Educatia ecologica, “microbul” raspandit printre elevi de ONG-uri si companii

In sistemul de invatamant romanesc, educatia ecologica este lasata pe mana ONG-urilor de profil, a companiilor in cautare de o imagine verde si a catorva profesori de biologie si stiintele naturii care isi fac meseria si in afara orelor pentru care sunt platiti, potrivit reprezentantilor inspectoratelor scolare. In conditiile in care numarul dascalilor va scadea cu pana la 15.000 din toamna, este greu de crezut ca scolile vor mai gasi resurse pentru optionalele de educatie ecologica si protectia mediului.

Text de Carmen Albisteanu
carmen.albisteanu@green-report.ro

La varsta esentiala a dezvoltarii lor, elevii nu pot afla despre dezvoltare durabila, poluare si problemele pe care le cauzeaza, starea mediului in care traiesc si ce pot face pentru a o imbunatati decat prin bunavointa intamplatoare a profesorilor de biologie, geografie sau a dirigintilor si prin cele cateva lectii verzi pe care le regasesc in manuale.

In prezent, ore de educatie ecologica au loc in scolile si liceele de profil. In rest, totul se rezuma la orele optionale care incep inca din ciclul prescolar, capitolele despre poluare si stratul de ozon din manualele de chimie si diverse teme ecologice abordate la alte discipline – educatie plastica, literatura, potrivit informatiilor de pe site-ul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

Inspectoratele scolare nu pot oferi o dimensiune cat mai apropiata de realitate a acestor ore optionale, din cauza ca acestea nu sunt monitorizate.
“Inspectoratul Scolar nu monitorizeaza optionalele. Acestea raman la alegerea fiecarei scoli si nu stim cu exactitate ce optionale se fac la clasele din fiecare scoala”, a declarat pentru Green Report purtatorul de cuvant al Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, Marian Banu.

“Mediul este prietenul nostru”

Cu o experienta considerabila in Inspectoratul Scolar al Sectorului 1, profesoara Lucia Damian a declarat pentru Green Report ca numarul optionalelor de ecologie este mic, deoarece in invatamantul prescolar se prefera orele de educatie plastica si balet, iar in scoli exista o gama mai larga de discipline atractive pentru elevi.

Green Report a facut o vizita la intamplare intr-o scoala generala din centrul Capitalei pentru a afla daca elevii au optat pentru educatie ecologica si ce parere au despre orele de protectia mediului.

Raluca, eleva in clasa a doua la scoala nr. 52 “Iancului” din Bucuresti, povesteste ca nu a facut pana acum ore de educatie ecologica, dar ca a participat la o tabara in care a impartasit cu alti copii cunostintele sale despre mediu.

“Am fost intr-o tabara la Moeciu unde le-am explicat copiilor ce este mediul si ce este poluarea. Si am invatat si noi ca nu e bine sa aruncam gunoaie in rau pentru ca trebuie sa protejam si natura, sa ocrotim si animalele, si insectele”, a povestit Raluca.

“Le-am explicat copiilor ce este poluarea si ca nu foloseste la nimic. Chiar daca noua nu ne vine prea bine daca nu avem buzunare si tinem hartii in mana, se cam incalzeste palma, trebuie sa facem asta, in loc sa le aruncam pe jos. Noi invatam despre ecologie la orele de Cunoasterea mediului. Daca am avea o ora de ecologie ne-ar placea foarte mult pentru ca am invata mai multe despre mediu, ca e prietenul nostru”, a adaugat colega Ralucai, Ana.

Ecologia, greu de trecut in orar

Au trecut aproximativ cinci ani de cand introducerea orelor de educatie ecologica si protectia mediului in trunchiul comun al cursurilor la nivel national a devenit un subiect de discutie. Pe cat de brusc a aparut, pe atat de repede s-a stins, in umbra altor prioritati, printre care mentionam doar reformarile anuale ale intregului sistem, neplata salariilor dascalilor si grevele.

“E cam greu sa se introduca ore de educatie ecologica in trunchiul comun, avand in vedere ca vor sa aeriseasca numarul cursurilor si in loc de 13-14 discipline, sa ramana 7-8. Lectii de ecologie se fac la dirigentie, exista capitole in manualele de chimie si biologie si exista si ore optionale, din 2007. Ar fi foarte utila o ora in trunchiul comun, insa nu cred ca se va putea”, a declarat pentru Green Report Mona-Lisa Tiugan, profesoara la Colegiul Tehnic „Traian” din Capitala.

