Invenții pentru oprirea scurgerilor de petrol din mări: bureți speciali, săpun magnetic sau roboți

Uneori durează luni sau chiar ani pentru a curăța combustibilul vărsat în mări și oceane – în urma unor incidente, ca cel din Mauritius. Câteva invenții noi vin să rezolve această problemă, să absoarbă mai mult combustibil, mai repede: bureți speciali, săpun magnetic sau roboți.

Incidente ca cel din Mauritius, din luna august – când o navă cu 4.000 de tone de combustibil a eșuat într-un recif de corali -, pot fi devastatoare pentru mediu și pentru comunitățile care depind de mare pentru trai.

„Atât timp cât combustibilii fosili vor fi în circulație, vor exista scurgeri de petrol”, a spus Dravid Vinayak, student PhD la Universitatea din Illinois. „Am vrut să creăm tehnologii care să ușureze curățarea acestor scurgeri și, cel mai important, mult mai sigure pentru mediu.”

Aceasta a creat, alături colegul său, Vikas Nandwana, un burete capabil să absoarbă numai petrolul din oceane. Buretele are un înveliș din nanostructuri magnetice și o suprafață din carbon, care atrage petrolul și nu absoarbe apa. Poate absorbi de 30 de ori greutatea sa în petrol și reține lichidul până când este stors. Chiar și atunci când sunt valuri puternice – pe care studenții le-au recreat, în miniatură, în laborator – buretele pierde 1% din combustibilul absorbit. Petrolul din Mauritius, spun ei, ar fi fost absorbit în câteva zile cu ajutorul buretelui lor, care pot fi refolosit.

„Uleiul recuperat din bureții noștri poate fi vândut înapoi celui răspunzător de scurgere. Sperăm ca după o misiune de recuperare a uleiului, buretele să poată fi reciclat și ars, iar funinginea să fie folosită ca electrod pentru bateriile litiu-ion”, a mai spus Nandwana.

Săpunul magnetic este o altă invenție neobișnuită care va putea fi folosită pentru curățarea scurgerilor de ulei. Oamenii de știință de la Universitatea Bristol au creat un săpun compus din săruri bogate în fier dizolvabil, care răspund la câmpurile magnetice atunci când sunt plasate în soluție. Cercetătorii speră ca săpunul să poată revoluționa într-o bună zi operațiunile de curățare industrială și procedurile de curățare a mediului.

Iar roboții autonomi cu navigație pot fi o altă soluție. Carlo Ratti, directorul MIT Senseable City Lab, a fost pionierul robotului Sea Swarm ca răspuns la scurgerea de petrol Deepwater Horizon, din SUA. Atunci, în urma unui incident, 4 milioane de barili de petrol s-au vărsat în ocean, în 87 de zile, până când a putut fi recuperat.

„Această tehnologie a fost concepută pentru a fi implementată oriunde este nevoie – în oceane, râuri sau mări. Este util în special în delte și pe coastele în zigzag, unde majoritatea celorlalte tehnologii eșuează ”, a spus Ratti. „Cu toții trebuie să fim responsabili pentru mediu. Unele accidente vor mai avea loc, așa că trebuie să dezvoltăm strategii de atenuare sau curățare”.

Robotul poate reține până la 20 de ori greutatea sa în petrol. Fiecare robot este format dintr-un cap acoperit de un strat de celule fotovoltaice și o bandă transportoare acoperită cu fire mici. Celulele generează suficientă energie electrică pentru a propulsa vehiculele înainte câteva săptămâni la rând.

Citește și: 
Urgență de mediu în Mauritius, după ce o navă cu combustibil a eșuat într-un recif de corali

15 specii rare sunt în pericol după scurgerea combustibilului din nava eșuată în Mauritius

spot_img

Ultimele știri