Jurnalul National: Biocombustibil pentru avioane

Avioanele care vor folosi biocombustibili vor intra in dotarea companiilor aeriene din intreaga lume in urmatorii trei ani, au anuntat ieri reprezentantii Boeing. Milioane de pasageri vor calatori astfel in fiecare an cu avioane cu emisii reduse de gaze cu efect de sera.

Darrin Morgan, expert de mediu al producatorului american, a declarat ca Boeing asteapta in perioada imediat urmatoare aprobarea oficiala pentru acest proiect. "Vom primi certificarea mult mai devreme decat ar fi crezut cineva. Ne asteptam ca in urmatorii trei pana la cinci ani sa primim permisiunea pentru a zbura folosind biocombustibili. Poate chiar mai devreme de atat", a declarat Morgan, citat de ziarul britanic The Guardian.
 
Expertul a adaugat ca avioanele care vor folosi biocombustibil vor zbura in paralel cu cele care functioneaza cu kerosen. Cu toate acestea, consumarea cu moderatie a combustibililor proveniti din plante este bariera pe care industria aeronautica trebuie s-o invinga. Astfel, la productia actuala mondiala de biocombustibil este necesar ca o suprafata egala cu cea a Europei sa fie anual cultivata cu soia destinata biocombustibililor. Boeing se asteapta ca, in prima faza, 30% din aeronave sa zboare cu biocombustibili. Ar fi posibila chiar acoperirea tuturor zborurilor, dar in momentul de fata nu s-a luat in calcul nicaieri in lume marirea productiei de plante pentru biocombustibili. In momentul de fata, industria consuma aproximativ 255 de miliarde de litri de kerosen in fiecare an.

EZITARI

Marii producatori de avioane, Boeing si rivalul sau european Airbus, sunt in negocieri avansate si cu cei care manufactureaza motoare pentru industria aviatica, in special cu Rolls-Royce. Neintelegerile nu lipsesc nici ele. Studiile in domeniul biocombustibililor starnesc pasiuni aprinse intre jucatorii importanti ai industriei aviatice si autoritatile din domeniu. Air France-KLM, cel mai mare operator mondial, a intors spatele biocombustibililor. De asemenea, mari operatori din America de Nord si de Sud, Asia si Australia par ca deocamdata privesc cu scepticism folosirea biocombustibililor pentru cursele aeriene. Unele companii europene, precum British Airways, au anuntat ca au alt plan de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera. Astfel, BA schimba intregul parc auto, inlocuind masinile care functioneaza cu combustibili fosili cu autoturisme hibrid.

Ecologistii sunt inca sceptici

Organizatia ecologista Prietenii Pamantului este de parere ca industria aviatica ar trebui intai sa reduca numarul de zboruri si apoi sa treaca la biocombustibili. Ecologistii au avertizat asupra faptului ca beneficiile biocombustibililor sunt inca puse la indoiala. "Sunt semne serioase de intrebare daca biocombustibilii reduc cu adevarat emisiile de gaze cu efect de sera. Este cunoscut faptul ca, pentru a fi cultivate plante din care sa se fabrice biocombustibili, multe paduri, pasuni, mlastini si alte zone naturale au fost distruse si transformate in ogoare. S-ar putea ca beneficiul acestor biocombustibili sa fie foarte mic in comparatie cu pagubele create", a spus Tony Bosworth, de la Prietenii Pamantului.
 

spot_img

Ultimele știri