Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

De ce nu circulă europenii cu trenul?

Conform ultimului sondaj Eurobarometru, 58% din europeni sunt mulțumiți de serviciile de transport feroviar din țara lor. Totuși, relativ puțini europeni călătoresc cu trenul. În unele țări, numărul utilizatorilor care consideră cumpărarea biletelor o operațiune extrem de complicată este îngrijorător de mare. În plus, aproximativ 19% din europeni nu călătoresc cu trenul, din cauza problemelor de accesibilitate.

Persoanele cu mobilitate redusă s-au plâns, în special, de proasta accesibilitate a vagoanelor și a platformelor, precum și de faptul că, în momentul planificării călătoriilor, nu găsesc informații referitoare la accesibilitate.

Numai un sfert din călătorii din UE utilizează trenul în mod regulat. Este insuficient. Trebuie să facem transportul feroviar mai atrăgător, iar acest studiu ne-a arătat foarte clar în ce direcții sunt necesare măsuri. De exemplu, este inacceptabil faptul că în unele țări este atât de complicat să cumperi bilete de tren. Alegerea unui tren trebuie să fie la fel de rapidă și de ușor de realizat ca scoaterea automobilului din garaj”, a declarat comisarul european pentru transporturi, Siim Kallas.

Acest studiu reprezentativ, care a  luat în considerare opiniile a 26.000 de europeni, a fost realizat cu scopul de a analiza nivelul de satisfacție, în rândul călătorilor din UE, cu privire la serviciile interne de transport feroviar, inclusiv trenurile propriu-zise, gările și accesibilitatea pentru persoanele cu mobilitate redusă.

Rezultatele anchetei confirmă faptul că trebuie depuse mai multe eforturi pentru ca transportul feroviar să devină un mod de transport atractiv pentru clienți.

Bilete și informații

În ceea ce privește ușurința de a cumpăra bilete, nivelul general de satisfacție nu s-a îmbunătățit din 2011 până în prezent (78% din cetățeni se declară satisfăcuți), existând totuși îmbunătățiri semnificative în Austria și Grecia (o creștere cu 14 și, respectiv, 10 puncte procentuale). Nemulțumirea a crescut însă îngrijorător în Italia, Danemarca și Slovenia (cu peste 10 puncte procentuale în toate aceste țări).

Nivelul satisfacției cu privire la furnizarea de informații în timpul călătoriilor cu trenul, în special în caz de întârzieri, a rămas insuficient (sub 50% din cetățeni se declară mulțumiți de acest aspect).

Ratele cele mai ridicate de satisfacție se regăsesc în Marea Britanie (70%), în Finlanda și în Irlanda (68% și 62%). Ratele cele mai ridicate de nemulțumire au fost înregistrate în Franța (47%) și în Germania (42%).

Fiabilitatea

Nivelul cel mai ridicat de satisfacție privind punctualitatea și fiabilitatea a fost înregistrat în Irlanda, Letonia, Austria și Marea Britanie (peste 73%). Cei mai nemulțumiți cetățeni sunt cei din Italia (44%), Germania (42%), Polonia (40%) și Franța (39%).

Frecvența satisfăcătoare a trenurilor este esențială în atragerea călătorilor – sincronizarea este un factor esențial care afectează deciziile consumatorilor de servicii de transport. În general, 59% din europeni sunt mulțumiți de frecvență. Italia și Europa Centrală/de Sud-Est au cele mai scăzute rate de satisfacție.

În conformitate cu noua politică a UE în materie de infrastructură, UE investește 26 de miliarde euro în sprijin financiar pentru proiecte de transport paneuropene, mai ales în domeniul transportului feroviar, pentru a construi legăturile transfrontaliere care lipsesc, pentru a elimina blocajele și pentru a face rețeaua mai inteligentă.

Accesibilitatea

Doar 37% din europeni sunt mulțumiți de accesibilitatea generală în gări pentru persoanele cu mobilitate redusă. Nivelul de satisfacție este cel mai ridicat în rândul locuitorilor din Marea Britanie (61 %), Irlanda (56%) și Franța (52%). În Germania, Suedia, Italia și Europa de Est, ratele de satisfacție sunt sub medie. Numai 46% din cetățeni sunt mulțumiți de accesibilitatea platformelor (40% de cea a vagoanelor), iar procentul de satisfacție este și mai mic în ceea ce privește informațiile furnizate înaintea călătoriei cu privire la accesibilitate (39%) sau la asistența pentru persoanele cu mobilitate redusă (37%).

Procentajele scad și mai mult atunci când respondenții sunt direct implicați (43% sunt satisfăcuți de accesibilitatea platformelor și 37% de accesibilitatea vagoanelor). Aspectele privind accesibilitatea sunt esențiale pentru îmbunătățirea cotei modale a transportului feroviar, în special în contextul îmbătrânirii populației europene.

34% din respondenții care nu călătoresc niciodată cu trenul au evocat cel puțin o problemă de accesibilitate. Aceasta ar putea însemna că transportul feroviar nu este utilizat de aproximativ 19% din populația Uniunii Europene din cauza unor probleme de accesibilitate.

Soluționarea plângerilor

Satisfacția legată de modul de tratare a plângerilor a crescut, din 2011 până în prezent, cu cifra impresionantă de 11 puncte procentuale – acesta fiind unul dintre primele efectele ale punerii în aplicare a regulamentului privind drepturile călătorilor. În patru state membre (Franța, Letonia, Finlanda și Spania), gradul de satisfacție a crescut chiar cu peste 20 de puncte procentuale.

Utilizarea actuală a transportului feroviar în UE

Doar 35% din europeni călătoresc cu trenuri interurbane de câteva ori pe an sau mai frecvent, deși 83% din ei locuiesc la cel mult 30 de minute distanță de o gară.  32% din europeni nu călătoresc niciodată cu trenuri interurbane.  53% din europeni nu utilizează trenuri suburbane, deși 31% din ei locuiesc la cel mult 10 minute distanță de o gară. Numai 14% din cetățeni utilizează trenuri suburbane de mai multe ori pe săptămână.

Automobilele continuă să fie mijlocul de transport predominant în Europa însă această tendință se modifică. În anul 2010, europeanul mediu a călătorit cu automobilul aproape 9.500 de kilometri, adică cu 100 de kilometri mai puțin decât în anul 2004.

spot_img

Ultimele știri