Cu bicicleta la birou, de la minus 5 la 30 de grade. Ciclismul aduce sănătate, mai puțin trafic și locuri de muncă

Ciclistă împătimită, Ioana Duda trăiește în Timișoara și folosește bicicleta aproape în fiecare zi pentru a merge la job. Deși lucrează la corporație și este foarte cochetă, acest lucru nu o împiedică să se urce pe bicicleta ei – botezată Dory – indiferent de vremea de afară. Noile studii arată că folosirea bicicletei pentru a merge la serviciu nu este benefică doar pentru sănătate, pentru reducerea poluării și mai ieftină pentru utilizator, ci este foarte propice pentru economia și joburile locale. Atunci când e greu să ai o bicicletă a ta, serviciile de bike-sharing te ajută să te deplasezi ieftin și eficient prin oraș.

„Merg când plouă, la minus 5 grade, la 30 de grade. Pe lângă faptul că fac mișcare încă de dimineață, mersul cu bicicleta îmi oferă un confort psihologic, nu poluez, nu stau în trafic, nu mă gândesc unde parchez și e foarte ieftin. Din păcate, aerul este foarte poluat, iar pistele de biciclete nu sunt printre cele mai prietenoase”, spune Ioana (foto dreapta), admițând că mai este loc în îmbuntățiri.

De acasă până la serviciu are cam 5 kilometri, iar dacă ar lua mașina ar face o oră, ținând cont că Timișoara a devenit un oraș congestionat. Cu bicicleta, în maximum 30 de minute este la birou. Și cu mijloacele de transport în comun ar face mai mult. Are însă noroc că pe traseul ei este pistă de bicicletă. Nu cea mai bună, iar șoferii timișoreni mai au de învățat la capitolul relațiilor cordiale cu cei care se deplasează pe două roți. „Șoferii încă nu sunt obișnuiți cu bicicliștii. De multe ori nu se asigură în ambele părți când intră de pe străzile laterale pe artere principale, deși pista de biciclete traversează drumul, pistele nu sunt peste tot la nivel, ceea ce îmi spune că inginerii care au proiectat drumurile sunt șoferi și habar nu au ce înseamna să mergi cu bicicleta”, mai adaugă ea.

Mersul cu bicicleta creează joburi locale

Ciclismul nu numai că îmbunătățește gradul de viață al orașelor, sănătatea publică, calitatea aerului și reduce emisiile de dioxid de carbon și de noxe, ci creează și „valoare economică și locuri de muncă”. Prin urmare, este un instrument perfect pentru tranziția în sectorul transporturilor, oferind un număr mare de beneficii, inclusiv locuri de muncă. Ultimul punct este important pentru a atrage atenția autorităților publice și investițiile în ciclism, însă impactul economic a început să fie studiat de abia în urmă cu câțiva ani. Mai mult decât atât, joburile create sunt locale, spre deosebire de industriile producătoare de mașini sau de combustibili fosili, care nu sunt neapărat legate de comunitate.

Unul dintre primele studii care cercetau domeniul arăta că joburile legate de creșterea numărului de cicliști sunt în principal în domeniile:

  • Retail (vânzări și reparații de biciclete);
  • Producția de biciclete și vânzările en-gros;
  • Infrastructura pentru biciclete;
  • Turism (cazări și restaurante pentru turiștii care fac tururi pe bicicletă);
  • Servicii de/ pentru biciclete.

Ciclist fără bicicletă

I`Velo, primul și cel mai mare serviciu de bike-sharing din România, continuă să crească începând din 2009. De atunci, serviciul s-a tot dezvoltat, numărul stațiilor s-a înmulțit, iar centrele de închiriere au depășit granițele Bucureștiului, ajungând și la Constanța. I`Velo oferă acum spre închiriere chiar și trotinete electrice. Scopul a rămas același ca la început: să facă din bicicletă un mijloc de transport, nu doar un mijloc de recreere.

Coordonatorul proiectului, Corneliu Belciug, spune că schimbările de perspectivă în felul în care este văzută bicicleta sunt vizibile atât cu ochiul liber, cât și în statistici și în proiectele pe care le demarează orașele.

