Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Cum isi aleg companiile proiectele de CSR

Companiile de pe piata romaneasca dezvolta proiecte de CSR, destul de numeroase, in ciuda crizei economice ori a faptului ca responsabilitatea sociala corporativa este o preocupare relativ noua in Romania. Domeniile in care proiectele de CSR se regasesc includ protejarea biodiversitatii, dezvoltarea durabila, cultura, sanatatea ori invatamantul. Iar criteriile dupa care sunt alese proiectele de responsabilitate sociala corporativa sunt reprezentate de nevoile care apar in comunitate, dar si de valorile companiei.

Click aici pentru a citi cel mai nou numar al revistei Green Report.

Rompetrol: „Impreuna pentru fiecare“
Proiectele de implicare sociala ale Rompetrol „trebuie generate de nevoi reale, cu propuneri de solutionare eficiente, cu numar mare de beneficiari si cu rezultate ce pot fi pastrate pe termen lung. Implementarea proiectului trebuie sa implice, bineinteles, voluntari din comunitate“, potrivit reprezentantilor companiei.

„Programul de responsabilitate sociala «Impreuna pentru fiecare» a inceput in 2009 si este destinat dezvoltarii si implicarii comunitatilor locale prin initierea, sustinerea si derularea de proiecte din domeniul sanatatii si al protectiei mediului. De la debutul «Impreuna pentru fiecare», Grupul Rompetrol a sprijinit comunitatile locale din toate judetele tarii pentru realizarea a 55 de proiecte care au ajutat la imbunatatirea vietii oamenilor“, a spus Alexey Golovin, director Comunicare si Marketing Grupul Rompetrol.

Potrivit reprezentantilor companiei, strategia de responsabilitate sociala corporativa a fost mereu una pe termen lung, iar bugetul nu a suferit fluctuatii semnificative. La nivel de grup, „bugetul depaseste 1 milion de dolari anual, suma investita in implementarea proiectelor sociale in comunitate, si nu cuprinde partea de comunicare“.

Lafarge: „Astazi pentru viitor“
Pentru Lafarge, mizele legate de mediu si cele sociale, in alegerea proiec-telor, nu se pot disocia de mizele economice. Programul „Astazi pentru viitor“ este centrat pe cinci mari directii de actiune in care parteneriatele locale si cele internationale intregesc demersul de intampinare a nevoilor comunitatilor: protectia mediului ambiant, WWF Programul Dunare Carpati Romania; constructia de case simple, decente si accesibile pentru familii aflate in nevoie de locuinta, Habitat for Humanity Romania; patrimoniu istoric si natural, Fundatia Pro Patrimonio, Comisia Nationala pentru UNESCO; educatie si formare vocationala, Universitatea de Arhitectura „Ion Mincu“ si Grupul Scolar de Constructii „Anghel Saligny“.

„O companie nu va reusi pe termen lung, daca nu contribuie in mod sistematic la binele comunitatii in mijlocul careia isi desfasoara activitatea. Strategia Lafarge reflecta valorile fundamentale ale grupului si asociaza tehnicile si metodele industriale cu (…) protectia mediului ori cu protejarea resurselor naturale si a energiei“, sustine Camelia Savoiu, director Comunicare Lafarge.

De cativa ani, politica Lafarge se bazeaza din ce in ce mai mult pe dezvoltarea unui dialog de durata, cat si pe construirea unui adevarat parteneriat cu societatea civila.

Serviciul London Benchmarking Group (LBG) este un instrument ce ajuta compania la o buna evaluare a resurselor investite si a rezultatelor obtinute in proiectele de responsabilitate sociala in care este implicata si carora le acorda resurse in fiecare an.

In acest fel, potrivit reprezentantilor Lafarge, relatia cu partenerii devine tot mai transparenta, mai echilibrata si, in consecinta, mai buna. Acest model de analiza a contributiilor financiare si in natura pe care Lafarge le ofera in fiecare an contribuie si la evidentierea gradului si modului de implicare ale angajatilor in programe comunitare, a rezultatelor cantitative si calitative obtinute atat in comunitati, cat si de companie.

„Cea mai buna ilustrare este parteneriatul de pionierat semnat in 2000 si reinnoit in 2005 cu WWF, in scopul imbunatatirii performantei sale din punctul de vedere al mediului si pentru a contribui la cresterea standardelor din industrie. S-au creat si alte parteneriate atat la scara grupului, cat si la nivel local, ilustrand angajamentul Lafarge de a-si imbunatati performantele sociale, de mediu si economice“, a explicat Camelia Savoiu.

Holcim: „Noua ne pasa!“
Holcim Romania alege proiectele de CSR in functie de felul in care acestea „raspund principiilor stabilite de companie ca fiind esentiale pentru implicarea sa in actiuni de responsabilitate sociala“. Primul proiect de CSR al companiei a fost concursul „Noua ne pasa!“, care s-a desfasurat an de an, intre 2002 si 2008, si a implicat toate liceele din orasele unde Holcim Romania este prezenta cu opera-tiuni. De asemenea, in 2002, Holcim Romania a investit circa 120.000 de euro in renovarea si dotarea gradinitei din Alesd, judetul Bihor, frecventata de copiii din comunitate.

