Schimbările climatice provoacă mai multe turbulențe pentru avioane

Turbulențele resimțite pe parcursul curselor aeriene s-au înmulțit pe măsură ce schimbările climatice au încălzit planeta, spun cercetătorii.

Oamenii de știință de la Universitatea Reading din Marea Britanie au studiat turbulențele aerului limpede, care este mai greu de evitat pentru piloți, potrivit BBC.

Ei au descoperit că turbulențele severe au crescut cu 55% între 1979 și 2020 pe o rută aglomerată a Atlanticului de Nord.

Aceștia au pus creșterea pe seama modificărilor vitezei vântului la altitudini mari din cauza aerului mai cald din emisiile de carbon.

După un deceniu de cercetări care arată că schimbările climatice vor crește turbulența aerului limpede în viitor, acum avem dovezi care sugerează că creșterea a început deja”, a declarat profesorul Paul Williams, un om de știință atmosferic de la Universitatea Reading, care a fost coautor al studiului.

Ar trebui să investim în sisteme îmbunătățite de prognoză și detecție a turbulențelor, pentru a preveni ca aerul mai dur să se transforme în zboruri mai accidentate în următoarele decenii”.

Rutele de zbor din SUA și Atlanticul de Nord au înregistrat cele mai mari creșteri. Europa, Orientul Mijlociu și Atlanticul de Sud au înregistrat, de asemenea, creșteri semnificative ale turbulențelor.

Prof. Williams a spus că turbulența crescută s-a datorat forfecării mai mari a vântului – sau diferențelor de viteză a vântului – în curentul cu jet, un sistem de vânt puternic care sufla de la vest la est, la aproximativ cinci până la șapte mile deasupra suprafeței Pământului. Există în mare parte din cauza diferenței de temperatură dintre ecuatorul și poli.

În timp ce sateliții nu pot vedea turbulențele, ei pot vedea structura și forma curentului cu jet, permițându-i să fie analizat.

Radarul poate capta turbulențele de la furtuni, dar turbulența în aer liber este aproape invizibilă și greu de detectat.

Zborurile turbulente nu sunt doar inconfortabile, ci pot provoca și răni pentru cei aflați în zbor. Turbulențele severe sunt foarte rare, dar turbulențele în aer limpede pot apărea din senin, atunci când pasagerii nu poartă centura.

„Nimeni nu ar trebui să se oprească din zbor pentru că îi este frică de turbulențe, dar este logic să-ți ții centura de siguranță legată tot timpul, cu excepția cazului în care te miști, ceea ce piloții fac”, a spus profesorul Williams. „Aceasta este aproape o garanție că vei fi în siguranță chiar și în cele mai grave turbulențe.”

Există și consecințe financiare. Industria aviației pierde anual între 150 de milioane de dolari (120 de milioane de lire sterline) și 500 de milioane de dolari (400 de milioane de lire sterline) numai în SUA, din cauza efectelor turbulențelor, inclusiv a uzurii aeronavelor, au spus cercetătorii. Are și un cost de mediu, deoarece piloții ard combustibil evitându-l.

Studiul a fost publicat în revista Geophysical Research Letters.

Citește și: Polonia atacă decizia UE privind interzicerea vehiculelor cu motoare pe combustie

spot_img

Ultimele știri