Uniunea Europeana a ramas in continuare ferma pe pozitia de a obliga companiile de transport aerian ale caror aeronave traverseaza spatiul aerian al batranului continent sa reduca emisiile de dioxid de carbon si a apostrofat vineri Organizatia Aviatiei Civile Internationale (OACI) pentru ca aceasta nu a luat nici o masura in aceasta privinta, informeaza Associated Press.
"Credem cu tarie ca cel mai bine ar fi daca membrii comunitatii internationale ar reusi sa implementeze un mecanism eficient de reducere a emisiilor produse de aeronave", a declarat Luis Fonseca de Almeida, seful directiei aviatiei civile din Portugalia, dupa incheierea unei adunari a OACI de la Montreal.
Reuniunea OACI s-a incheiat fara un angajament concret in aceasta privinta din partea organizatiei care coordoneaza cooperarea internationala in domeniul aviatiei civile si a carei principala atributie este fixarea normelor internationale necesare securitatii si eficacitatii transporturilor aeriene. Potrivit lui Fonseca de Almeida, OACI a renuntat la statutul important "de lider" in lupta pentru protectia mediului, ce i-a fost acordat prin Protocolul de la Kyoto. "Este un mare esec, care ar trebui sa ne puna pe ganduri pe toti", a apreciat el.
Comentariile oficialului portughez au fost date publicitatii de Comisia Europeana. Uniunea Europeana incearca sa atraga companiile aeriene comerciale intr-un sistem de tranzactionare de tip "cap-and-trade", dar a intampinat pana in prezent opozitia industriei aeriene, dar si a Statelor Unite ale Americii, a Chinei si a altor tari. In programul "cap-and-trade" un numar limitat de poluatori sunt plasati in aceeasi piata virtuala, iar emisiile totale sunt puse sub o "sapca". Poluatorilor le este alocat anual un numar de certificate de emisii, iar volumul total al certificatelor ("sapca") se micsoreaza odata cu trecerea timpului. Certificatele de emisii au fost introduse prin Protocolul de la Kyoto.
"Dupa o decada rusinoasa de obstructionare si lipsa de reactie din partea Organizatiei Aviatiei Civile Internationale, acesteia trebuie sa-i fie retrase toate responsabilitatile cu privire la mediu", a spus Joao Vieira, un purtator de cuvant al grupului de protectie a mediului "Transport si Mediu", cu sediul la Bruxelles.
Foto: vtourist.com