Reprezentantii ONG-urilor, care pastreaza un contact permanent cu scolile prin proiectele pe care le desfasoara, considera ca nu orele de educatie ecologica ar trebui sa fie obligatorii in scoli, ci acelea de dezvoltare durabila, aspect care cuprinde si protectia mediului.

“Daca ar fi cazul, ar fi bine sa existe ore de dezvoltare durabila, care cuprinde atat protectia mediului, cat si alte elemente care le vor fi utile copiilor. Acum, ei invata ce e bine sa manance si ce nu, unde sa arunce gunoaiele samd de la profesorii de biologie sau de la diriginti, care abordeaza teme de acest gen la ore”, a declarat pentru Green Report Felicia Ienculescu, presedintele organizatiei Greenitiative.

Si chiar daca, de maine, toti elevii si-ar trece “Ecologie” in orar, ei nu ar avea manuale aprobate dupa care sa invete. Nici metodologia nu exista pentru profesori si, bineinteles, nici profesorii bine pregatiti in acest domeniu nu sunt foarte multi, povesteste Felicia Ienculescu. Singurele materiale didactice accesibile profesorilor sunt cateva documente incarcate pe site-ul Ministerului Educatiei pentru orele optionale de “Educatie ecologica si protectia mediului”, care se predau la toate nivelurile de invatamant, inclusiv cel prescolar.

Potrivit purtatorului de cuvant al MECTS, principalul obiectiv al noului ministru este reformarea curiculumului scolar si ca posibilitatea introducerii unei ore de ecologie in trunchiul comun urmeaza sa fie discutata cu specialisti.

“In masura in care specialistii care vor fi consultati vor recomanda o astfel de modificare ca absolut necesara, MECTS o va analiza cu maxima responsabilitate si va decide in consecinta. In mod cert, insa, o astfel de posibilitate va fi luată in discutie”, a declarat pentru Green Report purtatorul de cuvant al MECTS, Melania Mandas Vergu.

Elevul, noul public tinta al proiectelor de mediu

In afara de orele optionale de protectia mediului, elevii si profesorii participa la diferite concursuri si proiecte de mediu, unele parte din programa extrascolara stabilita de inspectoratele scolare impreuna cu Ministerul Educatiei si institutii subordonate Ministerului Mediului, dar cele mai multe organizate de companii si ONG-uri de mediu.

De exemplu, elevii din Bucuresti au participat, in luna septembrie, la Concursul regional “Un mediu mai curat, o viata mai sanatoasa”, parte a programului de activitati extrasolare organizate de Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti si Ministerul Educatiei. Cu ajutorul parteneriatelor intre ISMB si diferite organizatii, cum ar fi fundatia PRAIS si Asociatia Greenitiative, in acest an scolar, elevii bucuresteni vor participa la noi editii ale proiectelor “Lumea ta? Curata!” si “Terra, singura noastra casa”.

Proiectul “Terra, singura noastra casa” este realizat de catre Asociatia Greenitiative si a fost desfasurat si anul trecut, in 15 scoli bucurestene. In afara de prezentarile si filmuletele despre schimbarile climatice, elevii au construit propriile panouri fotovoltaice, care au fost folosite apoi intr-o expozitie. Unul dintre proiectele pe termen lung a fost “Fii verde! Fii selectiv cu deseurile!”, in urma caruia pubelele de colectare selectiva in trei culori si-au gasit loc in 46 de clase ale Colegiului Tehnic Traian.

“Ecologia este un microb. In momentul in care intri in contact cu ea, te cuprinde. Asa s-a intamplat si cu elevii nostri, au fost foarte entuziasmati cand i-am dus in excursie la Buzau si au vazut in ce se poate transforma un PET, iar apoi au facut singuri roboti si arbori din PET-uri. Mai mult decat atat, proiectele acestea ii motiveaza si pentru restul orelor de la scoala”, explica profesoara Mona Lisa Tiugan.

Singura problema pe care au intampinat-o elevii si profesorii Colegiului “Traian” a fost lipsa de implicare a firmei care asigura serviciile de salubritate in sectorul 2, care a refuzat sa amplaseze containere de dimensiuni mari pentru colectare selectiva in curtea liceului sau sa preia deseurile colectate. Daca hartia au reusit sa o valorifice, nu acelasi lucru se poate spune despre PET-uri. Elevii au adunat sticlele de plastic in saci mari pe care inca ii pastreaza, in speranta ca vor fi transformati in ceva util, asa cum au vazut in vizita la fabrica de reciclare de la Buzau.

