LAUREAȚII Galei Green Report – Flip: Vrem să încurajăm gradul de adoptare al economiei circulare prin achiziționarea de telefoane mobile și tablete recondiționate

Multă lume păstrează telefoanele vechi pentru orice eventualitate, însă cel mai des acestea ajung să nu mai fie utilizate, se devalorizează și devin e-waste, având un impact negativ asupra mediului înconjurător, a declarat într-un interiviu pentru Green Report George Moroianu, co-fondator Flip. Flip vrea să încurajeze gradul de adoptare al economiei circulare în rândul publicului larg nu doar prin achiziționarea de telefoane mobile și tablete recondiționate, ci mai ales prin reflexul de a pune la sertar telefonul pe care nu-l mai folosim atunci când ne luăm unul nou să fie înlocuit de vânzarea lui pe Flip. Telefoanele și tabeletele recondiționate funcționează la fel de bine ca cele noi, au aceleași avantaje la achiziție, iar acum pot fi și asigurate atunci când sunt cumpărate de pe Flip, spune el.

Tehnicienii buni care repară telefoane sunt greu de găsit, spune George Moroianu.

Flip estimează totodată o dublare a afacerilor din afara României, cu o creștere de aproximativ 85% a cifrei de afaceri, venind din toate țările: Bulgaria, Ungaria și Grecia. În prezent, 1 din 3 clienți de tablete a cumparat deja un telefon de la Flip, iar calitatea acestora i-a motivat să cumpere și tablete. Flip are în plan extinderea business-ului prin adăugarea unor noi categorii.

  1. Care sunt motivele pentru care ați sfătui consumatorii să cumpere mai degrabă smartphone-uri și tablete recondiționate în detrimentul unora noi?

Un prim avantaj este legat de diferențe de preț: dispozitivele recondiționate au prețuri cu până la 40% mai mici comparativ cu cele noi, reprezentând o alegere smart pentru buzunar. În al doilea rând, merită menționată diferența față de dispozitivele second-hand – un telefon sau o tabletă recondiționate trec printr-un proces riguros de verificare, cu ajutorul a peste 67 de teste, iar dacă este nevoie de reparații, intervenim cu piese noi. Astfel, acestea funcționează la fel de bine ca cele noi, iar toate dispozitivele recondiționate de Flip au sănătatea bateriei de minimum 85%.

În plus, fac o alegere prietenoasă cu mediul înconjurător. Publicul larg consideră, încă, că produsele sustenabile sunt mai scumpe, însă în cazul dispozitivelor recondiționate, acestea au prețuri mai mici, aceleași beneficii la achiziție ca cele noi (garanție, livrare rapidă, și chiar și experiența de unboxing). Un telefon recondiționat are o amprentă de carbon cu 63% mai mică, în medie, comparativ cu un dispozitiv nou, și elimină nevoia de materii prime pentru producție.

  1. Cum a apărut ideea lansării unei companii cu acest obiect de activitate și ce obstacole ați avut de depășit când ați lansat start-up-ul?

Noi am pornit la drum cu o misiune simplă, inspirată din viața reală: foarte mulți oameni își vând telefoanele pe care nu le mai folosesc prin diverse marketplaces, iar noi am venit cu ideea de a crea un cadru sigur, simplu și rapid de a face asta, cu un beneficiu suplimentar: recondiționarea dispozitivelor, astfel încât să eliminăm riscul de defecte ascunse.

Iar acest lucru vine și cu avantaje pentru mediul înconjurător. Atunci când am pornit business-ul, eram o mână de oameni care se ocupau de întregul proces de cumpărare – recondiționare – vânzare – livrare. În timp am crescut, am ajuns o echipă de peste 200 de oameni, dintre care mai bine de 100 lucrează în service-ul nostru propriu ca tehnicieni.

Principalele obstacole au fost legate de cash-flow și de găsirea specialiștilor. Este un business foarte cash-intensive – spre deosebire de alte industrii, aici cumperi cu cash direct de la client vechiul telefon în valoare de câteva sute de euro. Iar noi cumpărăm cu ordinul miilor.  Tehnicienii buni care repară telefoane sunt greu de găsit. Din acest motiv, am creat Flip Academy, un program compact desfășurat de departamentul tehnic al Flip pregătește tinerii să devină tehnicieni GSM, pornind de la bazele electronicii, și trecând prin practică și reparații cu grad de dificultate scăzut, iar după finalizarea trainingului pot deveni parte din echipa Flip.

