Responsabilitatea Corporativa atinge cel mai ridicat nivel din toate timpurile

Studiul KPMG International asupra Raportarii in domeniul Responsabilitatii Corporative 2011, considerat ca fiind unul dintre cele mai ample privind raportarea in domeniul responsabilitatii corporative (CSR) publicat vreodata, a analizat tendintele de raportare in domeniul RC ale companiilor din Global Fortune 250 (G250- topul celor mai mari 250 de companii din lume ca cifra de afaceri), precum si ale unui numar de 3.400 companii din intreaga lume, lideri nationali in 34 de tari si 15 sectoare industriale.

Text de Cosmin Zaharia

Raportarea RC, asumata de 95% dintre companiile din G250

Studiul KPMG a aratat ca raportarea in domeniul RC este acum asumata de 95% din companiile din G250, iar cele mai mari 100 de firme (N100), in functie de venituri, din cele 34 de tari analizate au crescut nivelul de raportare al actiunilor de CSR cu 11 procente fata de 2008, pana la o medie globala de 64%.

Studiul releva si ca tarile in curs de dezvoltare au implementat rapid sistemul de raportare in domeniul responsabilitatii corporative. Aproape jumatate dintre companiile din G250 raporteaza beneficii de natura financiara ca urmare a initiativelor CSR.

In absenta unui standard global de raportare in domeniul dezvoltarii durabile, necesitatea raportarii de informatii de calitate, consistente si accesibile a fost evidentiata in constatarile studiului. Ghidul de raportare in domeniul dezvoltarii durabile al Initiativei Globale de Raportare (GRI) este utilizat de 80% dintre companiile din G250 si de catre 69% dintre companiile N100, castigand o adoptare larg raspandita ca standard de raportare de facto.

Tarile ce ocupa primele pozitii ale clasamentului din punctul de vedere al raportarii in studiul realizat in 2008 continua sa domine si in editia 2011. Astfel, 100% dintre companiile N100 din Marea Britanie si 99% dintre cele din Japonia au publicat rapoarte de CSR.

Wim Bartels, lider global al Departamentului de Asistenta in domeniul Dezvoltarii Durabile din cadrul KPMG, a afirmat ca elanul global in domeniul responsabilitatii corporative impune atat o calitate mai buna a informatiilor CSR, cat si o utilizare extinsa a verificarii in vederea mentinerii standardelor si a increderii partilor interesate.

„Spre deosebire de raportarea financiara, comunicarea indicatorilor de dezvoltare durabila catre piata este in mare parte nereglementata. Ajustarile sunt de patru ori mai mari comparativ cu raportarea financiara si demonstreaza ca raportarea CSR nu este suficient dezvoltata“, a spus Wim Bartels.
Companiile care au solicitat misiuni de verificare din partea profesionistilor au fost de doua ori mai predispuse sa isi ajusteze datele raportate fata de cele care nu au apelat la servicii profesionale. Acest fapt demonstreaza ca furnizorii de servicii de verificare in acest domeniu solicita o calitate mult mai buna a datelor, dar si nevoia unei atentii sporite asupra proceselor interne ale companiilor care raporteaza.

„Acest studiu arata ca aproape jumatate dintre companiile G250 declara un plus de valoare financiara ca urmare a initiativelor din domeniul CSR. Responsabilitatea corporativa a facut tranzitia de la un imperativ de ordin moral catre un imperativ critic de business. A sosit momentul imbunatatirii sistemelor de raportare a informatiilor cu privire la CSR in vederea aducerii acestora la un nivel egal cu cel al raportarii financiare, inclusiv o calitate comparabila a controalelor si managementul guvernantei”, a subliniat Bartels.

Potrivit acestuia, constatarile arata ca este de doua ori mai probabil ca marile companii sa raporteze, fata de cele cu venituri sub 1 miliard de dolari.
Aceasta reprezinta, de asemenea, o oportunitate pentru companiile mai mici de a beneficia de avantajele raportarii CSR ca si criteriu de departajare de ordin financiar si reputational.

