Promulgarea Legii regenerabilelor facută fără respectarea prevederilor Constituționale

Legea 23/2014 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea și completarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie a fost promulgată fără respectarea prevederilor Constituției și a Legii 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, considera avocații McGregor & Partners.

În ceea ce priveste promulgarea Legii 23/2014 Președintele României a procedat la promulgare fãrã a aștepta, potrivit prevederilor constituționale, decizia Curții Constituționale, care a fost învestitã chiar de acesta, în vederea exercitãrii unui control a priori de constituționalitate, prin sesizarea transmisã în 26/03/2014.  Obiectul sesizãrii îl reprezintă încãlcarea articolului 108 (3)din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, privind procedurile de notificare a Comisiei Europene în cazul modificãrii unei scheme de sprijin, fapt ce poate atrage declanșarea unei proceduri de infringement împotriva României”, spun avocații McGregor & Partners.

Aceștia mai susțin că potrivit art. 77 (3) din Constituție, dacă Președintele cere verificarea constituționalității legii, promulgarea ei se face în cel mult 10 zile de la primirea deciziei Curții Constituționale, prin care i s-a confirmat constituționalitatea.

Rațiunea pentru care promulgarea unei legi supuse controlului de constituționalitate înainte de promulgare, se face cu respectarea condiției sine qua non mai sus expuse, este una întemeiatã, respectiv evitarea promulgãrii unei legi neconstituționale”, explică aceștia.

Prevederile Legii  47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale („Legea 47/1992”) menționeazã clar cã „prevederile legii se completeazã cu normele din Codul de procedurã civilã, excepție fãcând prevederile privind stingerea,  întreruperea sau suspendarea litigiului”. Având în vedere cã retragerea sau renunțarea la acțiune, sau la drept sunt toate incidente procedurale ce duc la stingerea litigiului, acestea nu pot fi efectuate în fața Curții Constituționale. Prin urmare, Președintele ca subiect de sezinã, nu poate sã-și retragã sesizarea, acesta având obligația de a aștepta decizia Curții Constituționale cu privire la sesizarea introdusã chiar de acesta.

În prezent, singura modalitate de efectuare a unui control de constituționalitate cu privire la prevederile legii nr. 23/2014 mai poate fi efectuat de Curtea Constituționalã, doar în cazul în care va fi învestitã cu soluționarea excepțiilor de neconstituționalitate, ridicate în fața instanțelor judecătorești sau de arbitraj comercial sau direct de Avocatul Poporului”, mai precizează avocații McGregor & Parners.

Investitorii rămân sceptici în privința îmbunătățirii climatului de afaceri

Reprezentanții locali ai unor companii din domeniul regenerabilelor au declarat pentru Green Report că promulgarea Legii pentru aprobarea OUG nr. 57/2013 privind modificarea și completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie nu are nicio relevanță pentru mediul investițional.

Ordonanța oricum își producea efectele, iar faptul ca președintele a promulgat-o nu are nicio relevanță. Singurul lucru bun pe care îl așteptăm este ok-ul din partea Comisie Europene pentru tariful reglementat (feed-in-tariff – n.r.) pentru proiectele mai mici de 1 MW”, a spus Valentin Macec, country manager Phono Solar.

Acesta a explicat că proiectele de mici dimensiuni de 5 kW sau 10kW reprezintă acum viitorul pentru sectorul fotovoltaic.

Producția locală și consumul local va fi benefic pentru toată lumea”, a punctat Macec.

Acesta a adăugat că pentru acest an proiectele din solar, de peste 1 MW, inaugurate vor fi la aproximativ 30% din totalul realizat în 2013.

De asemenea, Adrian Goicea, country manager Iberdrola, a sublinita faptul că, din cauza mediul investițional instabil creat de numeroasele modificări legilative, compania-mamă a decis abandonarea tuturor investițiilor din România.

Nu prea mai contează, oricum proiectele noastre eoliene au căzut. Am renunțat la instalarea a 600 MW. Am rămas doar cu parcul de 80 MW din Mihai Viteazu”, a spus Adrian Goicea.

În 2008, Iberdrola a cumpărat de la Eolica Dobrogea 50 de proiecte eoliene, cu o capacitate totală de 1.600 MW, și a anunțat că va finaliza toate investițiile până în 2017, în colaborare cu Eolica. Iberdrola s-a retras, în urmă cu aproximativ trei ani, și din proiectul construcției reactoarelor nucleare 3 și 4 de la central de la Cernavodă.

Președintele României a semnat joi, 13 martie 2014, Decretul privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea și completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie. Astfel, legea nr. 23/2014 privind aprobarea OUG nr. 57/2013 a fost publicatã în Monitorul Oficial nr. 184/14.03.2014 și produce efecte juridice.

spot_img

Ultimele știri