„Compania noastra se implica in proiecte de protectia mediului, educatie, sprijinirea dezvoltarii durabile a comunitatii si construirea infrastructurii necesare acesteia. In functie de proiect, asteptarile sunt formulate sub forma de obiective definite pentru toate cele trei faze pe care le consideram esentiale in dezvoltarea unui proiect de CSR. Acestea vizeaza definirea nevoilor partenerilor de interes si a punctelor comune de interes si implicare pentru companie, definirea strategiei si implementarea proiectului, dar si monitorizarea rezultatelor obtinute. Fiecare dintre aceste etape este cheia pentru reusita unui proiect, iar expertiza unui ONG este esentiala“, spune Andreea Nicolae, Manager Comunicare Holcim Romania.

Dintre cele peste 700 de milioane de euro investite de Holcim in Romania, in ultimii 14 ani, un procentaj semnificativ a fost alocat programelor si initiativelor de CSR. Banii au facilitat atat dezvoltarea proiectelor destinate comunitatilor, cat si investitiile facute pentru imbunatatirea securitatii si sanatatii angajatilor.

E.ON: „Energie pentru viata“
E.ON Romania, membra a Grupului E.ON, este compania-platforma care sustine companiile E.ON operationale in Romania in sectorul gazelor naturale si al electricitatii. In Romania, primul proiect amplu de CSR a fost implementat de E.ON in anul 2008.

Este vorba despre un proiect educational, legat de domeniul de activitate, care a condus ulterior la o serie de proiecte educationale, dezvoltate pe parcurs. Initial, proiectul s-a numit „Gazul Natural in casa ta“, fiind redenumit „Energie pentru viata“, si are patru componente de baza: sursele de energie, gazele naturale si electricitatea, siguranta si mediul inconjurator. Daca in anul 2008 peste 40.000 de copii au invatat despre gazele naturale, in intervalul 2009 – 2011, alti 90.200 de copii au participat la lectii despre energie sustinute de 450 de voluntari, atrasi in acest proiect de E.ON.

„Ne-am definit o serie de criterii la care apelam intotdeauna pentru a evalua o propunere de parteneriat: proiectul propus sa fie realist si tangibil, sa faca parte din strategia noastra, sa fie clar explicate planul de actiune si durata programului, proiectul sa puncteze rezultatele asteptate si sa fie sustenabil in timp, bugetul sa fie clar prezentat, sa fie defalcat pe tipuri de cheltuieli si sa fie subliniate cheltuielile pentru care se solicita sustinerea financiara; sa fie mentionate mijloacele si instrumentele la care apeleaza solicitantul in cadrul planului de comunicare“, explica Cristina Sissons, CSR Manager E.ON Romania.

ING Asigurari de Viata si „Livada de ciresi“
Infiintarea diviziei ING Asigurari de Viata Romania dedicate proiectelor de implicare sociala a avut loc la finalul anului 2009. Primul program de impact s-a desfasurat in 2009 si a vizat sfera protectiei mediului („412*4 Ciresi”). Prin acest program, compania si-a propus sa replanteze o livada de 412 ciresi care au fost taiati abuziv, in urma cu cativa ani, de pe un teren din sectorul 4 al Capitalei.

In cadrul acestei initiative, ING a plantat ciresi in Parcul Palatului Co-piilor, in gradina Universitatii Bucuresti, la Facultatea de Drept si in spatiul verde al Politehnicii. De asemenea, pentru a ajunge la numarul de 1.648 de copaci propus, ING a adoptat si a plantat peste 800 de puieti destinati sa se adauge altora, care urmeaza sa formeze, in timp, o padure de foioase.

„Exista mai multe repere pe care le utilizam pentru evidentierea rezultatelor programelor de CSR in care participam; cele mai importante vizeaza impactul extern pe care il produc actiunile noastre, in comunitatile vizate, si impactul intern, din punctul de vedere al implicarii echipei ING Asigurari de Viata. In cursul anului trecut, 86% din colegi au participat voluntar cel putin o data intr-un proiect so-cial, iar, in 2011, in medie, 1 din 4 s-a implicat in proiectele de responsabilitate sociala organizate de companie“, spune Delia Carstean, CSR Manager ING Asigurari de Viata.

Xerox, donatii si voluntari
Proiectele de CSR in care se implica Xerox Romania sunt alese in functie de cum se pliaza pe valorile companiei, cat si pe nevoile care apar in comunitate. In functie de proiecte si nevoile acestora, donatiile iau diferite forme, printre care si participarea cu voluntari la diferite actiuni.

„Xerox investeste bani, timp si talent in domenii precum educatia si pregatirea fortei de munca, stiinta si tehnologie, sustenabilitate si afaceri de mediu, probleme ale angajatilor si ale comunitatii si afaceri nationale si culturale. Xerox se afla printre primele companii din lume care au adoptat o atitudine «verde». Protejarea mediului reprezinta un modus vivendi care se regaseste in tot ceea ce intreprinde compania, de la reciclarea hartiei in birouri si utilizarea unor consumabile ecologice pana la faptul ca toate produsele, serviciile si politicile Xerox sunt «verzi».

Cred ca toate companiile care au deja o conduita «verde» si s-au implicat in proiecte de mediu isi vor mentine in continuare pozitia, iar multe dintre cele care inca nu au implementat o astfel de strategie o vor face in viitorul apropiat. Comportamentul zilnic e cel care asigura sustenabilitatea proiectelor verzi si consolideaza credibilitatea companiilor ca agenti «de inverzire»“, spune Ioana Bulat, PR Manager Xerox Romania.

Text de Mihaela Pavnutescu

Citeste si:

CSR in Romania, apanajul multinationalelor

De la pionieratul CSR la exportul platformelor de comunicare

Istoria CSR, strans legata de societatea civila

spot_img

Ultimele știri