Street Delivery împlinește 20 de ani și provoacă orașul la dialog

La 20 de ani, Street Delivery aduce pe strada Arthur Verona 42 de proiecte comunitare, de la ateliere și instalații artistice la intervenții civice și experiențe educative. Publicul este invitat să co-creeze alături de artiști, activiști și organizații locale, transformând festivalul într-un laborator urban al întrebărilor și soluțiilor pentru viitorul orașului.

Strada Arthur Verona se pregătește să devină, din nou, un spațiu al întâlnirii și al dezbaterii.

Între 26 și 28 septembrie, Street Delivery marchează două decenii de existență printr-o ediție aniversară dedicată întrebărilor despre oraș.

Festivalul-manifest, care a crescut alături de București și comunitățile sale, propune un exercițiu colectiv de reflecție asupra rolului spațiului public, a conviețuirii și a viitorului urban.

Context și semnificație

De la prima ediție din 2005, Street Delivery a devenit un reper pentru transformarea orașului prin cultură și dialog civic.

Evenimentul a închis strada Arthur Verona pentru mașini și a deschis-o oamenilor, aducând în spațiul public artiști, arhitecți, activiști, muzicieni și comunități diverse.

În timp, festivalul a depășit dimensiunea culturală și a devenit o platformă de dezbatere despre dreptul la oraș și responsabilitatea față de binele comun.

La 20 de ani, organizatorii omagiază generațiile care au apărat spațiul public și reiau întrebările esențiale despre rolul său în viața urbană.

Tema ediției: „sub semnul întrebării

Ediția aniversară a Street Delivery propune reflecția asupra orașului prin întrebări adresate comunității.

Tema „sub semnul întrebăriitransformă strada Arthur Verona într-un spațiu al curiozității colective și al dialogului democratic.

Evenimentul devine, astfel, mai mult decât un festival: un exercițiu de interogație și imaginație urbană.

Ne dorim recuperarea autentică a spațiului public și reconectarea la valorile sale spațiu sigur, confortabil, deschis, incluziv, în care luăm pulsul orașului, care ne inspiră ne implicăm în construirea și apărarea binelui comun”, explică Maria Duda, curatoarea ediției aniversare.

Cover eveniment Street Delivery
PosterȘ Cover eveniment Street Delivery

Dezbateri și ambasadori

Șase panouri cu întrebări vor marca traseul Street Delivery pe strada Arthur Verona.

Fiecare punct devine loc de dialog public, moderat de un ambasador din cultură, arhitectură, activism sau jurnalism.

Strada devine astfel o agora vie, în care întrebările structurează conversațiile despre oraș, spațiul comun și conviețuire.

UPDATE

Programul zilei de vineri, 26 septembrie - Street Delivery
Programul zilei de vineri, 26 septembrie – Street Delivery
Programul zilei de sâmbăta, 27 septembrie - Street Delivery
Programul zilei de sâmbăta, 27 septembrie – Street Delivery
Programul zilei de duminică, 28 septembrie - Street Delivery
Programul zilei de duminică, 28 septembrie – Street Delivery

Andrei Cohn – Orașul și comunicarea

Regizor și scenarist, Andrei Cohn invită comunitatea să se întrebe cum putem conviețui fără alienare.

El pornește de la ideea că dialectica individualităților, fie cetățeni sau cartiere, a creat orașe precum Istanbul, Paris sau New York.

Observă că Bucureștiului îi lipsește, deocamdată, un spirit comun, discutat și asumat.

Legătura sa cu Street Delivery trece prin panoul de critică socială de pe Strada Verona, devenit reper urban.

Va aduce în discuție propria filmografie, de la scurtmetrajele Înainte și după 22/12/1989”, „Maica Domnului de la parter” și „Fotografii de familie”, la lungmetrajele „Acasă la tata”, „Arest” și „Săptămâna Mare”.

Panou Alienarea Orașului, Andrei Cohn
Panou Alienarea Orașului, Andrei Cohn

Tudor Ganea – Orașul și imaginea

Arhitect și scriitor, Tudor Ganea explorează felul în care imaginea definește orașul. Cum îl vedem, cum îl reprezentăm și cum îl trăim.

Experiența sa în Administrația pentru consolidarea clădirilor cu risc seismic aduce tensiunea dintre patrimoniu și prezent în dezbatere.

Va discuta cum imaginea literară, arhitecturală și vizuală influențează percepția spațiului public.

