O noua aerodinamica a camioanelor ar reduce consumul de carburant cu pana la 10%

Comisia Europeana propune noi norme care sa permita producatorilor sa conceapa camioane mai aerodinamice, fapt care va reduce consumul de carburant cu 7-10 %, va scadea emisiile de gaze cu efect de sera si va spori totodata siguranta utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.

Siim Kallas

Aceste schimbari fac ca transportul rutier sa devina mai curat si mai sigur. Ele vor reduce facturile de combustibil ale transportatorilor rutieri si vor oferi producatorilor europeni un avantaj in cursa pentru proiectarea camionului viitorului, un camion mai ecologic pentru piata mondiala”, a declarat Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei responsabil cu transporturile.

Propunerea va permite utilizarea cabinelor cu forma rotunjita si a eleroanelor aerodinamice in partea din spate a remorcii. Aceste masuri vor imbunatati considerabil aerodinamica vehiculelor, reducand cu aproximativ 5 000 euro pe an costul carburantului consumat de un camion tipic de transport pe distante lungi, care efectueaza un parcurs de 100 000 km.

Aceasta reprezinta o reducere de 7-10% a emisiilor de gaze cu efect de sera sau 7,8 tone de CO2 pentru acelasi camion de transport pe distante lungi, care efectueaza un parcurs de 100 000 km.

In acelasi timp, va fi imbunatatit campul de vizibilitate al conducatorului auto, fapt ce va contribui, in fiecare an, la salvarea vietilor unui numar de 300 pana la 500 de utilizatori vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii si biciclistii.

Autocamioanele produc 25% din poluarea cauzata de transportul rutier

Desi autocamioanele reprezinta doar 3% din flota europeana de autovehicule, ele sunt raspunzatoare de 25% din poluarea produsa de transporturile rutiere si sunt implicate in 18% din accidentele grave, care fac aproape 7.000 victime in fiecare an. Actualele reglementari europene determina forma de ”caramida” a cabinelor autotractoarelor, ceea ce le face ineficiente si periculoase.

Jeannot Mersch

Autocamioanele au o reputatie foarte proasta atunci cand vine vorba despre siguranta traficului. In prezent, coliziunea frontala cu un autocamion poate fi comparata cu impactul cu un zid din carmida. Modificarile designului cabinei vor contribui la reducerea vatamarilor grave si vor salva anual sute de vieti. Aceste modificari ar trebui introduse cat mai curand, pentru toate autotractoarele”, spune Jeannot Mersch, reprezentantul Federatiei Europene a Victimelor Traficului Rutier

Reglementarile actuale ale UE permit, in mod implicit, o lungime a cabinei de doar aprox. 2,35m, ceea ce nu lasa loc pentru modificari ale partii frontale. Acest lucru impiedica progresele in domeniile sigurantei si eficientei carburantului.

Un studiu, realizat in anul 2012, de catre Institutul german FKA pentru organizatia Transport&Environment, indica faptul ca o parte frontala mai rotunjita ar putea micsora rezistenta aerului cu 12% si ar reduce consumul de carburant cu 3-5%, ceea ce ar reprezenta pentru transportatori o economie medie anuala de 1.500 euro (la preturile actuale). Aceasta economie de carburant ar insemna si o reducere cu 5 Mt a emsiilor de gaze cu efect de sera.

William Todts

Autocamioanele europene au ramas in urma si din aceasta cauza Europa plateste miliarde de euro in plus pentru carburanti. Propunerea actuala este un mic pas catre un transport de marfuri potrivit pentru secolul XXI”, a afirmat William Todts, de la organizatia Transport&Environment.

In mod regretabil insa, actuala propunere ar permite, in acelasi timp, autocamioanelor mai lungi (25m) sa treaca granitele a doua tari vecine, in cazul in care acestea sunt de acord. Timp de 16 ani, a fost larg acceptat faptul ca legea nu permite circulatia ”mega-autocamioanelor” decat pe teritoriile nationale. Daca aceasta propunere va fi acceptata, utilizarea ”mega-autocamioanelor” va deveni mai frecventa, ceea ce va duce la cresterea transportului rutier, a numarului de accidente si a emisiilor.

spot_img

Ultimele știri