56 de romani se aflau la bordul navei care a naufragiat in Mediterana

56 de cetateni romani se aflau la bordul navei italiene Costa Concordia, care a naufragiat in Marea Mediterana. In urma acestui incident, trei persoane au decedat, dar nici una dintre ele nu este cetatean roman.

"Reprezentantii diplomatici romani vor asigura, in continuare, la cerere, asistenta consulara necesara tuturor cetatenilor romani implicati in acest incident", a anuntat Ministerul Afacerilor Externe.

Din dispozitia ministrului Afacerilor Externe, Teodor Baconschi, consulul general al Romaniei la Bologna s-a deplasat la Grosseto, pentru a elibera titluri de calatorie unui numar de aproximativ 20 de cetateni romani, care s-au aflat la bordul vasului Costa Concordia.

Costurile repatrierii cetatenilor romani (29 de turisti si 27 de angajati) vor fi suportate de compania italiana Costa Crociere, detinatoare a navei.

La bordul vasului Costa Concordia se aflau in total 4.229 de persoane, dintre care 3.216 de pasageri. 989 de pasageri erau italieni, iar restul provin din Germania, Franta, Spania, SUA, Croatia si alte tari.

Vasul efectua o croaziera pe Marea Mediterana, cu plecare si intoarcere in portul Savone si cu escale la Civitavecchia, Palermo, Cagliari, Palma de Mallorca, Barcelona si Marsilia.

Incidentul s-a produs in seara zilei de vineri, in timp ce pasagerii se pregateau pentru masa de seara. Nava a lovit, se pare, o stanca aflata sub apa. "În jurul orei 20 (22 ora României – n.n.), Costa Concordia, cu o lungime de 290 de metri, a început să ia apă la bord și s-a aplecat pe o parte la un unghi de 20 de grade", precizeaza un comunicat al Pazei de Coastă italiene.

Martorii afirma ca la bordul navei s-a instaurat haosul, scenele fiind asemanatoare celor din filmul "Titanic". "Luam cina, cand lumina s-a stins, s-a auzit o izbitura, iar apoi un zgomot puternic, dupa care tacamurile au cazut pe jos”, a declarat, pentru agentia Ansa, pasagerul Luciano Castro.

Nava a esuat pe coasta Toscanei, in apropierea insulei Giglio. O parte a celor aflati la bord au sarit in apa, altii au folosit barcile de salvare, iar 60 de oameni au fost evacuati cu elicopterul. Conform declaratiilor prefectului din Grossetto, Giuseppe Linardi, au fost confirmate 3 persoane decedate, dintre cele care au sarit in apa, precum si 14 raniti. Dintre decedati, doi sunt turisti francezi, iar al treilea este un cetatean peruan, angajat la bord.

Comandantul navei, Francesco Schettino (52 de ani), a fost arestat, fiind acuzat, printre altele, de faptul ca a parasit vasul in jurul orei 23.30, intr-un moment in care nu toti pasagerii erau in siguranta.

„Trebuie sa stii cum sa te salvezi”

„In apa nu se sare oricum, trebuie sa stii cum sa te salvezi. Pentru clienti, instructajul pentru situatii de urgenta se face la plecarea in croaziera. Pentru angajati, instructajul se repeta din sapte in sapte zile”, a explicat, pentru Green Report, Catalin Calin, angajat al unei firme de croaziera.

Alarma pentru situatii de urgenta este un semnal sonor continuu, cu durata de cel putin sapte secunde. In momentul alarmei, toate persoanele de la bord trebuie sa intrerupa orice activitate si sa se deplaseze la punctele de adunare, care se afla de regula pe aceeasi punte pe care sunt fixate barcile de salvare. Daca vrei sa te salvezi sarind in mare, trebuie sa te arunci cel mult de la inaltimea la care se afla barcile de salvare. In caz contrar, vei muri cu siguranta, din cauza ca te vei scufunda prea adanc. In mod obligatoriu trebuie sa ai cu tine vesta de salvare iar in momentul impactului cu apa trebuie sa tii vesta intr-o anumita pozitie, pentru ca altfel, vesta fiind mai usoara decat apa, ea te trage cu putere in sus si exista riscul sa iti franga gatul, a explicat Catalin Calin.

Un alt pericol este hipotermia. "Indiferent de locul unde se produce naufragiul, apa este rece. Din acest motiv, la inceperea operatiunii de salvare, oamenii trebuie sa aiba cu ei haine groase", spune Catalin Calin. Hipotermia a fost constatata si la unii dintre pasagerii salvati de pe Costa Concordia.

Angajatii de pe navele de croaziera au si asigurari de viata, dar despagubirile nu sunt foarte ridicate. Cele mai mari sume sunt de circa 50.000 de dolari si se acorda familiilor in caz de deces. Pentru cazul unor eventuale raniri, sumele acordate sunt mai mici.

Mihai Diac

Foto: www.selaplana.com

spot_img

Ultimele știri