OAR: Proiect distructiv pentru zona Kiseleff

Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR) protesteaza fata de implementarea unui proiect al Primariei Capitalei care vizeaza construirea a trei pasaje auto, care, in opinia organizatiei, ar distruge spatiul verde, pistele pentru biciclete, promenadele si alte valori arhitecturale.

Este vorba de un proiect care ar putea afecta bulevardele Kiseleff, Prezan si Aviatorilor, in incercarea de a facilita tranzitul automobilelor din zona de nord catre centrul bucurestiului, lucrare inutila, considera arhitectii.

Defrisari pe mii de metri

„Filiala Bucuresti a Ordinului Arhitectilor din Romania se lupta pentru a proteja cele trei bulevarde istorice unde Primaria Capitalei intentioneaza sa construiasca pasaje auto pentru care se va excava masiv in zona, eludand trotoare, pistele pentru biciclete, vegetatie, intrarea in parcul Herastrau de la Charles de Gaulle. Lucrarile nu iau in calcul istoria si arhitectura bulevardelor, dar mai ales incurajeaza traficul auto rapid din Nord spre centrul Capitalei, aducand orasul cu zeci de ani in urma comparativ cu alte capitale europene, unde edilii au dezvoltat sosele de centura pentru a fluidiza traficul si a proteja centrele istorice”, au declarat reprezentantii OAR, in cadrul unei conferinte de presa.

Lucrarile presupun construirea unor rampe de intrare a masinilor in pasaje cu lungimea de 400 metri fiecare.

Astfel, conform proiectului, pe toate cele trei bulevarde se vor construi rampe de intrare si iesire (doua pe ambele sensuri), cumuland un total de un aproape 5 kilometri.

Bucuresti, o capitala ramasa in urma

Reprezentantii OAR au explicat ca in prezent, in nicio capitala europeana nu se mai fac lucrari care sa faciliteze tranzitul marilor orase prin centru.

„Acum 100 de ani, in Bucuresti se facea ce se facea in toate capitalele europene. In prezent, in Bucuresti se face ce nu ser mai face de mult in capitalele din Europa. Inginerii din toate orasele mari europene si-au dat seama ca un acces mai fluid in oras nu este posibil prin tranzitarea centrului, ci prin cearea de centuri prin exteriorul centrului”, au punctat reprezentantii OAR, care au sugerat ca la baza noului proiect ar putea sta interesele persoanelor care si-au construit case in nordul Capitalei.

Ingineri de trafic in loc de arhitecti

Totodata, presedintele organizatiei a spus ca noul proiect, la fel ca multe altele, a fost pus la punct de ingineri de trafic, „tagma” care ar fi trebuit sa fie doar parte componenta a unui conglomerat de specialisti, format special pentru acest tip de proiecte.

Acestia au adaugat ca nu exista nicio problema reala in traficul din locurile unde urmeaza sa fie implementat proiectul.

Proiect fara necesitate

Proiectul este legat de constructia parcarii subterane de la Charles de Gaulle, careia i se va alatura un mall subteran de 8.000 metri patrati. Acesta necesita, conform proiectului, o arie de cateva mii de metrii patrati de trepte de acces in subteran, chiar la intrarea in Herastrau pe la Charles de Gaulle.

“Problema arhitectilor si a istoricilor nu este nici parcarea si nici mall-ul subteran, acestea
neavand inca avizul comusiei de la MDRT, ci faptul ca se construiesc aceste pasaje care, pe langa efectul profund distructiv, nici macar nu sunt necesare. Cu toate acestea mentionam ca nu exista lucrare subterana fara efecte la suprafata. Exista spatii la Charles de Gaulle unde inaltimea elementelor vizibile din suprateran vor ajunge si la 4 metri” a declarat in cadrul unei conferinte Mircea Ochinciuc, presedintele OAR Bucuresti.

Ministerul Culturii ignora importanta patrimoniului

Acesta a subliniat ca organizatia a realizat un studiu istoric pentru a demonstra faptul ca bulevardele Aviatorilor, Kiseleff si Prezan se constituie intr-un ansamblu istoric clasa A, de importanta nationala.

Aceste bulevarde au fost declarate in trecut zona protejata, insa prevederile legale in legatura cu ceea ce presupune o zona protejata sunt extreme de vagi. Ministerul Culturii si Patrimoniului National a declinat insa clasarea si a acordat aviz favorabil construirii pasajelor, invocand motive care nu sunt reale.

„Ministerul Culturii si Patrimoniului a mentionat intr-o justificare minimala faptul ca aceasta clasare ar ingreuna accesul companiilor care administreaza retele de apa si electrica. Un fapt inexact, intru-cat legea stipuleaza clar ca acest tip de interventii au un regim special si ca se pot desfasura in conditii normale chiar si pe un bulevard clasat ca monument istoric. Nu este decat o dezinformare, o insiruire de afirmatii care dovedesc incompetenta si necunoasterea legilor, un text nedemn pentru o institutie care are misiunea de a apara patrimoniul cultural al Romaniei”, a afirmat Ochinciuc. “

Conform Ordinului Arhitectilor, soseaua Kiseleff si bulevardul Aviatorilor nu sunt simple cai de circulatie, ci artere cu o semnificatie speciala pentru capitala Romaniei. Dupa modelul bulevardelor din marile capitale europene, ele au fost amenajate pe parcursul secolului al XIX-lea si in primele decenii ale secolului XX ca axe urbane ce faceau legatura intre oras si zona verde din nord, urmand o conceptie artistica in care aliniamentul de arbori si masivul vegetal joaca un rol esential.

Gabriel Botezatu

spot_img

Ultimele știri