  1. Ce planuri de extindere are compania?

Dorim să extindem portofoliul de produse al Flip prin adăugarea unor noi categorii, dezvoltând pe rezultatele deja excelente pe care le înregistrăm cu categoria de Tablete Apple, unde vedem un răspuns foarte bun din partea clienților din toate țările în care activăm. Practic, 1 din 3 clienți de tablete a cumparat deja un telefon de la Flip, iar calitatea acestora i-a motivat să cumpere și tablete de la noi.

Extinderea Flip în regiune reprezintă unul dintre motoarele cheie de creștere pentru business-ul nostru. În 2024 vedem aproape o dublare a afacerilor din afara României, cu o creștere de aproximativ 85% a cifrei de afaceri, venind din toate țările: Bulgaria, Ungaria și Grecia.

În plus, recent am lansat și serviciul de asigurări pentru telefoane, pentru a oferi un plus de siguranță clienților noștri. Dezvoltăm în continuare serviciile B2B ale Flip, unde am colaborat deja cu peste 9000 de companii din România.

  1. Ce obiective aveți în vedere în privința economiei circulare?

Vrem să încurajăm gradul de adoptare al economiei circulare în rândul publicului larg nu doar prin achiziționarea de telefoane mobile și tablete recondiționate, ci mai ales ne dorim ca reflexul de a pune la sertar telefonul pe care nu-l mai folosim atunci când ne luăm unul nou să fie înlocuit de vânzarea lui pe Flip. Multă lume păstrează telefoanele vechi pentru orice eventualitate, însă cel mai des acestea ajung să nu mai fie utilizate, se devalorizează și devin e-waste, având un impact negativ asupra mediului înconjurător. Telefoanele și tabeletele recondiționate funcționează la fel de bine ca cele noi, au aceleași avantaje la achiziție, iar acum pot fi și asigurate atunci când sunt cumpărate de pe Flip.

De asemenea, prin portofoliul de servicii Flip Business, oferim soluții punctuale pentru companiile care vor să-și reducă impactul asupra mediului, folositoare mai ales companiilor care trebuie să raporteze implementarea obiectivelor ESG prin lege. Pe lângă achiziția de terminale recondiționate pentru angajați, oferim și serviciul de buyback, prin care companiile pot vinde flota de telefoane care nu mai sunt utilizate, recuperând până la 50% din investiția inițială în dispozitive. Anul trecut am lansat și serviciul de leasing operațional, de telefoane recondiționate „as a service”, ce include și gestionarea întregului ciclu de viață a telefonului, de la închiriere, control financiar, asistență, preluare și recondiționare atunci când produsele sunt înlocuite.

Misiunea noastră este de a promova avantajele pentru mediu dar și pentru buzunar al dispozitivelor recondiționate, ca o alternativă smart la achiziția de dispozitive noi, atât în România, cât și în țările din regiune în care suntem deja prezenți.

  1. Care sunt principalele provocări întâmpinate în adoptarea economiei circulare?

Anul trecut, am derulat un studiu pe un eșantion de 631 de companii din România, despre gradul de familiaritate cu principiile economiei circulare. Conform studiului, principala provocare întâmpinată în adoptarea economiei circulare este disponibilitatea redusă a produselor și serviciilor din această categorie (33% în cazul clienților Flip și 41% în cazul eșantionului general) urmată de rezistența la schimbare (27%) în rândul clienților Flip, în timp ce în rândul populației generale a doua mare provocare este de natură financiară (30%), urmată însă de aproape de rezistența la schimbare menționată anterior (29%).

În plus, în funcție de dimensiunea companiilor incluse în studiu, sunt diferențe în ceea ce privește importanța obstacolelor, astfel că, în cazul companiilor din eșantionul general:

  • 44% dintre reprezentanții companiilor mici afirmă că obișnuința cu procedurile actuale sau rezistența sunt provocări, spre deosebire de 50% dintre companiile medii și 37% în cazul companiilor mari;
  • Disponibilitatea redusă a produselor din categoria reciclabile/recondiționate este o provocare pentru 42% dintre companiile mici, 48% în cazul companiilor medii, și pentru 58% dintre companiile mari;
  • 37% dintre companiile mici văd un obstacol în parteneriere, adică deschiderea altor companii față de aceste demersuri, comparativ cu 45% dintre companiile medii și 58% în cazul companiilor mari.

 

spot_img

Ultimele știri