Ziua mondială fără mașini. Care sunt alternativele și cum ar arăta o lume fără autovehicule

Ziua mondială fără mașini este sărbătorită la nivel global în fiecare an pe 22 septembrie. Această zi îi invită pe toți să lase mașinile acasă și să se bucure de străzi fără trafic și poluare. Oamenii merg cu bicicleta, pe jos sau folosesc transportul public, descoperind orașele într-o lumină nouă, mai liniștită, fără zgomotul motoarelor.

Ziua Mondială fără mașini 

Ziua mondială fără mașini se celebrează pe 22 septembrie și are un scop clar: reduce poluarea aerului și încurajează un stil de viață mai sănătos și mai activ.

Prin reducerea utilizării mașinii, chiar și pentru o singură zi, scade semnificativ cantitatea de emisii nocive eliberate în atmosferă.

Această zi specială promovează și interacțiunile comunitare și sentimentul de apartenență, deoarece oamenii se adună în spații deschise, fără vehicule.

În plus, Ziua mondială fără mașini este un memento important despre impactul obiceiurilor noastre de deplasare asupra mediului. Arată potențialele beneficii ale reducerii dependenței de automobile, susținând o planificare urbană și politici de transport mai sustenabile.

Această zi înseamnă bucuria străzilor mai libere și regândirea mediilor urbane ca spații mai curate, verzi și accesibile pentru toți.

Citește și: Hamburg 2030, un oras fara masini

Care sunt alternativele la mașină

Pe două roți

Schimbă cele patru roți cu două. Este ocazia perfectă să scoți bicicleta și să pedalezi pe străzile orașului. Ciclismul nu doar menține aerul curat, ci și îți îmbunătățește sănătatea.

Aleargă pe stradă

Cu drumurile libere de mașini, ai loc pentru alergare. Fie că ești sprinter sau pasionat de maratoane, profită de spațiu pentru a-ți întinde picioarele sau chiar pentru o cursă amicală cu vecinii.

Role

Este o ocazie perfectă pentru a îți practica mersul pe role. Pe lângă faptul că e distractiv, te ajută să faci mișcare și să petreci timp cu familia.

Skateboard

Mersul pe skateboard este o alternativă grozavă la mașină sau mersul pe jos pe distanțe scurte. Așadar, data viitoare când ai uitat să iei ceva de la magazin, ia-ți skateboard-ul și fă o plimbare rapidă.

Mersul pe jos

Uneori e pur și simplu mai rapid să mergi pe jos. Dacă locuiești în oraș, mersul pe jos este o opțiune grozavă. Îți faci pașii zilnici, te simți mai bine și ajungi în locuri mult mai ușor. Combină cu mijloacele de transport în comun și obții un stil de viață activ fără prea mult efort.

Citește și: 4 dintre capitalele europei interzic traficul auto pentru o zi

Istoricul Zilei mondiale fără mașini

Originile zilei mondiale fără mașini se leagă de crizele de mediu și energie care au determinat o regândire a transportului urban.

Prima inițiativă a apărut în 1973, în timpul crizei petroliere, când Olanda a introdus Duminicile fără mașini pentru a reduce consumul de petrol. Străzile fără mașini au arătat oamenilor cum ar putea arăta orașele cu mai puțină poluare și zgomot.

De-a lungul timpului, aceste experimente s-au transformat într-o mișcare organizată, cu participare globală.

În anul 2000, Bogotá (Columbia) a devenit un exemplu, implementând cu succes Zile fără mașini la scară largă.

Ulterior, s-a stabilit Ziua Mondială fără Mașini, sărbătorită anual, în cadrul  Săptămânii Europeane a Mobilității, pentru a promova transportul durabil la nivel continental.

Astăzi, Ziua mondială fără mașini este celebrată în numeroase orașe din lume pe 22 septembrie, subliniind importanța sustenabilității și a transportului activ, precum mersul pe jos sau bicicleta.

Citește și: Mobilitate sustenabilă. Cum stă București la incluziunea în mobilitate?

Cum ar arăta o lume fără mașini

Cum ar putea arăta, concret, o lume fără mașini? Pentru Riccardo Scarinci, cercetător postdoctoral la EPFL, trotuarele rulante ar fi un element-cheie. Studiul său de fezabilitate privind aceste trotuare a câștigat unul dintre premiile European Transport Innovation Challenge 2017.

Scarinci a creat un algoritm pentru a optimiza eficiența transportului pietonal și pentru a minimiza costurile.

