Evenimentul Zilei: Rabla intra la terapie intensiva

Dealerii de masini noi incearca, pe ultima suta de metri, sa reincalzeasca ofertele pentru modelele incluse in Programul de Innoire a Parcului Auto.

In ciuda asteptarilor, romanii nu s-au batut pe zecile de mii de masini cerute de produca torii auto pentru a fi incluse in Programul de Innoire a Parcului Auto, cunoscut publicului sub denumirea de „Rabla”. Din cele 40.000 de autoturisme puse la bataie in program, doar 16.000 au fost platite pana in prezent.

„Graficul era ca in aceasta faza sa fie epuizate 80% din cele 40.000 de masini”, ne-a declarat Mihai Toti, seful Administratiei Fondului pentru Mediu. Prima etapa a programului „Rabla” se incheie pe 25 septembrie.

„Este imposibil sa se atinga marja de 80%, daca din iunie pana acum au fost contractate doar 16.000 de masini”, au recunoscut mai multi oficiali din industria auto. Ca sa salveze situatia, foarte multi dintre producatorii auto si-au reincalzit ofertele pe ultima suta de metri.

Opel si Chevrolet au anuntat promotii la inceputul acestei luni, cu reduceri si mai mari pentru autovehiculele care beneficiaza si de prima de casare. Asa s-a intamplat si cu Dacia sau Renault.

Dealerii au lansat oferte pentru aceste marci pe 1, respectiv 2 septembrie, promotiile fiind programate pana la finalizarea primei etape din „Rabla”. Daca foarte multi dintre dealeri recurg la reduceri de pret, altii ofera dotari gratis sau extind prima de casare la sume mai mari.

Perdantii mai au o sansa

„Dacia a vandut 83% din totalul de 6.986 de masini Logan alocate si estimam ca am putea epuiza autoturismele pana la finalul etapei”, ne-a declarat Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia. Procente de acoperire similare au inregistrat si dealerii Volkswagen, Opel sau Skoda, insa pe un numar de doua ori mai mic de autovehicule. In urma cu cateva saptamani, mai multi dealeri au renuntat la numarul de masini alocate initial si au cedat o parte dintre autovehicule catre Dacia, care isi epuizase deja cota alocata initial. Exista insa si perdanti.

Cel mai mare esec al acestei etape din Programul de Innoire a Parcului Auto este inregistrat de Suzuki: din 3.199 de autoturisme alocate in „Rabla”, conform unei raportari de saptamana trecuta, dealerii vandusera doar 12. Printre companiile care stau aproape la fel de prost se numara si Citroën. Aceasta va avea sansa sa mai vanda din automobile in perioada 1 octombrie-12 decembrie, cand se va desfasura a doua etapa a programului.

Fondul de Mediu a decis in primavara majorarea numarului de autovehicule incluse in program la 40.000, in urma solicitarii producatorilor. Acestia au incercat sa-si mentina vanzarile la un nivel ridicat apeland si la solutia primei de casare, pentru a diminua din efectele taxei auto.

ESEC

Invazia second-hand, explicatia vanzarilor scazute

Explicatia pentru esecul programului „Rabla” ar putea fi invazia de masini second-hand aduse din afara tarii, declansata odata cu introducerea noii taxe de poluare pentru autovehicule. Registrul Auto Roman a inregistrat in luna august peste 44.000 de masini second-hand aduse din afara tarii, mai ales din Germania si Franta. Producatorii auto sustin ca, daca aceasta situatie nu se va schimba, vanzarile de autoturisme noi vor fi grav afectate. „In semestrul al doilea, vanzarile de masini noi vor scadea cu 12%-15%”, considera Constantin Stroe. O alta explicatie ar putea fi valoarea primei de casare – 3.000 de lei – care nu este atractiva pentru cei care vor sa-si cumpere masini de peste 12.000-13.000 de euro. „Prima de casare de 3.000 de lei pe care doritorii o primesc in schimbul masinii casate nu mai este un stimulent suficient”, a mai spus Stroe.

spot_img

Ultimele știri