Cum se descurcă producătorii români în perioada de pandemie

După măsurile impuse de autorități privind pandemia de Covid19, unii fermieri și agricultori români transmit mesaje disperate că nu au unde să-și vândă marfa și că sunt în pericol să arunce tone de legume la gunoi. Alții, pe de altă parte, caută soluții să se reinventeze și încearcă să-și vândă marfa online.

George Petrișor Ghenea, în cultura sa de ridichi

Pe 22 martie a intrat în vigoare o ordonanță militară prin care românii pot ieși din case doar dacă este neapărat necesar. De atunci, micii producători au început să spună că, deși multe dintre piețe sunt deschise, nu mai vin clienții.

George Petrișor Ghenea, fermier din Băleni, județul Dâmbovița, afirmă că producătorii sunt în pericol să arunce tone de legume la gunoi și îndeamnă românii să meargă în piețe. În fiecare an, el plantează două șarje de ridichi, însă în acest moment n-a vândut nici jumătate din prima recoltă, așa că a doua nici nu intră în plan. Acum mai are de recoltat 1.000 de metri pătrați de ridichi, 500 de metri pătrați de ceapă și 300 de metri pătrați de salată.

„Vindem legumele acum doar la capacitate de 25 la sută din potențialul de producție al marilor bazine legumicole. În piețele de en gross bate vântul, micii comercianți, magazinele mici, nu mai vin deloc să cumpere. Foarte puțini legumicultori iau în calcul să semene iarăși ridichi sau alta cultură”, a spus acesta pentru Green Report.

Potrivit fermierului, statul ar trebui să intervină în echilibrarea prețurilor, atât la legume, cât și la alimentele de bază. Cât despre marfa necomercializată, Ghenea spune că o va dona sau, dacă nu mai este în stare bună, o va arunca.

„Locuitorii din Băleni (n.r. mulți legumicultori sau fermieri) sunt foarte necăjiți, ca de altfel toți legumicultorii români”, a mai spus bărbatul.

Ion Păunel, coordonator al Centrului Regional Pentru Dezvoltare Rurală S.P.A Olt, a transmis pe Facebook o solicitare către reprezentații statului, cărora le cere să-i ajute pe micii fermieri să ducă legumele pe mesele românilor.

„Legumele noastre vă așteaptă. Avem nevoie de măsuri urgente, noi fermierii mici. Ne-a ajuns cuțitul la os! Avem hrană pentru români, ajutați-ne să ajungă pe masa lor”, a transmis acesta.

https://www.facebook.com/ionpaunel/posts/2792936620823854

Legumicultorul Marius Creineanu, din Slatina, județul Olt, a postat pe Facebook un video, cu descrierea „Când te ajută statul român să îți vinzi marfa”, în care arată cum trece cu tractorul peste cultura de ceapă. Potrivit agrointel.ro, acesta a distrus cu freza aproximativ 50.000-60.000 de fire de ceapă verde și a estimat o pierdere de 10.000 de lei. Legumicultorul a declarat că vânzările din ultimele zile sunt sub 10% din ce avea în mod obișnuit în această perioadă, pentru că oamenii nu mai ies din case.

https://www.facebook.com/marius.creineanu.3/videos/673573876749392/

Federația Națională a Lucrătorilor, care are membri producători agricoli și crescători de animale, și Sindicatul Producătorilor Agricoli Olt cer, de asemenea, Guvernului României și Ministerului Agriculturii să identifice măsuri prin care legumele și fructele produse autohton să ajungă în magazine.

„Dacă nu se vor lua de urgență măsuri pentru producătorii agricoli, aceștia vor fi decapitalizați, nu vor mai fi în măsură să producă, contribuind astfel la creșterea importurilor, aflate oricum în creștere de la an la an, acest lucru fiind vizibil în balanța comercială a României”, au transmis într-un comunicat.

Eco Ruralis, o asociație de țărănci și țărani, cu peste 13.000 de membri în toate județele țării, a transmis că va propune revendicări concrete Guvernului și autorităților relevante în perioada imediat următoare.

„Având în vedere capacitatea imensă a țăranilor și a micilor producători de a hrăni consumatorii și expunerea lor la pandemia Coronavirus, politicile publice și acțiunea publică trebuie acum să se concentreze pe sprijinirea acestora, precum și pentru sprijinirea consumatorilor săraci din zonele urbane, din categoriile vulnerabile (în mod special bătrâni) pentru a combate consecințele crizei”, au transmis aceștia.

For Fresh: Lumea caută produse românești, dar producătorii trebuie să fie mai deschiși

„Lumea se vaită că e criză de alimente. Aici sunt alimente sănătoase, naturale. Cu toate acestea, noi suntem dați la o parte, ni se interzice să ne vindem produsele”, a spus legumicultorul Ciprian într-un clip pe Youtube, după ce a prezentat serele cu produse.

Un reprezentant For Fresh, un business de livrat fructe și legume din Timișoara, i-a transmis un mesaj acestuia că sunt în căutare de producători locali. N-au putut ulterior lega o colaborare, pentru că legumicultorul este din Caransebeș, însă For Fresh are parteneriate cu 13 producători locali, iar produsele lor ajung la 150 de clienți care comandă chiar și de trei ori pe săptămână, dar și la restaurante.

Însă Florin Chis, administratorul firmei, spune că a fost mult de muncă până să lege aceste colaborări cu producătorii.

