Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Viceprimarul Tel Avivului, Doron Sapir: Povestea orasului meu

Interviu de Ecaterina Procopov si Mihai Stoica

Energie rezultata din deseuri, apa tratata cu ajutorul florilor, cladiri verzi, pasaje subterane si un parc natural de marimea faimosului Central Park din New York. Prin aceste proiecte, orasul Tel Aviv ne surclaseaza detasat la capitolul "protectia mediului". Viceprimarul Tel Avivului, Doron Sapir, povesteste pentru "Green Report" despre cele mai noi tehnologii de producere a energiilor regenerabile, despre educatia de mediu, dar si despre poluarea aerului sau criza de apa carora orasul trebuie sa le faca fata in mod constant.

"Green Report": Care sunt cele mai grave probleme de mediu carora trebuie sa le faca fata orasul Tel Aviv?

Doron Sapir: O prima problema in Tel Aviv ar fi poluarea aerului generata de trafic. O a doua problema cu care ne confrunta m este controlul energetic, urmeaza apoi sistemul de apa si canalizare, deseurile menajere si, nu in ultimul rand, poluarea solului de catre fabrici si statii petroliere.

Acum cativa ani, in raul Yarkon au murit, din cauza apei extrem de poluate, cativa sportivi care au cazut din canoe. Cat de poluat este, in prezent, cel mai mare rau care strabate Tel Avivul?

Intr-adevar, acum 3-4 ani, Yarkonul era foarte afectat din cauza apelor uzate care proveneau de la orasele din partea de est a Israelului si care poluau toate cursurile de apa, in drumul lor spre Marea Mediterana. Aceasta problema a fost, in mare parte, rezolvata, cu ajutorul unui management strategic, prin care toate aceste orase au fost constranse sa-si trateze apele uzate. Astfel, in prezent, se pot practica fara riscuri sporturile pe apa, inotul si navigatul.

Care este cea mai mare sursa de poluare a Tel Avivului?

Traficul reprezinta cea mai mare sursa poluanta pentru orasul nostru. In fiecare zi, cei 50.000 de kilometri patrati pe care ii detine Tel Avivul sunt strabatuti de circa un milion de masini, ceea ce constituie o mare problema. Jumatate din aceste masini nu apartin orasului, ci oamenilor din afara Tel Avivului, care vin sa munceasca aici, sau celor care pur si simplu trec prin oras, in drumul lor spre alt loc.

Avem o strategie in acest sens, prin care urmarim ca in urmatorii cinci ani sa dezvoltam sistemul de transport public. Mai intai insa vom realiza doua pasaje subterane care sa strabata intregul oras si prin care sa treaca masinile intrate in oras, pentru a fluidiza traficul. De asemenea, intentionam sa construim mai multe locuri publice de parcare.

Ce proiecte, bazate pe energii regenerabile, exista in Tel Aviv?

In ceea ce priveste energiile regenerabile, avem doua proiecte importante. Unul consta in producerea de energie din deseurile menajere, printr-o tehnologie inovativa, numita Arrow Bio, care opereaza in doua faze. In prima etapa sunt separate deseurile organice de cele anorganice, iar in cea de-a doua etapa, cele organice sunt "digerate", obtinandu-se in final energia.

Al doilea proiect se refera la obtinerea de energie regenerabila din gazul metan eliminat de depozitul de deseuri. Deasupra acestuia, exista 63 de rezervoare in care, prin intermediul unui sistem de colectare, este inmagazinat gazul metan. Acesta este distribuit, prin conducte, unor fabrici de textile, care beneficiza, astfel, de tot necesarul energetic.

Daca tot am vorbit despre deseuri, o sa va spun si despre o alta tehnologie inovativa pe care am dezvoltat-o in Tel Aviv. Este vorba despre tratarea lichidului generat de deseurile solide si obtinerea de apa. Acest lichid trece prin cinci bazine de apa, fiecare dintre ele continand alt tip de flori. Microorganismele de pe radacinile acestor tipuri de flori purifica, prin procese biologice, 40 de metri cubi de apa pe zi. Imaginea bazinelor este uimitoare. Pe langa culorile vesele ale florilor, in aceasta apa traiesc si pesti.

Cu privire la celelalte tipuri de energii alternative, am creat un plan strategic prin care incurajam cladirile inalte sa-si doteze acoperisurile cu panouri fotovoltaice. In orice caz, toate cladirile din Tel Aviv sunt constranse sa respecte niste principii de mediu care sa le ecologizeze cat mai mult. Acestea trebuie sa dovedeasca faptul ca investesc in eficienta energetica, in sisteme de colectare si reciclare si in energiile regenerabile. In prezent, in Tel Aviv exista 20 de cladiri verzi.

Referitor la sistemul de iluminat public, ati investit in eficientizarea lui energetica?

In momentul de fata, Tel Avivul are o retea pentru iluminatul public mult mai moderna, deci si mai eficienta din punct de vedere energetic. Pentru a evita cat mai mult poluarea luminoasa si consumul inutil de energie, noile becuri se adap teaza in mod automat la o nevoie stricta de iluminare.

Exista piste speciale pentru biciclisti in oras?

Deocamdata, pistele pentru biciclisti din oras masoara in jur de 70 de kilometri, dar dezvoltam acum un proiect prin care urmarim ca, pana la sfarsitul lui 2009, sa avem in Tel Aviv 100 de kilometri de pista.

Cum se descurca Tel Avivul cu rezerva nationala de apa? Anticipati o viitoare criza a apei?

O viitoare criza a apei va afecta tot Israelul, nu doar Tel Avivul, insa, deocamdata, rezerva locala de apa nu constituie o problema. A fost o problema acum cinci, cand a fost un an foarte secetos. Masurile pe care le-am luat atunci in acest sens au constrans gospodariile la un consum minim de apa. La fel am procedat si cu gradinile publice, carora le-am impus sa utilizeze cat mai putina apa pentru irigatii si sa creasca plante si flori care au nevoie de foarte putina apa. In prezent stam bine la acest capitol… pana in 2009, probabil, cand se anunta un an fara precipitatii si cand va trebui sa reluam aceleasi masuri.

Aveti proiecte pentru extinderea spatiilor verzi in oras?

Putin spus extinderea spatiilor verzi, pentru ca tocmai am demarat lucrarile la cel mai mare parc natural din Israel, care se va asemana, ca marime (peste 800 de hectare), cu faimosul Central Park din New York. Noul parc va fi terminat in 20-30 de ani, iar proiectul este finantat din bugetul de stat.

Cat de implicat sunteti in protejarea mediului, dincolo de functia pe care o detineti?

Tocmai dorinta personala de a proteja mediul m-a determinat sa grabesc dezvoltarea proiectelor de mediu din orasul meu. Incerc sa-i influentez pe cei din jurul meu printr-un "comportament verde", prin educarea acestora sa produca mai putina poluare si sa consume cat mai putina energie. Mizez foarte mult pe educatia viitoarelor generatii, motiv pentru care am si infiintat in centrul de reciclare al orasului un spatiu in care 2.500 de copii invata zilnic despre problemele pe care le cauzeaza gunoiul si poluarea. Ei vor reprezenta, in viitor, generatorii
inteligenti de deseuri, care vor sti cat de vulnerabil este mediul inconjurator.

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img

Ultimele știri