Silviu Dumitrescu, Saubermacher: ”România nu are probleme cu serviciile publice de salubrizare din lipsa legislației, ci din neaplicarea ei”

România nu are probleme cu serviciile publice de salubrizare din lipsa legislației, ci din neaplicarea lor, consideră Silviu Dumitrescu, Managing Director, Saubermacher Romania.  În interviul acordat Green Report, acesta explică importanța relației dintre accesul populației la serviciile de salubritate și creșetrea gradului de reciclare.

Silviu Dumitrescu, Managing Director, Saubermacher Romania

Avem o lege ce reglementează serviciul de salubrizare a localităților, respectiv, 101/2006, care se află în vigoare din luna mai 2007. În acest moment, legea este aplicată în sensul de a-i obliga pe reprezentanții serviciilor de salubritate de a respecta întocmai toate rigorile legii, dar în momentul în care autoritatea publică are, la rândul ei, obligații în a oferi sprijin operatorilor, atunci nu mai are loc o îndeplinire ad litteram a prevederilor legii”, spune Silviu Dumitrescu.

Acesta aduce în discuție exemplul Sighișoarei, unde poliția este singura în măsură să amendeze populația pentru abandonarea deșeurilor, dar, din pacate, acest lucru nu se întâmplă. Chiar dacă au în același loc containere separate pentru colectare selectivă și deșeuri biodegradabile, mulți preferă, de cele mai multe ori, să le arunce pe jos, lângă recipientele de colectare.

25-30% din populația României nu are contract de salubrizare

În cazul modificărilor aduse de OUG 74/2018, țintele noi de reciclare par foarte ambițioase, în condițiile în care nici cele vechi nu au fost atinse.  Timpul foarte scurt de implementare o să ducă, cel mai probabil, la aplicarea unor soluții aflate la îndemână în ultimă instanță. În orice caz, din punctul meu de vedere, se încearcă un transfer de responsabilitate de la autoritățile statului către agenții economici”, consideră reprezentantul Saubermacher România.

Dumitrescu reamintește că până în momentul de față colaborarea cu ADI-urile a fost inexistentă, iar o sporire a autorității acestora nu ar schimba mare lucru în condițiile în care nu ar exista și o răspundere în caz de neîndeplinire a obiectivelor.

Practic, în acest moment dacă propunerile lor de pe hârtie nu au o finalitate măsurabilă, nu răspund în niciun fel în fața vreunei autorități, alegători, cetățeni. Din păcate, încercăm să atingem țintele de reciclare, dar cel puțin 25-30% din populația României nu are contract de salubrizare”, a adăugat Silviu Dumitrescu.

Coaliția pentru Economie Circulară, semnal de alarmă: ”OUG 74/2018 elimină taxa la groapă”

Acesta nu contestă faptul că este foarte important să îndeplinim țintele de reciclare, dar, în opinia lui, este și mai important să nu existe deșeuri abandonate ilegal.

În cazul în care toți utilizatorii serviciului de salubrizare ar avea contract, atunci și gradul de reciclare ar fi mai mare pentru că acel deșeu nu ar mai ajunge în râuri, lacuri, pe câmp sau în pădure, ci la stația de sortare și în depozitul de deșeuri. În cei 11 ani de lucru în acest domeniu nu am reușit să implementăm acest tarif, deși toți utilizatorii beneficiază de serviciul de salubrizare”, a explicat Managing Director Saubermacher România.

Taxa la gropă, o necunoscută pentru 2019

Deși taxa de depozitare este unul dintre cele mai importante instrumente pentru modernizarea serviciului de salubrizare, folosit în toate tările europene și recomandat de către Comisia Europeană, în România aceasta a dublat numărul gropilor de gunoi clandestine, dar și cantitățile de deșeuri aruncate ilegal.

Așa cum știm, anul trecut s-a încercat introducerea unei taxe pe fiecare tonă de deșeu depozitată, după model european dar acest lucru a condus doar la un tarif mai mare pentru utilizatorul final, cantitatea deșeului reciclat ramânând constantă. Rămâne de văzut ce se va întâmpla din 2019”, a spus Dumitrescu

spot_img

Ultimele știri