„Dacă în 2009, bicicleta însemna, în cel mai bun caz, un mijloc de transport în zona rurală sau un mijloc de transport pentru copii, în momentul de față, vedem oameni care circulă cu bicicleta în mod frecvent în București. Vedem pe pistele existente, atât cât există în București, oameni care folosesc bicicleta ca mijloc de transport și ca mijloc de recreere, vedem vârste diferite, persoane diferite, vedem femei, bărbați, tineri, copii. Evoluția a fost semnificativă, dar suntem departe de a spune că suntem pe un drum ireversibil sau că s-a atins o masă critică care va genera o accelerare a procesului în anii următori. Se simte în continuare nevoia unui efort susținut din partea noastră și din partea celor care sunt în domeniu și fac lucruri în direcția adoptării bicicletei ca mijloc de transport. Asta înseamnă că rezultatele obținute în fiecare an sunt obținute cu greu și nu dintr-o dezvoltare organică”, a declarat Corneliu Belciug.

El spune că, cel puțin în București, se simte un val de acceptare a bicicliștilor în trafic, o schimbare majoră față de atitudinea pe care o aveau șoferii în urmă cu ceva ani. Chiar dacă mai există și contraexemple, bicicliștii nu mai sunt priviți cu surpriză și șicanați. „Mie nu mi s-a mai întâmplat de o bună bucată de timp să fiu șicanat și nu pentru că fac ceva diferit față de acum câțiva ani, ci pt că gradul de toleranță și înțelegere față de bicicliști a crescut”, a completat el.

Pe de altă parte, Belciug admite că la capitolul infrastructură stăm încă destul de prost și numărul utilizatorilor de biciclete nu poate crește exponențial în lipsa pistelor. „Aș putea face pariu cu oricine că în momentul în care autoritățile locale vor realiza primele piste interconectate și la standarde ridicate, în secunda 2 va apărea o explozie a numărului de utilizatori de biciclete în scopuri profesionale sau non-recreative. Lucrurile sunt blocate mai mult la autorități decât la nivelul percepției. Din păcate această frică de necunoscut nu ne ajută nici pe noi, nici pe șoferi, nici pe politicieni. Le e frică să facă proiecte cu adevărat îndrăznețe – să împingă șoferii spre utilizarea mai rară a mașinii”, mai spune el.

Cu bicicleta la bancă

Raiffeisen Bank este una dintre companiile care lucrează cu I`Velo chiar de la început, un parteneriat strategic care durează de 14 ani, iar banca încurajează acest proiect atât în rândul clienților, cât și al propriilor angajați.

Mobilitatea este una dintre valorile cheie ale orașelor, așa că ne bucurăm să vedem că I’Velo a crescut ca un proiect de impact în ecologia urbană. Încurajăm alegerea variantelor de transport alternativ și la noi acasă. Avem locuri de parcare amenajate în sediul central al băncii pentru colegii care vin la birou cu bicicleta. Recent, peste 70 de colegi au răspuns provocării să renunțe cât de mult s-a putut la mașină în favoarea deplasării pe jos sau cu bicicleta și au parcurs peste 11.000 de km”, a spus Laura Mihăilă (foto stânga), director de marketing, comunicare & user experience la Raiffeisen Bank.

Pentru angajați, beneficiile mersului cu bicicleta în fiecare zi, ar putea fi structurate simplu:

  • Este mai ieftin.
  • Este mai sănătos;
  • Este mai rapid;
  • Este mai eficient (Nu mai e nevoie să mergi și la sală pentru mișcare).
  • Este mai puțin poluant;
  • Este distractiv.

I’velo oferă două tipuri de servicii – Urban și Relax. Pentru serviciile Urban, în București există 21 de stații automate, iar pentru Relax – trei în București și una la Constanța.

 

 

 

 

 

 

 

Citește și: Traficul din București are un răspuns la îndemână, adoptat deja în multe orașe europene

spot_img

Ultimele știri