Companiile petroliere ar putea sa plateasca pentru scurgerile accidentale de petrol

Instantele nationale pot forta companiile petroliere sa acopere costurile de curatare pentru scurgerile de petrol daca acestea decid ca vinovata de accident este compania pentru ca nu a acordat suficienta atentie detaliilor de siguranta, a decis Curtea Europeana de Justitie, informeaza Earth Times.

"O instanta nationala poate considera daca cel care vinde hidrocarburi dar si cel care le transporta pe vas sunt vinovati in cazul in care transportul a generat deseuri daca cei doi au contribuit la riscul de naufragiu care a produs poluarea", conform declaratiei.

De asemenea, se considera vinovat de scurgere si cel care nu a luat masurile necesare la timp pentru prevenire.

Decizia instantei intervine in disputa dintre municipalitatea din Mesquer, de pe coasta franceza a Atlanticului, si compania de combustibil Total, care in 1999 a transportat tancul petrolier Erika incarcat cu titei in Italia. Erika s-a scufundat pe 12 decembrie 1999. Atunci s-au scurs 20.000 de tone de petrol de-a lungul coastei franceze, accidentul reprezentand cel mai mare dezastru de mediu din istoria Frantei. Expertii au estimat distrugerile la peste un miliard de euro.

In 2000, autoritatile din Mesquer, localitatea cel mai grav afectata de scurgere, a dat in judecata compania Total si a cerut daune in valoare de 70.000 de euro, argumentand ca Total era constienta ca vasul era nu era intr-o forma buna si nu prezenta siguranta. Acuzatiile au fost negate de catre compania Total.

Plangerea inaintata de Mesquer a fost respinsa in prima instanta, dar reprezentantii localitatii au insistat cu cazul si au facut apel cerand Curtii Europene de Justitie (ECJ) sa clarifice situatia daca legile Uniunii Europene care vizeaza deseurile acopera cazul.

Exista doua legi care se bazeaza pe principiul "poluatorul plateste". ECJ a hotarat ca atat proprietarul incarcaturii cat si transportatorul pot fi tratati ca fiind poluatori, dar transportatorul poate fi raspunzator doar daca o instanta nationala decide ca acesta a contribuit la riscul de poluare.

Aceasta poate clarifica daca scurgerea de petrol poate fi considerata deseu in termenii UE- caz in care accidentul intra automat sub principiul poluatorul plateste.

spot_img

Ultimele știri