Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Garda de Mediu Constanta: Situatia in Marea Neagra este sub control

Garda de Mediu din Constanta asteapta observatiile scafandrilor inainte de a interveni in cazul poluarii cu pacura din Marea Neagra, ce s-a scurs dintr-o nava scufundata in urma cu 14 ani, dar a dat asigurari ca situatia este sub control.

“Asteptam si noi, ca toti factorii de decizie din toata povestea aceasta, concluziile pe care o sa ni le ofere scafandri. Echipe de interventie exista, deci daca se va intampla ceva are cine si cu ce sa intervina. La nivel de port exista o societate care se ocupa cu astfel de poluari”, a declarat pentru Green Report Vasile Petro, comisarul sef al Garzii de Mediu din Constanta.

Inca nu se cunosc detalii in legatura cu durata observatiilor, dar inspectorii de mediu afirma ca nava este construita dintr-un strat de doi centimetri grosime, care nu va permite producerea unui incident mai grav.

“In functie de constatari vom elabora scenariile, inclusiv acela de a interveni si asta inseamna costuri. Pot sa se scoata chiar navele, ori sa se scoata produsul petrolier din nave. Inca e prematur sa ne pronuntam ”, a mai explicat Vasile Petro.

Directorul general al Agentiei Romane de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare (ARSVOM), Dorel Onaca, a declarat, joi, ca primele urme de poluare au fost observate la inceputul acestei saptamani, cand in zona in care s-au scufundat cele doua nave, "Paris" si "You Xiu", au aparut la suprafata apei irizatii de produs petrolier si pacura, informeaza Mediafax.

Zona respectiva a fost imediat incercuita cu un baraj antipoluant, pe o suprafata de aproximativ 400 de metri, dar de atunci poluarea s-a extins.
"Acum pacura s-a intins pe aproximativ un kilometru, iar irizatiile se intind pe cativa kilometri", a declarat Dorel Onaca, precizand ca poluarea provine de la tancurile navei "Paris".

Onaca a mai spus ca irizatii de produs petrolier s-au mai inregistrat si in trecut, dar pacura in cantitate atat de mare nu a mai iesit la suprafata, ceea ce insemna ca tancurile vasului sunt mai afectate de eroziune decat se credea.

"Tancurile sunt intr-o stare avansata de degradare, lucru care permite ca pacura sa iasa la suprafata. Situatia poate sa fie foarte grava pentru ca, potrivit rapoartelor, la bordul navei s-ar afla 236 de tone de pacura si 20 de tone de motorina. Problema este ca, in functie de cum isi schimba directia curentii marini, poluarea se poate muta in alta zona", a adaugat Onaca.

Potrivit acestuia, se fac eforturi sustinute pentru limitarea poluarii, la fata locului aflandu-se cinci nave de interventie, doua cu scafandri si trei care dirijaza barajul antipoluant. Onaca a mai precizat ca sase scafandri au intervenit pentru a petici nava, dar actiunea este provizorie, menita sa castige timp.

"Ceea ce facem noi este o chestie provizorie. Trebuie actionat imediat pentru a scoate combustibilul de acolo. Pentru moment nu exista riscul ca poluarea sa treaca de baraj, dar daca vine vreo furtuna, datele problemei se schimba", a mai spus directorul general al Agentiei Romane de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare.

El a explicat ca in acest moment nu se stie pe ce parte a navei se afla tancurile care contin produsele petroliere si ca daca tancurile sunt in partea babord, partea pe care este culcat vasul, costurile vor fi enorme, deoarece nava va trebui intorsa pentru a avea acces la aceste tancuri.
Autoritatile asteapta planurile navei, de la constructorul acesteia, pentru a vedea cum sunt repoartizate tancurile si pentru a usura munca scafandrilor care cobora acolo.

Navele "Paris" – pavilion Malta si "You Xiu" – pavilion Hong Kong s-au scufundat in 4 ianuarie 1995, dupa ce din cauza furtunii s-au izbit de digul de nord al Portului Constanta. In urma accidentului 54 de marinari au murit – 27 de chinezi, 23 de filipinezi, trei greci si un bulgar. Tragedia s-a petrecut dupa ce ancorele navelor s-au desprins din nisip, iar din cauza motoarelor principale care nu au mai pornit, Paris si You Xiu nu au mai putut iesi in larg, lovindu-se de dig si scufundandu-se.

Foto: cristrans95.ro

spot_img

Ultimele știri