El a arătat că o rețea de trotuare rulante publice, care ar deplasa pietonii cu 15 km/h, ar putea concura ușor cu mașinile blocate în traficul de vârf. Ca în aeroporturi, viteza ar fi redusă, de 1 km/h, la capete, crescând în mijloc pentru a maximiza siguranța și eficiența și a reduce aglomerația.

Un astfel de trotuar, a calculat Scarinci, ar putea transporta 7.000 de pasageri pe oră, comparativ cu un drum care poate susține doar între 750 și 1.800 de vehicule.

O rețea de trotuare compacte ar putea de asemenea economisi spațiu, lăsând mai mult loc pentru biciclete, pietoni și alte moduri de transport.

Schimbările mari sunt inspirate de noi, ca indivizi, prin micile modificări pe care le aducem în viețile noastre. Iar împreună putem crea o cerere colectivă pentru o lume pe care ne-o dorim.

Când începem să mergem pe jos, să folosim bicicleta sau alte mijloace cu roți mai des, nu ne îmbunătățim doar sănătatea fizică și starea de bine, ci creăm și un mediu mai verde și mai sigur pentru cei din jurul nostru.

Beneficiem nu doar noi, oamenii, ci și mediul natural.

Citește și: Milano anunță că după carantină utilizarea maşinilor personale va fi descurajată

Străzi fără mașini – o mișcare pe care mai multe orașe din lume o adoptă

Nevoia de reducere a emisiilor și dorința de a îmbunătăți calitatea vieții în mediile urbane nu sunt unice pentru acest oraș de pe Coasta de Vest. În întreaga țară și în lume, conceptul de „fără mașini” câștigă popularitate.

Vilnius, Lituania
Vilnius a fost numit Capitala Verde Europeană pentru 2025, datorită, în parte, investițiilor orașului într-un sistem de transport public ecologic, care include autobuze și troleibuze electrice. Până în 2028 vor fi adăugate mai multe trasee pentru a extinde accesul fără mașini, iar aproximativ 100 km de piste pentru biciclete au fost construite din 2016.

Orașul orientat spre sustenabilitate facilitează explorarea pe jos a numeroaselor trasee pietonale și a rutelor desemnate care duc la grădini, monumente și muzee.

De asemenea, Vilnius a redus timpii de așteptare pentru pietoni la semafoare, făcând deplasarea pe jos mai eficientă pentru locuitori.

Philadelphia, Pennsylvania
Philadelphia ar putea fi cel mai prietenos oraș pentru pietoni din America, dar găzduiește și una dintre cele mai mari rețele de trasee din țară, cu peste 600 de kilometri (și în creștere), conectând parcuri, centre de muncă, suburbii și comunități rurale.

Vizitatorii pot merge pe jos sau cu bicicleta pe Schuylkill River Trail (SRT) către obiective precum Philadelphia Museum of Art și Valley Forge National Historical Park.

Indego Bike Share operează 250 de stații și peste 2.000 de biciclete în oraș, cu 40 de noi stații planificate pentru 2025.

În acest an, primarul Cherelle L. Parker a reclasificat peste 35 mile de benzi de lângă bordură și toate pistele pentru biciclete ca zone fără oprire sau parcare.

Paris, Franța
În martie, parizienii au votat în favoarea proiectului „drumuri-grădină”, care va transforma 500 de străzi în zone pietonale în următorii ani.

Inițiative anterioare, susținute de primarul Parisului, Anne Hidalgo, au redirecționat traficul către bulevarde principale, lăsând străzile laterale fără mașini și mai plăcute pentru mers pe jos și mese în aer liber.

Vizitatorii vor observa, de asemenea, lipsa vehiculelor de-a lungul cheiurilor râului Sena, transformând zona într-un loc prietenos pentru pietoni, alergători, picnicuri și pop-up-uri.

Pistele pentru biciclete sunt omniprezente, bine marcate și intens folosite, iar cu 1.480 de puncte de ancorare în sistemul de bike-sharing Vélib – și altele în curs de instalare – plimbările pe două roți prin „Orașul Luminilor” sunt sigure, economice și plăcute.

Dubai, UAE
Aprobat în 2024 de Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, planul master Dubai Walk include proiecte ample pentru pietoni în orașul de patru milioane de locuitori, inclusiv o rețea integrată de peste 6.400 km de pasarele cu aer condiționat, spații umbrite și ecrane digitale interactive, permițând utilizarea lor pe tot parcursul anului.

 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri