Politicile de transport din Romania se bat cap in cap cu proiectele de urbanism

Elaborarea de politici de transport in Romania este lipsita de coerenta si are loc fractionat, considera directorul general al Directiei Generale Dezvoltare Teritoriala, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, Anca Ginavar (foto).

"Mai intai se face proiectul tehnic al unei constructii noi, dar nu se ia in considerare managementul urban. In mod normal ar trebui sa fie exact invers, sa existe prima data o strategie, in baza careia sa fie ulterior generate proiecte", a spus Ginavar in cadrul conferintei EPOMM despre Managementul Mobilitatii Urbane, organizata joi, 17 noiembrie, la sediul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.

De exemplu, daca se construieste un supermarket in afara unui oras, nu este inclusa si o linie de transport public care sa faca legatura cu centrul
urban. In consecinta, creste traficul auto inspre si dinspre supermarketul respectiv, iar masinile ajung sa congestioneze arterele de circulatie.

"Acest lucru se intampla pentru ca in Romania deocamdata nu exista un sistem integrat de management al mobilitatii urbane. Cei care acorda autorizatiile pentru proiectele de urbanism pe de o parte si pentru transport pe de alta parte, lucreaza in birouri diferite si chiar in unitati administrative fara nicio legatura una cu cealalta", a explicat Anca Ginavar.

Conceptul de mobilitate urbana promoveaza transportul sustenabil si diminueaza folosirea masinii personale prin schimbarea mentalitatii si implicit a comportamentului calatorilor. Centrale pentru managementul mobilitatii urbane sunt masurile "soft", de informare a publicului. Managementul mobilitatii are de obicei o abordare integrata, imbinand campanii de informare cu imbunatatirea infrastructurii de transport, perceperea de taxe si instituirea de regulamente.

Prin includerea unui astfel de management in planurile de urbanism, autorizatiile ar fi acordate doar pentru constructii care nu restrang mobilitatea oamenilor din zona. Asadar, autorizatiile de constructii ar trebui insotite de un plan de mobilitate pentru angajati, vizitatori si marfuri.

Foto: lafarge.ro

Ileana Magureanu

spot_img

Ultimele știri