Fă-ți curățenie în dulap și reciclează hainele pe care nu le mai porți! Iată unde poți colecta haine și textile în București

Reciclarea hainelor și a textilelor în general rămâne una dintre chestiunile despre care suntem întrebați cel mai des la Green Report. Deși în acest moment posibilitățile de a recicla haine într-o formă sau alta sunt destul de variate, recomandările noastre pleacă de la principiile de bază: cumpărați cât mai puțin și renunțați la fast-fashion, refolosiți unde se poate, iar în final reciclați. 

Reciclarea hainelor și a textilelor este o preocupare crescută în contextul dezvoltării durabile și a protejării mediului înconjurător. Preocuparea lanțului de magazine Kaufland România aduce o contribuție la acest efort, oferind clienților posibilitatea de a recicla hainele uzate și pantofii într-un mod eficient.

Colectarea hainelor și pantofilor uzați la Kaufland

Kaufland România a implementat un sistem extins de colectare a hainelor și a textilelor în parcările magazinelor sale din București și din împrejurimi, a explicat director de comunicare și corporate affairs, Kaufland România, Valer Hancaș, la solicictarea Green Report. Această inițiativă a fost lansată în decembrie 2022 și a fost bine primită de către clienții preocupați de protejarea mediului.

Până în prezent, există 25 de locații în care clienții pot depune haine uzate și pantofi. Dintre acestea, 20 se află în București, iar restul sunt distribuite în diverse zone din țară. Această extindere a facilității de colectare este parte a strategiei de sustenabilitate a companiei și a eforturilor sale constante de a contribui la protejarea mediului înconjurător.

În locurile special amenajate în parcarea magazinelor, clienții pot depune articole de îmbrăcăminte, încălțăminte, precum și alte țesături care nu le mai sunt de folos – perdele, draperii, pături, pilote, perne, lenjerii de pat.

După colectare, toate deșeurile sunt preluate de un partener autorizat, care garantează revalorificarea acestora, prin reciclare.

Nu contează gradul de degradare al materialelor textile depuse, dar este important ca toate să fie curate. De asemenea, pentru a evita contactul direct cu containerul, clienții sunt rugați să le ambaleze corespunzător, folosind pungi de hârtie, plastic sau folie.

Adresele punctelor de colectare

Clienții Kaufland pot depune hainele uzate și pantofii în următoarele magazine din București:

București – Colentina (Șos. Colentina, nr. 6)
București – Pantelimon (Șos. Pantelimon, nr. 244-246)
București – Tei (Str. Barbu Văcărescu, nr. 120)
București – Bucureștii Noi (Bd. Bucureştii Noi, nr. 50B)
București – Tudor Vladimirescu (Bd. 1 Mai, nr. 55)
București – Apărătorii-Patriei (Șos. Olteniţei, nr. 388)
București – Ferentari (Calea Ferentari, nr. 62)
București – Militari (Str. Valea Cascadelor, nr. 3)
București – Vitan, Răcari (Str. Răcari, nr. 5)
București – Basarab (Șos. Orhideelor, nr. 46)
București – Turnu Măgurele (Str. Turnu Măgurele, nr. 70-90)
București – Titan, Basarabia (Bd. Basarabia, nr. 250)
București – Odăi (Șos. Alexandriei, nr. 152)
București – Rahova (Str. Mihail Sebastian, nr. 88C)
București – Brâncuși (Valea Oltului, nr. 195-197)
București – Titan, Theodor Pallady (Bd. Theodor Pallady, nr. 51)
București – Vitan, Energeticienilor (Bd. Energeticienilor, nr. 13-15)
București – Drumul Binelui (Str. Drumul Binelui, nr. 51-61)
București – Sisești (Șos. Gh. Ionescu-Sisești, nr 6)
București – Străulești (Șos. București-Târgoviște, nr. 50)

Ce se întâmplă efectiv cu textilele?

Kaufland colaborează cu un partener autorizat, Green Pack, o companie cu capital românesc, specializată în servicii de management al deșeurilor și autorizată de către ANPM să colecteze și să trateze deșeurile reciclabile generate în fluxurile comerciale și industriale.
Green Pack se ocupă de igienizarea, repararea și transformarea țesăturilor în produse noi, asigurându-se că revalorificarea deșeurilor se realizează în conformitate cu legislația națională și europeană în vigoare.

De-a lungul anilor, retailerul a derulat și alte proiecte, care au avut ca scop donarea de textile. Un astfel de exemplu este campania „O haină = O speranță”, care a debutat în 2018. Anul acesta, cu ajutorul Asociației Speranță pentru Copii, Kaufland a oferit pachete cu haine, articole de igienă personală și dulciuri beneficiarilor de la Adăpostul de Noapte din Brașov. Toate articolele de îmbrăcăminte au fost realizate la atelierul Asociației Speranță pentru Copii de către persoane cu dizabilități, prin recondiționarea uniformelor Kaufland România scoase din uz.

IKEA: Peste 6.600 de produse din resturi textile

Și magazinele IKEA au un program pentru colectarea și recondiționarea textilelor. Compania susține că „și-a luat angajamentul de a oferi cât mai multor oameni șansa să ducă o viață mai sustenabilă și de a-i încuraja să aspire la un viitor fără risipă”.

