Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

CO2 in picaj

Pasagerii avioanelor vor fi plati din buzunar dreptul de a polua aerul incepand din 2012, odata cu includerea a 6.000 de companii aeriene in Schema
europeana de comercializare a emisiilor de carbon (ETS). Alaturi de giganti precum British Airways, Lufthansa sau Air France, pe lista Comisiei Europene figureaza si sase companii romanesti, printre care TAROM si Blue Air. Pentru a nu-si pierde clientii, acestea vor fi nevoite sa reduca drastic consumul de combustibil, sa-si intinereasca flotele si sa-si schimbe strategia de zbor.

Text de Livia Cimpoeru

De la 1 ianuarie 2012, majoritatea companiilor aviatice care opereaza zboruri pe aeroporturile europene vor fi nevoite sa faca dovada ca detin certificate de emisii sau certificate verzi ce compenseaza cantitatea de emisii din atmosfera generate de avioanele lor. Masura vizeaza inclusiv companiile din afara UE care opereaza in spatiul european.

In ciuda opozitiei acerbe din partea industriei aviatice, Comisia Europeana a adoptat in luna iulie Directiva CE/101/2008 care, prin includerea in schema ETS, obliga aviatia sa-si asume financiar rolul de poluator al atmosferei. In prima faza, directiva prevede reducerea emisiilor din sectorul aerian cu 3% pana in 2012, sub media anilor 2004-2006. Pe termen lung, pana in 2020, directiva stabileste o scadere ulterioara anuala de 5% a emisiilor.

Din 2010, fiecare linie aeriana inclusa pe lista va trebui sa transmita Comisiei un plan de monitorizare si raportare a propriilor emisii cu efect de sera. In functie de acestea, companiile vor primi gratuit 97% din certificatele necesare, restul de 3% urmand sa fie asigurat de companie ori prin aplicarea masurilor de reducere a emisiilor, ori prin cumpararea de certificate de pe piata.

In prima instanta, doar 15% dintre certificate vor putea fi vandute pe piata. Cine nu transmite planurile de monitorizare risca sanctiuni grave, precum amenzi sau interzicerea zborurilor pe teritoriul UE. Totodata, CE nu le va mai acorda cota de certificate de carbon gratuite.

Bilete mai scumpe

Operatorii aviatici, in special cei din SUA, au criticat vehement decizia UE, cu atat mai mult cu cat aceasta a fost luata in plina criza. „Ce planuieste Bruxelles-ul este o nebunie”, declara, anul trecut, presedintele Consiliului de Administratie al companiei Lufthansa, Wolfgang Mayrhuber, potrivit caruia masura ar duce la scumpirea biletelor de avion. Mayrhuber a criticat faptul ca UE nu a infiintat inca o agentie europeana de securitate a zborurilor, in schimb exista peste 50 de autoritati care supravegheaza spatiul aerian european.

„In prezent, trebuie sa facem ocoluri fara sens si sa ardem petrol inutil. Daca autoritatile ar fi desfiintate, liniile aeriene ar avea nevoie de mult mai putin petrol. Astfel, am putea proteja mediul si am economisi costurile comercializarii carbonului”, a adaugat acesta. Potrivit unei analize de impact realizate de CE, efortul financiar al includerii in schema ETS va adauga 4,6% pana la 39,6% la pretul biletelor, in functie de distanta parcursa. Cei mai afectati, din acest punct de vedere, vor fi turistii. Mai multe companii lowcost, precum Easy Jet sau Wizz Air, au avertizat ca povara financiara va fi transferata inevitabil pasagerilor.

In replica, comisarul european pentru Mediu, Stavros Dimas, a subliniat faptul ca sectorul aerian are cea mai inalta rata de crestere a emisiilor de gaze cu efect de sera dintre toate activitatile economice din Uniunea Europeana. Potrivit statisticilor centralizate de Eurostat, numarul pasagerilor transportati pe calea aerului a crescut cu 7% in perioada 2006-2007.