Reputatia brandului si considerentele economice

Potrivit Getei Diaconu, director al Departamentului de Asistenta in domeniul Dezvoltarii Durabile din cadrul KPMG, principalele motive care determina companiile din Romania sa raporteze cu privire la CSR sunt reputatia brandului si considerentele economice, fapt care arata interesul semnificativ asupra imaginii acestora pe piata si asupra imbunatatirii relatiilor cu partile interesate, dar in acelasi timp si constientizarea avantajelor financiare ce deriva din publicarea de informatii nefinanciare.

„Cel de-al doilea studiu privind raportarea in domeniul CSR, realizat pe piata locala de KPMG in Romania si in care au fost analizate companiile din N100 la nivel national pe baza veniturilor din 2010, arata o crestere semnificativa, pana la 54% dintre companiile din N100 care raporteaza privind CSR, in comparatie cu nivelul de 24%, inregistrat in 2008. Acest progres semnificativ reflecta cresterea gradului de constientizare privind importanta raportarii informatiilor nefinanciare, precum si privind beneficiile financiare pe care o astfel de raportare voluntara le poate aduce companiilor ce raporteaza“, a declarat Diaconu.

In ceea ce priveste formatul raportarii, studiul arata tendinta companiilor romanesti de a publica informatii privind dezvoltarea durabila intr-un raport separat, fie pdf/printat sau on-line (pagini web interactive), mai degraba decat intr-o sectiune a raportului anual (raportare integrata).
23% dintre companiile romanesti din N100 (incluzand multinationalele care publica raport de grup) solicita verificarea sau comentarii de la terte parti asupra raportului de CSR, cifra care, in comparatie cu nivelul de 2% inregistrat in 2008, demonstreaza capacitatea companiilor romanesti de a constata beneficiile rezultate din asigurarea credibilitatii datelor raportate, care poate fi obtinuta printr-o verificare efectuata de o terta parte.

Codul Comisiei de Guvernanta Corporativa din Africa de Sud reprezinta motivul pentru cresterea rapida a raportarii CSR, urcand pe locul trei cu un procent de raportare de 97, spre deosebire de cele 45 de procente inregistrate in 2008;

Continentele americane au o medie de 69% (cu SUA la 83% si Canada la 79%). Regiunea Orientului Mijlociu si Africii (61%) castiga rapid teren;
In China, inclusa pentru prima data in studiu, 60% dintre cele mai mari companii raporteaza asupra responsabilitatii corporative;

Cel mai slab clasate tari au fost Noua Zeelanda si Chile (27%), India (20%) si Israel (18%);
Australia a depasit pragul de 50% privind raportarea in domeniul CSR, crescand de la 45 la 57%;

Tarile nordice au cunoscut o crestere rapida a raportarii din domeniul CSR, schimbarea fiind atribuita interesului sporit al publicului asupra acestor aspecte, precum si reglementarilor guvernamentale.

Datele cu privire la verificare

51% dintre companiile din sectorul minier si 46% dintre cele de utilitati solicita servicii profesionale de verificare, cifrele scazand in alte sectoare;
46% dintre companiile din G250 si 38% dintre cele din N100 utilizeaza servicii profesionale ca strategie de confirmare a datelor de Responsabilitate Corporativa raportate, un procentaj mai ridicat pentru companiile din G250 fata de datele din 2008, fara a atinge insa majoritatea;

India (80%) si Coreea de Sud (75%) sunt lideri in ceea ce priveste utilizarea serviciilor profesionale de verificare.

Studiul KPMG International asupra Raportarii in domeniul Responsabilitatii Corporative 2011 a fost conceput pentru a evalua tendintele de raportare ale celor mai mari companii la nivel mondial. Este cel de-al saptelea din seria efectuata de KPMG si diferiti parteneri incepand cu 1993 si este realizat la fiecare 3 ani.

Peste 30 dintre firmele membre KPMG au participat la acest studiu – Australia, Brazilia, Canada, Chile, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Ungaria, India, Israel, Italia, Japonia, Mexic, Noua Zeelanda, Nigeria, Portugalia, Romania, Rusia, Singapore, Slovacia, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Elvetia, Taiwan, Ucraina, Olanda, Marea Britanie si Statele Unite.

Analistii au cautat doar informatiile disponibile publicului, cum ar fi paginile web, rapoarte de responsabilitate corporativa, standarde, procese, motive si aspecte. Esantionul a cuprins companiile din Global Fortune 250 (2010) si cele mai mari companii in functie de venituri din 34 de tari.
 

spot_img

Ultimele știri