltare identificate în Planul Teritorial pentru Tranziție Justă al județului. Pentru rezolvarea acestei situații au fost propuse măsuri de protecție socială precum salariile compensatorii și reducerea vârstei de pensionare, însă acestea nu sunt o soluție viabilă pentru personalul mai tânăr care se poate reintegra mai ușor pe piața muncii.

Un exemplu de inițiativă menită să ajute acest demers le aparține celor de la Romanian Wind Energy Association (RWEA) care demarează un program pentru reconversia profesională a personalului din zonele miniere și alte zone aflate în plină tranziție energetică.

În Gorj situația este și mai complicată. Deși PTTJ-ul identifică alte oportunități de dezvoltare economică precum energia solară cu un potențial de până la 60 GW, dar și sectoare precum turism, industrie, reciclare, tâmplărie, agricultură, Complexul Energetic Oltenia pare că nu vrea să profite de această oportunitate. Astfel, este neclar ce se va întâmpla cu o bună parte din cei 12.000 de angajați, dar și cu cei din domenii conexe a căror ocupație sprijină activitatea producției de energiei electrică pe bază de cărbune. Dacă decidenții nu vor stabili o dată de eliminare inclusiv a lignitului, tranziția justă în Gorj și Dolj nu poate fi planificată coerent.

O greșeală pe care România riscă să o repete este lipsa sau mimarea implicării publicului în luarea deciziei de eliminare a cărbunelui. Observăm deja că informarea corectă a publicului nu este o prioritate pentru Guvern. Deși se va stabili și un calendar de consultări publice pentru modificarea legii, societatea civilă nu se numără printre actorii vizați.

Tranziția energetică de la cărbune se poate realiza prin mijloace verzi și echitabile. Este însă nevoie de consens și decizii bazate pe realitatea cu care ne confruntăm azi. Schimbările climatice tot mai intense, situațiile sociale dificile în regiunile carbonifere și evoluția tehnologică ar trebui să fie principalii factori pe care Guvernul îi ia în considerare atunci când stabilește data de renunțare la cărbune.

spot_img

Ultimele știri