Cea mai mare crestere s-a inregistrat in noile state membre, printre care pe pozitii fruntase sunt Polonia si Romania. Totodata, statisticile europene arata ca emisiile de gaze cu efect de sera provenind de la aviatia internationala au crescut cu 87% in Europa, in perioada 1990-2004, reprezentand 3,5% din emisiile de gaze cu efect de sera generate de activitatile umane. Estimarile mai arata ca traficul aerian se va dubla in perioada 2005-2020.

Nota de plata de miliarde

Cel mai recent studiu, realizat de compania de consultanta RDC Aviation, arata ca liniile aeriene vor trebui sa faca fata unui cost anual de un miliard de euro incepand din 2012. Scaderea emisiilor va fi de 77 milioane de tone de CO2 in 2012, ceea ce echivaleaza cu 1,1 miliarde de euro la pretul actual de 14,40 euro pe tona de CO2.

Alte estimari cifreaza costurile la 4-5 miliarde de euro anual, in perioada 2012-2020, ceea ce ar avea un impact major asupra companiilor. Totodata, e posibil ca, in unele cazuri, includerea aviatiei in schema ETS sa creeze distorsiuni in competitia dintre companiile ae-riene din UE si cele din afara UE, cu un avantaj evident pentru cele din urma.

Companile mici, in dificultate

Dr. Delia Dimitriu, cercetator la Centrul pentru Transport Aerian si Mediu din cadrul Manchester Metropolitan University, admite ca pasagerii vor fi primii care vor plati pretul emisiilor generate. Insa, atrage ea atentia, asta nu va absolvi de efort companiile aviatice, care, pentru a nu-si pierde clientii, vor trebui sa-si micsoreze cat mai mult costurile.

Comisia Europeana a introdus pe lista sase companii inregistrate in tara noastra: TAROM, Blue Air Transport, CarpatAir, Ion Tiriac Air, Jetran Air SRL, Romanian Civil si Romavia. Acestea au transmis deja la Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR) planurile de monitorizare a emisiilor.

In opinia Deliei Dimitriu, cele mai afectate vor fi companiile mici, care ar putea adopta totusi ca strategie planificarea sezoniera a zborurilor, in perioade de varf ale traficului.

Ea arata ca toate companiile vor trebui sa realizeze asa numite analize post-beneficiu, pentru a stabili nivelul investitiilor in reducerea emisiilor si cuantumul certificatelor verzi pe care le vor vinde pe piata. Specialistul subliniaza ca, in conditiile in care orice companie doreste sa-si dezvolte flota, reducerea emisiilor va implica in mod obligatoriu adoptarea unor „masuri destepte”.

TAROM, pionierul verde

Delia Dimitriu da ca exemplu politica proactiva a companiei TAROM, care a inceput sa studieze si sa aplice de mai multi ani masuri de reducere a consumului de combustibil. „In primul rand, TAROM si-a desemnat un fuel manager, care e direct in subordinea directorului general si urmareste modul in care este consumat combustibilul”, subliniaza ea.

Directorul pentru siguranta si calitatea zborului al TAROM, Dragos Munteanu, arata, la randu-i, ca, la inceputul anului, compania a avut parte de o evaluare externa pe consumul de combustibil din partea IATA (International Air Transport Association). O „echipa verde” a IATA a studiat modul in care se consuma combustibilul si a oferit mai multe recomandari pentru reducerea consumului. „Cu anumite masuri, ei au stabilit ca putem face economii de 8 milioane de euro pe an”, explica Munteanu. Potrivit acestuia, combustibilul reprezinta 30%-40% din cheltuielile totale ale unei companii. Un calcul estimativ, realizat pe baza consumului de combustibil, arata ca avioanele TAROM au emis in atmosfera 416.664 tone CO2 in anul 2008.

