ARCA, Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica, a finalizat structura cabinei avionului supersonic IAR-111 Excelsior. Aparatul va lansa racheta spatiala Haas II pentru competitia Google Lunar X Prize si dezvoltarea turismului spatial, anunta Mediafax.
Cabina avionului cantareste 500 de kilograme, este realizata din materiale compozite, si poate gazdui un echipaj de doua persoane – pilot si navigator -, dispuse in tandem.
Asezat pe locul din fata cabinei, pilotul va avea la dispozitie o consola centrala care va cuprinde echipamentele de navigatie analogice si GPS, un ecran panoramic pentru sistemul HDTV, pentru asistarea decolarii si aterizarii, iar echipamentul de radiocomunicatii va fi dispus pe partile laterale. Postul de pilotaj va fi echipat cu comenzi necesare manipularii aeronavei.
Navigatorul, asezat in spatele pilotului, va dispune pe consola centrala de un sistem integrat de monitorizare a parametrilor de functionare a avionului, sistem de comunicatii radio, sistem de navigatie GPS, un sistem SDTV de monitorizare a aeronavei si un ecran pentru radar pasiv.
Cabina este ejectabila in caz de necesitate si este dotata cu doua parasute actionate cu motor racheta.
"Realizarea structurii cabinei avionului I.A.R.-111 Excelsior este un moment important pentru echipa si partenerii sai, fiind unul dintre elementele cel mai dificil de realizat din toata aeronava. in perioada urmatoare, cabina va fi supusa unui program intensiv de testare la sol si la zbor, efectuandu-se teste de presiune si solicitari mecanice la suprasarcini si vibratii. Dupa parcurgerea acestor teste, cabina va fi echipata cu sistemele de avionica si va fi integrata in structura aeronavei", a declarat Dumitru Popescu, presedinte ARCA.
In lunile iulie-august ARCA va efectua Misiunea 6, de testare la zbor a cabinei avionului IAR-111, au declarat pentru Mediafax reprezentantii asociatiei. "Data exacta depinde de cand vor da autoritatile aprobarea pentru testare. Misiunea 6 consta in testarea cabinei la zbor. Ea va fi aruncata dintr-un elicopter pentru a se testa acceleratia si sistemul de recuperare prin parasute. Pentru a vedea daca este functionabil acest sistem, el este propulsat de doua rachete. Se urmareste in primul rand recuperarea in siguranta a cabinei. Este un test simplu", au explicat reprezentantii ARCA. Acestia nu au dezvaluit locul unde se va efectua testarea la zbor a cabinei avionului IAR-111.
IAR-111 Excelsior este un avion supersonic realizat cu surse exclusiv private. ARCA nu a anuntat deocamdata valoarea programului.
Primul zbor al avionului supersonic este programat pentru toamna anului 2012.
Organizatia non-guvernamentala ARCA doreste sa castige competitia Google Lunar X Prize si sa lanseze in cosmos prima racheta romaneasca capabila sa transporte un cosmonaut.
Foto: Googlelunarxprize.org