Sa mergem la scoala pe bicicleta

15 elevi vor participa, timp de un an, la o campanie de popularizare a mersului la scoala pe bicicleta in Bucuresti.

Proiectul BikeMyWay to School, demarat de Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis prin programul „Youth In Action”, va provoca elevii de liceu sa gaseasca solutii practice menite sa transforme mersul la scoala pe bicicleta intr-o realitate uzuala. Elevii inclusi in program vor deveni „ambasadori” ai mersului pe bicicleta si promotori ai masurilor necesare pentru a realiza o infrastructura eficienta de transport alternativ.

Proiectul Ecopolis este lansat in contextul derularii, la nivelul Uniunii Europene, a Saptamanii Europene a Mobilitatii (European Mobiliy Week), care se desfasoara in perioada 16 – 22 septembrie a.c.

Bicicleta, alternativa europeana de transport durabil

Proiectul BikeMyWay to School va implica, in perioada octombrie 2012 – septembrie 2013, 30 de elevi de liceu din doua orase europene: Bucuresti si Lovech (Bulgaria). Liceenii vor invata sa negocieze drepturile ciclistilor in fata autoritatilor centrale si locale, iar intr-un cadru mai larg, vor promova beneficiile transportului alternativ pentru oras si pentru mediu.

Rezultatul final al acestei campanii se doreste a fi cooptarea Bucurestiului in actiunile European Mobility Week din anul 2013. In acest an, 2012, capitala Romaniei nu participa la Saptamana europeana a Mobilitatii, intrucat Bucurestiul nu are o infrastructura eficienta pentru biciclisti.

Pe parcursul proiectului Ecopolis, elevii vor cartografia si analiza infrastructura velo din Bucuresti, vor propune un plan pentru imbunatatirea ei si vor incerca sa implementeze acel plan prin atragerea sprijinului comunitatii si prin metode de advocacy in fata autoritatilor relevante.

European Mobility Week este o campanie a Comisiei Europene ce se desfasoara in fiecare an intre 16 si 22 septembrie, pentru a incuraja autoritatile europene sa promoveze mijloace de transport alternativ si durabil. De la debutul acestei initiative, in anul 2002, peste 7000 de masuri locale permanente au fost implementate in orasele europene pentru a incuraja si sustine mersul pe bicicleta – de la infrastructura velo la calmarea traficului si imbunatatirea accesului la mijloace de transport durabil.

22 septembrie – "Ziua libera de automobile"

Prin traditie, ultima zi a Saptamanii Mobilitatii, 22 septembrie, este declarata "Car Free Day" – "Ziua libera de automobile". In aceasta data, pe strazile oraselor au voie sa circule doar pietonii, biciclistii si vehiculele "prietenoase cu mediul".

Potrivit EUROSTAT, Bucurestiul este, dupa Sofia, a doua cea mai poluata capitala europeana, din punctul de vedere al numarului de zile pe an in care se inregistreaza depasiri ale limitelor de noxe, a precizat, pentru Green Report, Irina Dobrita, coordonator comunicare Ecopolis. Principalul generator de poluare atmosferica este traficul auto.

Conform unui studiu Ecopolis din 2011, „Calitatea aerului in Bucuresti. Efecte asupra sanatatii”, limitele pulberilor in suspensie (PM), a caror principala sursa este traficul rutier, sunt depasite constant in toate zonele capitalei. In acelasi timp, studiul comparativ Ecopolis despre calitatea vietii in capitalele UE arata ca Bucurestiul este codas in privinta utilizarii bicicletei ca alternativa la transportul cu masina, cu doar 0,7 la suta transport uzual cu bicicleta.

Drept comparatie, capitala daneza, Copenhaga (foto), are o utilizare a bicicletei de 59,6 la suta.

In 2012, 21 de orase din România, afiliate European Mobility Week, au aprobat implementarea unor masuri permanente noi in vederea trecerii de la automobilul personal la mijloace de transport durabile. Bucurestiul nu se numara printre ele. Capitala Romaniei nu a adoptat nici in anii trecuti (2011, 2010) masuri permanente pentru favorizarea transportului durabil, avertizeaza Ecopolis.

Mihai Diac

Foto: en.wikipedia.org

Comentariile tale pot fi postate aici
 

spot_img

Ultimele știri