Green operations

La reducerea consumului se adauga asanumitele „green operations”, precum asa-numita procedura de aterizare continua, care reduce cu pana la 35-42 la suta emisiile in functie de conditiile atmosferice.

„TAROM este una dintre primele companii din lume care a implementat o astfel de procedura, care reduce si nivelul de zgomot”, subliniaza Delia Dimitriu, care este si consultant extern pe probleme de mediu al companiei. Optimizarea traiectoriei de aterizare a fost deja implementata pe avioanele Airbus ale companiei, iar aceasta va deveni procedura standard. Avionul se apropie de pista cu motoarele la ralanti, ceea ce creeaza si confort sporit pentru pasageri.

Totodata, mai exista procedura „single engine taxi”, prin care avioanele pot opri un motor pana la parcare, pentru a reduce consumul in rulajul la sol. „E vorba de o economie de 10- 20 de litri de combustibil, care, la cele 30.000 de zboruri anuale ale TAROM, reprezinta o economie de 30 de tone pe an. In perioada de criza, orice cent conteaza”, marturiseste Munteanu. Pilotii care au participat la programul de implementare a sistemului participa in prezent la un program de transfer de cunostinte pentru companiile aviatice din Indonezia, actiune care ea insasi e in masura sa aduca un plus de certificate verzi companiei.

Flota mai tanara

TAROM a intrat inca din anii ’90 intr-un proces intensiv de innoire a flotei, pentru a reduce emisiile si, implicit, taxele uriase pla-tite aeroporturilor. In 1992, a cumparat doua avioane AIRBUS A-310, iar dupa un an, doua BO EING 737. Din 1998, flota s-a imbogatit cu sapte aeronave ATR 42-500 si cu patru avioane BO EING 737. Efortul financiar a fost masiv, compania investind 350 de milioane de dolari in aeronave si echipamente. In prezent, flota TAROM numara 26 de aparate de zbor pentru curse interne si externe, cu o „varsta medie” de 8 ani.

Sistemul Winglet reduce emisiile

In urma cu doua luni, compania a anuntat instalarea de dispozitive de eficientizare a zborurilor (Winglet) pe patru aparate Boeing 737- 700. Dispozitivele, instalate in capatul aripilor pentru a reduce rezistenta la inaintare, vor reduce cu 3% consumul de combustibil, respectiv cu 3% emisiile. Reducerea consumului de combustibil, de aproximativ 1.000 de tone metrice pe an, echivaleaza cu o economie de circa 650.000 de dolari anual. In plus, zgomotul este diminuat cu pana la 6,5%. Tarom detine inca trei aeronave de acelasi tip, echipate din fabricatie cu sistemul Winglet.

Compania mai are in studiu asa-numitele politici de off-set, de compensare a emisiilor prin diverse actiuni verzi aplicate in alte domenii, spre exemplu investitii in actiuni de impadurire. Astfel se ajunge la o dezvoltare neutra din punctul de vedere al carbonului (CO2
neutral growth).

Recent, TAROM a transmis producatorului de motoare de avioane Boeing si Airbus 318 ca este interesata sa fie conectata la programele- pilot de introducere a biocombustibililor. „Biocombustibilii nu implica modificari la nivelul motorului, insa, in momentul de fata, pretul e de 3-4 ori mai mare decat combustibilul normal. Iar asta pentru ca nu exista o piata si un lant de distributie extins, ca in cazul petrolului”, explica Dragos Munteanu.

Low cost cu low emissions

La categoria low cost, Blue Air a comunicat inca de anul trecut ca va incerca pe cat posibil sa mentina nivelul tarifar minim, chiar daca acest lucru va implica un efort financiar suplimentar pentru companie. In 2008, Blue Air a semnat un contract de achizitionare a trei avioane Boeing 737-900 si inca doua aeronave tip 737-800. Avioanele vor fi echipate cu tehnologia Blended Winglets, ce imbunatateste consumul de combustibil, urmand sa fie livrate pana in anul 2013.

spot_img

Ultimele știri