IKEA România colectează cupoane textile IKEA de la clienții care apelează la serviciile de cusut ale magazinului. Astfel, Atelierul de Pânză, unul dintre ONG-urile partenere ale companiei, a creat gama Puzzletex, în care se regăsesc produse realizate din cupoane donate de IKEA sau de clienții IKEA și din resturi textile rămase în urma procesului de producție al ONG-ului. Datorită acestei inițiative, Atelierul de Pânză a realizat în ultimii 9 ani aproximativ 6.600 de produse din peste 850 kilograme de resturi textile.

„Colectarea cupoanelor textile reprezintă doar una dintre modalitățile prin care IKEA își propune să creeze un impact pozitiv asupra mediului”, după cum au explicat reprezentanții magazinului pentru Green Report.

Program buy-back pentru mobilă și textile

În plus, IKEA le oferă clienților și un program de răscumpărare pentru produsele folosite. Acestea pot fi cumpărate ca produse SH de alți clienți.

„Având în vedere că milioane de piese de mobilier second-hand ajung la gunoi în fiecare an, prin inițiativa buy-back și revânzare răscumpărăm de la clienții noștri mobila IKEA folosită. Pe tot parcursul anului, clienții pot vinde scaunele, rafturile, dulapurile și alte piese de mobilier uzate IKEA, într-un mod sigur și eficient. Aceștia primesc în schimb un card valoric, pe care îl pot folosi pentru a cumpăra din magazinele IKEA piese și decorațiuni noi, pe care le pot folosi pentru a-și redecora locuințele. Ulterior, altcineva va avea ocazia să se îndrăgostească de mobila IKEA uzată și să o cumpere, oferindu-i în acest mod o a doua șansă”, au explicat reprezentanții IKEA.

În mod similar, Atelierul nostru de Circularitate oferă clienților o opțiune deosebit de accesibilă, permițându-le să achiziționeze direct din magazin produsele uzate și pregătite pentru o viață nouă. În plus, membrii IKEA Family au posibilitatea de a rezerva online colecția Atelierului de Circularitate din magazinele locale și de a beneficia de reduceri suplimentare la mai multe produse, în anumite zile ale săptămânii.

”Suntem de părere că repararea mobilierului este întotdeauna o idee bună – atât pentru mediul înconjurător, cât și pentru bugetul clienților noștri. Astfel, clienții noștri au oportunitatea de a comanda gratuit piese de schimb mai mici, cum ar fi șuruburi, mânere sau prize, pe care le primesc ulterior la domiciliu în aproximativ 3-5 zile lucrătoare. În plus, avem multe piese de schimb disponibile și pentru mobilier. Clienții le pot găsi direct în magazinele noastre sau contactând departamentul nostru de Relații Clienți”, mai arată cei de la IKEA.

Potrivit informațiilor furnizate de companie, magazinele IKEA colectează în prezent pe 39 de fracții de reciclare, rata de reciclare pentru IKEA România fiind de peste 90%. Punctele de colectare a deșeurilor reciclabile, situate de obicei chiar lângă zonele de Relații Clienți din magazinele IKEA, reprezintă o modalitate facilă prin care clienții pot preda o varietate de deșeuri, cum ar fi: becuri LED, baterii, ambalaje, aparate electrice mici, chei Allen și nu numai.

Acestea nu sunt însă singurele inițiative prin care hainele vechi sunt colectate și donate sau reciclate. De exemplu, în cadrul campaniei tematice interne „ReFolosit înseamnă ReIubit” (From ReUsed to ReLoved) derulate în parteneriat cu Crucea Roșie România – Filiala Sector 6 în primăvara acestui, angajații celor 3 entități BAT active în România au donat pentru reutilizare și reciclare o cantitate totală de 1.400 kg de haine, încălțăminte și accesorii. După sortare și igienizare, acestea au ajuns fie direct spre refolosire de către familii nevoiașe, fie către reciclare, în cazul articolelor deteriorate. Detalii aici: Donații haine

Preocupată de acest subiect, în iulie, făceam un interviu cu Florina Secară și Alexandra Pîrvan, fondatoarele YKO-YKO, platformă românească dedicată modei sustenabile despre una dintre metodele de refolosire a materialelor și crearea unor produse nou, utilizându-le pe cele vechi. Despre cum se pot pune în practică tehnicile de mending și ce înseamnă ele, cât de deschiși sunt tinerii la astfel de produse, dar întrebări punctuale – „este sigur să port haine de la second hand?”, se poate citi în interviul pe care l-am numit: Generațiile noi taxează tot mai mult derapajele sau abuzurile din industria modei

Se estimează că 92 de milioane de tone de deșeuri textile sunt generate anual. În mod șocant, în fiecare secundă, echivalentul unui camion de gunoi de textile este depozitat la gunoi sau incinerat la nivel global. Dacă nu este destul, industria modei generează între 8 și 10% din emisiile de dioxid de carbon și 20% din poluarea apelor la nivel global. În acest context, autoritățile, dar și designerii și consumatorii fac pași, poate nu suficienți de rapizi, spre o modă sustenabilă.

spot_img

Ultimele știri