Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Adevarul: Haos legislativ in Delta Dunarii

Regulamentul de navigatie pentru Delta nu prevede sanctiuni pentru nerespectarea normelor legislative. Autoritatile de control din Delta nu au aplicat nicio sanctiune pentru circulatia haotica a ambarcatiunilor.

Reglementarile legale insuficiente fac ca autoritatile sa nu poata interveni in cazul incidentelor navale tot mai frecvente din Delta Dunarii. In urma cu trei ani, Ministerul Mediului a aprobat un regulament de navigatie in Delta, insa nici acum nu au fost publicate si sanctiunile ce ar trebui aplicate in cazul nerespectarii normelor legislative.

In consecinta, Autoritatea Navala Teritoriala nu are nicio putere de actiune pe canalele Deltei, iar in dotarea celor care ar putea sa tina sub control ambarcatiunile ce navigheaza haotic nu exista nici macar radare.

Teoretic, conform regulamentului de navigatie, intrat in vigoare in 2006 si semnat de ministrul Mediului de la acea vreme, Sulfina Barbu, salupele rapide ar trebui sa circule cu o viteza maxima de 40 de kilometri pe ora, in unele zone limita de viteza fiind de 20 de kilometri pe ora. Practic insa, in Delta Dunarii fiecare circula dupa bunul lui plac, cu viteze ametitoare, existand astfel riscul producerii de accidente si chiar de punere in pericol a vietilor celorlalti.

„Multi stiu ca nu pot fi sanctionati decat daca ranesc pe cineva, situatie in care sanctiunile nu sunt aplicate de noi, pe capitolul navigatie. Merg ca nebunii, vin cu salupe mari si gonesc pe canale. Unii dintre ei sunt persoane sus-puse, au bani si relatii si nu poti sa le spui nimic. In afara de faptul ca circula cu viteze foarte mari si pot rasturna alte barci, distrug nuferii, misca plaurii… E jale!“, povesteste un agent ecolog din cadrul Administratiei Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii (ARBDD).

Avertismente verbale

La randul lor, autoritatile ridica din umeri si arata cu degetul spre legislatie. „Intampinam o serie de dificultati cauzate de cadrul legislativ actual, regulamentul privind accesul si circulatia ambarcatiunilor cu motoare in interiorul Deltei neavand prevazute sanctiuni. Noi sustinem ideea limitarii accesului in Delta al ambarcatiunilor rapide cu motoare puternice“, spune Dan Ichim, seful Autoritatii Navale Teritoriale Tulcea. Practic, navele Capitaniei nu pot interveni decat pe Dunare si pe brate, dar si aici activitatea acestora este limitata din cauza lipsei radarelor din dotare.

In interiorul Deltei, responsabilitatea revine Garzii de Mediu, care se loveste de aceleasi probleme – insuficienta reglementarilor legale si lipsa aparaturii de verificare si control.

„Practic, noi ii putem opri pe caile interioare, dar nu le facem nimic, pentru ca nu sunt prevazute sanctiuni in regulament. Mai mult ii avertizez verbal. Unii merg mai incet, altii nu dau doi bani pe avertismente si, din pacate, se mai intampla si accidente“, spune Costel Ifrim, comisarul-sef al Garzii de Mediu din cadrul ARBDD.

Potrivit purtatorului de cuvant al Capitaniei Tulcea, peste 2.000 de ambarcatiuni sunt inmatriculate la Capitanie, la care se adauga cele inmatriculate la Sulina si cele din alte judete.

Peste 5.000 de ambarcatiuni

Specialistii estimeaza ca in Delta Dunarii circula mai mult de 5.000 de ambarcatiuni de agrement. Acestia afirma insa ca nu numarul este problema, ci faptul ca, in lipsa unei legislatii complete, se circula haotic.

spot_img

Ultimele știri