Acesta va pune în context și propriile romane, „Cazemata”, „Miere”, „Porci”, „8”, „Cântecul păsării de plajă” și „Vreau să aud numai de bine”.

Carmen Gheorghe – Orașul și femeia

Activistă și președinta E-Romnja, Carmen Gheorghe deschide conversația despre accesul femeilor la oraș, fie ele rome sau nerome.

Va problematiza obstacolele, tensiunile și formele de solidaritate care pot transforma spațiul public într-un loc incluziv.

Laureată a distincției Women of Courage, propune o discuție despre oaze de vizibilitate și curaj.

Îi vor fi alături invitatele Tudorina Mihai, Anca Nica și Nora Costache, pentru perspective complementare și soluții concrete.

Iulia Iordan – Orașul și singurătatea

Scriitoare, educator muzeal și curator, Iulia Iordan abordează tema izolării în oraș și a modurilor prin care putem crea apropiere.

Aceasta va discuta despre cum literatura, muzeele și arta contemporană pot combate singurătatea și pot întări comunitatea urbană.

Experiența sa la Asociația De Basm și în proiecte educaționale aduce instrumente practice de coeziune socială. Întrebările propuse invită la experiment, joc și reconectare.

Emilia Șercan – Adevărul și informația

Jurnalist de investigație și lector universitar, Emilia Șercan pune în centru un spațiu public bazat pe adevăr și transparență.

Va analiza circulația informației și reziliența civică într-o epocă a dezinformării.

Experiența sa în documentarea plagiatului, corupției și manipulării mediatice oferă metodă și criterii de verificare.

Dezbaterea propune instrumente concrete pentru discernământ și responsabilitate publică.

Cristian Neagoe – Street Delivery? sau !

Activist de mediu, traducător și co-fondator Street Delivery, Cristian Neagoe întreabă ce a însemnat festivalul pentru București și ce ar putea însemna în următoarele două decenii.

Abordarea sa revede sensul manifestului urban, între continuitate și transformare.

Formația filosofică și practica de curatoriat și organizare aduc o privire critică asupra identității evenimentului.

Publicul este invitat să co-scrie scenariile de viitor.

Harta Street Delivery 2025 - Sub semnul întrebării.
Harta Street Delivery 2025 – Sub semnul întrebării.

Proiecte din comunitate

Ediția din acest an aduce în prim-plan 42 de proiecte selectate prin apelul public lansat în vară.

Organizatorii au primit 70 de propuneri venite din partea unor organizații, artiști și grupuri civice implicate în viața orașului.

Dintre acestea, aproape două treimi au fost alese pentru a contribui la aniversarea a 20 de ani de Street Delivery.

Proiectele acoperă o paletă largă de forme de expresie:

  • ateliere participative;
  • instalații artistice;
  • intervenții civice;
  • performance-uri;
  • expoziții;
  • și activități educative.

Toate au ca scop pună orașul „sub semnul întrebăriiși creeze punți de empatie între oameni. Inițiativele răspund atât la întrebări deja formulate, cât și la unele încă nerostite, stimulând curiozitatea și dialogul colectiv.

Prin diversitatea lor, proiectele contribuie la consolidarea rolului Street Delivery ca platformă de învățare prin joc, explorare și implicare civică.

Astfel, strada Arthur Verona devine un laborator urban deschis, unde fiecare participant poate experimenta și testa noi forme de relaționare cu orașul.

Organizatori și parteneri

Organizatori și parteneri

Street Delivery este co-fondat și finanțat de Fundația Cărturești și Ordinul Arhitecților din România, prin Timbrul de Arhitectură.

Ediția aniversară de 20 de ani se desfășoară sub umbrela programului Străzi DeschisePromenadă Urbană și are sprijinul ARCUB, al Primăriei Municipiului București și al TIAB.

Anul acesta, Asociația Baza a preluat organizarea festivalului urban.

Designul stradal este realizat de studioul BAAB, iar identitatea vizuală a ediției poartă semnătura artistei Sorina Vazelina.

Printre susținătorii din 2025 se numără Bolt, Storia, Vesta și Molotow.

Accesul publicului rămâne gratuit, la fel ca în toate cele 20 de ediții.

CITIȚI ȘI:

Ziua mondială fără mașini. Care sunt alternativele și cum ar arăta o lume fără autovehicule

 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri