Cota biocarburant din benzina se reduce cu 0,5%, desi mediul privat considera ca piata e pregatita pentru 10%

Cota de biocarburanti din benzina comercializata in Romania va scadea anul viitor cu 0,5%, de la 5% la 4,5%, potrivit unui proiect de hotarare de Guvern inițiat de Departamentul pentru Energie, Cu toate acestea reprezentantii producatorilor considera ca piata romaneasca este pregatita pentru sortimenul de benzina cu 10% biocombustibil.

Aceasta desi calendarul initial stabilit in 2011 prevedea ca, de anul viitor, ponderea componentei bio din motorina va creste la 6%. Urmatorul pas in cresterea cotei componentei bio este 1 ianuarie 2018, cand ponderea obligatorie va fi de 8%.  La motorina, cota de biodiesel este in prezent tot 5% si va ramane asa pana la 1 ianuarie 2016, cand va ajunge la 6,5%.

Cotatiile bursiere ale componentelor bio care se amesteca in benzina si motorina sunt mai mari decat cele carburantilor, astfel ca scaderea ponderii biocomponentelor determina, teoretic, reducerea pretului final la pompa.

In prezent, cotatia biodieselului este de circa 1.360 de dolari pe tona, iar pretul motorinei este de 950 de dolari pe tona. In ceea ce priveste cotatia biocomponentelor pentru benzina, aceasta este de circa 975 de dolari pe tona, in timp ce cotatia benzinei este de 960 de dolari pe tona.

In perspectiva aplicarii de la 1 ianuarie 2014 a obligatiei de a introduce pe piata benzina cu un continut de biocarburant de minim 6% in volum (v/v), au fost semnalate o serie de aspecte care pot genera disfunctionalitati la nivelul pietei carburantilor”, se arata in textul notei de fundamentare a proiectul de HG.

Printre aceste disfunctionalitati se numara “existenta impedimentelor de natura tehnica constatate in utilizarea acestui tip de benzina de catre autovehiculele aflate in circulatie, produse in general anterior anului 2000, structura parcului auto vizat fiind insa eterogena si diferind functie de fiecare producator de autovehicule. Acest fapt reprezinta o situatie obiectiva ale carei efecte prejudiciabile asupra consumatorilor, furnizorilor de carburanti si producatorilor si importatorilor de autovehicule trebuie diminuate in mod corespunzator”

In nota explicativa se mai arata ca, daca s-ar fi sarit la cota de 6%, petrolistii ar fi trebuit sa introduca pe piata doua tipuri de benzina, unul pentru masinile mai noi, care permit o astfel de pondere a biocomponentelor, si un tip de benzina pentru masinile mai vechi.

Mentionam ca la nivel comunitar exista in prezent doar 3 state membre (Franta, Germania si Finlanda) care au impus utilizarea benzinei de tip E10, circumstantele economice si de natura tehnica existente in aceste state fiind mult mai prielnice decat cele din Romania. Trebuie subliniat faptul ca chiar si in aceste state este mentinuta disponibilitatea pe piata si a benzinei E5. Comercializarea de catre furnizori numai a benzinei cu continut de biocarburant de minim 6%, va lasa detinatorii de autovehicule a caror functionare nu este compatibila cu E10 fara o alternativa viabila de alimentare cu carburanti”, se numara printre argumentele Departamentului pentru Energie.

Nivelul de biodiesel ar fi trebuit sa ajunga la 6% inca de la inceputul acestui an, insa, in toamna anului 2012 companiile petroliere au reclamat faptul ca nu au pregatit infrastructura necesara trecerii la noile retete, dar au exprimat si suspiciunile privind eventualele probleme pe care acestea le-ar crea motoarelor la masinile de generatie mai veche.

Piata romaneasca este pregatita pentru sortimenul de benzina cu 10% bioetanol

In Romania exista premisele ca pe piata sa apara benzina cu un continut de 10% bioetanol (E10), a declarat Florentina Manea, consilier in cadrul companiei Interagro.

Coreland ultima Hotarare de Guvern, in care se vorbeste de un minim 6% de bioetanol, si avand in vedere ca exista o specificatie tehnica a benzinei care ne permite sa mergem cu un continut de bioetanol de pana la 10% , consideram ca si in Romania au fost create premisele ca pe piata sa apara E 10, adica benzina sa contina 10% bioetanol”, a declarat Florentina Manea.

Potrivit acesteia, in tarile din vestul Europei acest sortiment de benzina se gaseste frecvent pe piata, iar in tarile nordice, dar si in Ungaria, a aparut deja E85 (85% bioetanol – n.r.)

Manea a adaugat ca deciziile anuale privind modificarea procentului de bioetanol din benzina au creat probleme producatorilor legate de programarea productiei sau a cantitatilor contractate.

spot_img

Ultimele știri