Sunt foarte puțini deschiși să înțeleagă că trebuie să câștigăm cu toții. Toată lumea vrea să meargă în piața (n.r. producătorii) pentru că dau mai scump. De exemplu, în piața poți să vinzi ceapa cu trei lei, dar trebuie să mergi acolo și ai diverse costuri. Iar eu cumpăr 20, 30 de kilograme, nu două legături. Eu nu vreau să o iau cu un leu, nici cu 50 de bani, cum o cumpără supermarketurile, că omul muncește trei luni la ceapa aia. Dar aș vrea să o iau cu doi, ca să o dau cu trei clientului final. Altfel eu n-am niciun câștig și fac voluntariat”, a spus Chis pentru Green Report.

Acesta a mai spus că în ultima perioada, de când noul coronavirus afectează și România, n-a observat neapărat o deschidere a producătorilor de a colabora, „ci doar o disperare”. În plus, aceasta este de părere că micii producători ar avea mult de câștigat dacă s-ar organiza în asociații – ar putea să livreze direct ei clienților sau ar putea, fiind mai mulți, să negocieze cu supermarketurile.

Care sunt soluțiile?

Autoritățile, spre care o parte dintre fermieri privesc cu speranță și de la care așteaptă soluții, au mesaje însă pentru consumatori.

„Recomand oamenilor care trebuie să își facă aprovizionarea cu strictul necesar să aleagă cea mai apropiată piață pentru a susține astfel producătorii români. Lanțul scurt de aprovizionare este singura soluție ca producția obținută la scară mică sau mare să ajungă pe mesele românilor”, a transmis Secretarul de stat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), Emil-Florian Dumitru, pe pagina sa de Facebook.  

https://www.facebook.com/emil.florian.7/posts/1125714484439006?__xts__%5B0%5D=68.ARBf3H1Rm4aNZdzvVYIeSheAH1E_2TvT8BI0T04xiQhpP_kYoTtiKdZA4RbdrZo4xoGfy6BtvibJyOL_ps9pRIPxlii6SAhTxuRK32dyU0jzkzeaFv8sYxlcfwT-EBOhJahxVJaAk6-btjwahmKPlXHAA2rWuLrflqOu2v5si5UpuaRc5q-3lV2DJrjlnIqbFomb0fOSZ4vriddiWWLojbFPpmlEipmWWkgsGKAKf_m7T4eu8VnzXOx6CleeHXb9FrE_RF4MAekeJt92xBl-2YxYtDGBNiR1gskOwEXG-tcPCTvdaovGSNqkeFtSjDbCvxdZahK9dL2u7et-y6o4ONE7-g&__tn__=-R

Însă la postările celor care spun că sunt în pericol să arunce tone de legume sau că nu au clienți, apar și voci care îi îndeamnă să-și promoveze produsele online, să livreze direct către clienți sau să le doneze spitalelor sau centrelor de carantină.

Unii producători locali s-au organizat în grupuri pe Facebook, cum sunt cele din Galați sau Brașov – unde moderatorii au creat o listă cu producătorii pe care o vor pune la dispoziția clienților. Pe listă se găsesc, de exemplu, produse alimentare precum ouă, cartofi, morcovi, brânză, caș, mușchi, mere și varză murată.

De asemenea, pe Facebook sunt grupuri de producători de legume și fructe sau chiar ferme de familie, dar există și un Mall Țărănesc, cu producători din toată țara.

Asociația pentru Susținerea Agriculturii Țărănești, relație directă producător – consumator

Asociația pentru Susținerea Agriculturii Țărănești (ASAT) a apărut în Timișoara în 2008 și presupune o asociere informală între un mic producător şi un grup de consumatori, având drept obiectiv asigurarea de produse naturale, realizate la nivel local. Abonamentul se încheie pe perioada unui sezon agricol, iar abonații primesc săptămânal un coș de legume.

Relația între producător și consumatori este una directă, iar aceștia din urmă vin o dată pe săptămână să își ridice coșul de legume, dintr-o locație fixă din Timișoara (nu există posibilitatea de a se realiza distribuții la domiciliu de către producător). Mai mult, consumatorii se pot implica în organizarea distribuției, a unor vizite la gospodărie sau promovarea micului producător.

Aprozar virtual

Primăria Ciugud, Alba, a realizat un aprozar virtual cu scopul de a ajuta producătorii locali din zonă să-și comercializeze marfa chiar și în vremea pandemiei. Pornit inițial ca un spațiu în care să fie afișate datele de contact ale producătorilor de fructe și legume, acum secțiunea de pe pagina primăriei pune la dispoziția posibililor clienți și contacte ale producătorilor de produse apicole, lactate și brânzeturi, ouă, carne, animale și păsări vii, răsaduri sau chiar flori.

Inițiativa Eco Ruralis – distribuție gratuită de semințe țărănești

În contextul acestei crize, țăranii și țărăncile din asociația Eco Ruralis au organizat o distribuție gratuită de semințe țărănești – 38 de specii și 106 varietăți în principal de legume și leguminoase, dar și plante aromatice și plante companion. De acestea au beneficiat 3.035 de familii de țărani din România și Republica Moldova.

Această acțiune vine ca un sprijin pentru țărani în sezonul de însămânțare de primăvară, mai ales în noile condiții de restricție impuse de pandemia Coronavirus.

Trebuie să susținem economia locală, producătorii locali, agroecologici, nu doar pentru că produc hrană mai nutritivă și mai sănătoasă decât ce distribuie supermarketurile, dar pentru că nu trebuie să permitem ca această pandemie să ducă la o criză alimentară. Mâncarea și sănătatea sunt drepturi fundamentale ale omului”, au mai spus cei de la Eco Ruralis.

spot_img

Ultimele știri