“Am participat la foarte, foarte multe proiecte de mediu alatori de colegii mei. Ne-am implicat pentru ca in ultima vreme se vorbeste foarte mult despre incalzirea globala, pe care o consider cat se poate de reala si trebuie sa invatam ce avem de facut pentru un viitor mai bun. Ar fi fost bine sa avem ore de educatie ecologica, pentru ca ar fi fost o materie interesanta”, ne-a spus Flavia Pop, eleva in clasa a XII-a la Colegiul Tehnic “Traian”. Ea ne-a mai povestit despre Coltul Verde din liceul sau, care s-a umplut deja de neoane, becuri, tastaturi si mouse-uri uzate si ne-a oferit si o explicatie pentru lipsa pibelelor pentru sticla din scoala – in licee sunt interzise recipientele din sticla.

Un alt proiect care a incurajat dezvoltarea spiritului ecologist in randul celor mici a fost "Viitorul creste verde", parte a campaniei "Capitala creste verde", demarata de Asociatia Green Revolution si Primaria Municipiului Bucuresti. In cadrul acestui proiect, elevii de la Scoala nr. 279 din Capitala au invatat sa colecteze selectiv deseurile, au sapat in curtea scolii si au plantat pomi si arbusti. Peste 150 de elevi au devenit mici voluntari ecologisti si au facut tot ce le-a stat in putere pentru a schimba infatisarea scolii lor si a curtii in care se joaca. Pe baza cunostintelor acumulate intr-o saptamana de cursuri pe tema influentei omului asupra naturii, elevii au participat la concursuri pe teme ecologice, iar cei mai bine pregatiti au plecat acasa cu premii.

O tara de scoli verzi

Unul dintre cele mai mari proiecte de educatie ecologica in scolile din Romania este Eco Scoala, desfasurat de Centrul Carpato Danubian de Geoecologie. Pana acum, elevii din 400 de scoli din Romania au devenit parte a programului, invatand sa colecteze selectiv deseurile, transformand clasele in “colturi verzi” si invatand despre natura. Dintre cele 400 de scoli, 84 se pot mandri cu titlul de Eco Scoala si cu Steagul Verde castigat in urma rezultatelor pe care le-au obtinut.

Proiectul Eco Scoala, mai bine zis Eco Schools, deoarece se desfasoara la nivel international, este organizat de Fundatia Internationala pentru Educatie de Mediu (FEE). Proiectul s-a extins rapid in ultimii ani, iar acum cuprinde 44 de tari, 25.000 de scoli, si sase mii de elevi.

Indiferent ca au participat la Eco Scoala sau la alte proiecte de mediu, scolile din intreaga tara au putut sa se inscrie la competitia lansata de Centrul de Educatie Ecologica Galati impreuna cu Henkel pentru realizarea Hartii Scolilor Verzi. In concurs au intrat 272 de scoli care au desfasurat proiecte ecologice la nivel local in perioada 2006-2009. Elevii, de la clasa I pana la a XII-a, au participat la plantari de copaci si amenajari de spatii verzi, colectari de deseuri, au invatat sa recicleze corect si nu numai . Cele mai originale proiecte si cu un impact benefic major asupra mediului au fost premiate. Si mai important, potrivit organizatorilor, a fost faptul ca foarte multe proiecte au fost organizate la initiativa scolilor si finantate din fonduri proprii.

Pe harta, judetele cu cele mai multe scoli verzi sunt Sibiu, Iasi, iar locul al treilea in clasament este ocupat, la egalitate, de Constanta, Galati si Neamt.

Chiar daca perspectiva orelor de educatie ecologica desfasurate organizat, la nivel national, pe baza unor materiale si a unor profesori bine pregatiti este inca indepartata, aceasta lipsa este suplinita de catre numeroasele proiecte de mediu destinate elevilor de toate varstele. Partea buna a acestei situatii este, potrivit profesorilor, ca acest gen de educatie “nu este cu nota”, este mai flexibila in ce priveste activitatile practice si, cel mai important, ii poate motiva pe elevi mai mult decat o disciplina banala.

Foto: Green Report, Greenitiative
 

spot_img

Ultimele știri