Oficialii europeni lucreaza la o strategie pe termen lung in ceea ce priveste combustibilii alternativi pentru a reduce emisiile de carbon din transport pana in 2050, potrivit unui proiect de raport al Comisiei Europene (CE), citat de EurActiv.
Un proiect de raport redactat de catre expertii Grupul european pentru viitorii combustibili din transport evalueaza optiunile Europei pentru substituirea petrolului in sectorul transporturilor.
Grupul, care cuprinde asociatii industriale, ONG-urilor si oficiali ai CE, a fost organizat de CE pentru a oferi consiliere cu privire la elaborarea de strategii politice pentru combustibilii alternativi.
In prezent, sectorul transporturilor depinde in mare masura de petrol, dar previziunile privind cresterea cererii si a emisiilor de gaze cu efect de sera au condus la cautarea de combustibili alternativi viabili.
Printre principalele optiuni pentru inlocuirea petrolului in transporturi, raportul identifica electricitatea prin intermediul bateriilor si a celulelor pe baza de hidrogen si biocarburantii.
In plus, gazele naturale si bio-metanul ar putea fi folosite ca solutii de back-up, in timp ce combustibilii sintetici ar putea asigura tranzitia de la combustibilii fosili la sursele regenerabile, precizeaza documentul. Gazul petrolier lichefiat (GPL) ar putea completa mixul energetic, cu o cota de piata de pana la 10%.
Cerere acoperita prin mix energetic
Biocombustibilii si solutiile sintetice ar putea fi in masura, din punct de vedere tehnic, sa alimenteze toate tipurile de transport, dar disponibilitatea materiei prime si durabilitatea ar putea impune constrangeri privind utilizarea lor.
”Este foarte probabil ca cererea de energie preconizata in viitor in transport sa nu poata fi indeplinita de un singur tip de combustibil”, arata documentul.
In general, combustibilii alternativi tind sa aiba o eficienta energetica mai mica decat combustibilii fosili, dar acestia reduc emisiile de CO2 provenite din transporturi. Din acest motiv, combustibilii alternativi vor fi promovati in Cartea alba privind transporturile a CE, document asteptat in luna decembrie, prin care va fi lansata o strategie a UE pentru transporturi, in urmatorii zece ani.
Principalele optiuni pentru completarea, pana in 2050, a combustibililor fosili in transportul rutier, aerian si de marfa pe distante lungi vor fi biocombustibili cu eficienta energetica mare, ce pot fi distribuiti prin infrastructura existenta. Vehiculele electrice, pe de alta parte, sunt prevazute in special pentru calatorii pe distante scurte, potrivit raportului.
Cat ne costa autovehiculele verzi?
Combustibilii alternativi sunt, inca, mai scumpi decat cei fosili. O masina electrica costa cu aproximativ 10.000-15.000 euro mai mult decat o masina traditionala si necesita construirea unei retele de puncte de incarcare, se arata in documentul CE.
Pe de alta parte, un vehicul de dimensiune medie, pe baza de hidrogen, ar costa in prezent cu 150.000-200.000 euro mai mult decat o masina standard, tinand cont de faptul ca aceasta tehnologie inca nu se comercializeaza. Construirea infrastructurii ar necesita o investitie suplimentara anuala de 3-5 miliarde euro pana in 2020, cu o scadere de pana la 2,5 miliarde euro pe an pana in 2050, presupunand ca vor exista 70 milioane de masini alimentate cu hidrogen pe drumurile Europei, dupa cum arata unele estimari.
Avand in vedere diferitele cerinte de infrastructura ale combustibililor alternativi, raportul concluzioneaza ca biocombustibilii, care necesita schimbari minore de infrastructura, au mai multe sanse pentru folosirea la scara larga, fata de alte solutii, care necesita infrastructura dedicata.