Furnizorii de carburanti din Romania, obligati sa reduca emisiile cu 10% pana in 2020

Furnizorii de carburanti folositi in transporturi vor fi obligati sa reduca treptat emisiile de gaze cu efect de sera, una dintre modalitati fiind cresterea ponderii de biocombustibili, ce va avea ca efect scumpirea benzinei si motorinei.

Obligatiile benzinarilor sunt prevazute de un proiect de hotarare privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a benzinei si motorinei si de introducere a unui mecanism de monitorizare si reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera, elaborat de Ministerul Economiei.

„Fiecare companie petroliera isi stabileste propriul mix de carburanti si politica de pret aferenta. Totusi, tinand cont ca pretul de achizitie al bio-componentei este mult mai mare decat pretul hidrocarburilor, ne asteptam ca pretul combustibililor la pompa/consumator sa creasca odata cu cresterea obligatiei procentuale de continut bio per litru”, se arata intr-un raspuns al Asociatiei Roamane a Petrolului, la solicitarea Green Report.

Companiile petroliere membre ale Asociatiei Romane a Petrolului sunt Eni Romania, Lukoil Romania, Mol Romania Petroleum Products, OMV Petrom Marketing si Rompetrol Downstream.

Potrivit proiectului de lege, reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera provocate de utilizarea biocarburantilor, fata de emisiile de gaze cu efect de sera provocate de utilizarea carburantilor fosili trebuie sa fie de:
– minimum 35 %, incepand cu data de 1 ianuarie 2011;
– minimum 50%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017;
– minimum 60%, incepand cu data de 1 ianuarie 2018.

Stocarea carbonului, solutie posibila 

Documentul prevede obligatia furnizorilor de a reduce emisiile cu pana la 10%, pana la data de 31 decembrie 2020, dupa urmatorul calendar:
– 6% pana la data de 31 decembrie 2020 cu respectarea urmatoarelor valori-tinta intermediare: 2% pana la data de 31 decembrie 2014 si 4% pana la data de 31 decembrie 2017;
– o valoare-tinta suplimentara de 2%, pana la data de 31 decembrie 2020, care sa fie realizata prin utilizarea oricarei tehnologii, inclusiv captarea si stocarea carbonului;
– o valoare-tinta suplimentara de 2%, pana la data de 31 decembrie 2020, realizata prin folosirea de reduceri de certificate de emisii.

Arderea carburantilor pentru transportul rutier genereaza aproximativ 20% din emisiile totale de gaze cu efect de sera. „Monitorizarea si reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera generate de carburanti pe durata ciclului de viata poate ajuta Romania sa-si indeplineasca obiectivele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera prin decarbonizarea carburantilor utilizati in transport”, se arata in expunerea de motive a proiectului.

Restrictii pentru productia biocombustibililor

Legea ii va obliga pe distribuitorii de benzina si de motorina sa afiseze la pompa continutul de biocarburant din benzina, respectiv din motorina diesel.

Biocarburantii folositi in amestec nu vor putea fi insa produsi din materii prime care provin de pe terenurile bogate in biodiversitate. De asemenea, materiile prime nu pot proveni din zone protejate si din pasuni bogate in biodiversitate.

Producatorii de carburanti nu vor putea obtine materii prime care provin de pe terenuri cu stocuri mari de carbon, cum sunt zonele umede si suprafete dens impadurite.

De asemenea, legea ii va obliga pe producatorii si importatorii de autovehicule sa includa in documentatia tehnica pe care o pun la dispozitia utilizatorilor, respectiv cartea tehnica, informatii privind continutul de biocarburanti din benzina si, mai ales, cu privire la folosirea adecvata a diverselor tipuri de amestecuri continand benzina.

Raportari stricte pentru emisii

Operatorii economici care introduc pe piata biocarburanti sunt obligati sa prezinte Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri rapoarte anuale.

Informatiile oferite se refera in principal la respectarea criteriilor de durabilitate, la informatii privind masurile luate pentru protectia solului, a apei si a aerului, reabilitarea terenurilor degradate, evitarea consumului excesiv de apa in regiuni unde resursele de apa sunt reduse.

Mai mult, legea ar putea obliga furnizorii sa raporteze informatii relevante privind masurile luate pentru a se tine seama de aspectele de durabilitate sociala, cum ar fi cresterea pretului la alimente.

Potrivit expunerii de motive, proiectul de act normativ asigura reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera rezultate in urma introducerii biocarburantilor conventionali si reducerea impactului generat de ulilizarea carburantilor asupra sanatatii populatiei si a mediului.

De asemenea, documentul reprezinta transpunerea Directivei 2009/30CE de modificare a Directivei 98/70CE privind specificatiile tehnice pentru benzina si motorina, de introducere a unui mecanism de monitorizare si reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera.

Raluca Petrescu

spot_img

Ultimele știri