Comercianții online, absenți de pe piața reciclării

Comerțul electronic s-a dezvoltat puternic în România în ultimii 10 ani și în special în perioada pandemiei, iar potrivit datelor publice analizate de Clean Recycle în România activează aproximativ 10 mii de platforme care comercializează produse din diverse categorii, în mediul online.

Cu toate acestea, numărul celor care îndeplinesc obligația legală de a recicla și valorifica un procent de 60% din deșeurile din ambalaje puse pe piață, conform obligațiilor legale, este unul încă redus, apreciază specialiștii Clean Recycle.

În România, vânzările din sectorul e-commerce au atins pragul de 6,2 miliarde de euro în 2021, iar la finalul anului 2022 vor depăși 6,8 miliarde de euro, în creștere cu 10%, potrivit datelor industriei de profil (GPeC -n.red.).

Cumpărături zilnice online de 17 milioane de euro, în ultimul an în România

Potrivit Eurostat, 8% dintre români au cumpărat în ultimul an produse de pe site-uri de profil, iar cantitatea de deșeuri de ambalaje generate în urma acestor livrări se ridică anual la câteva zeci de mii de tone, apreciază specialiștii Clean Recycle.

Toți comercianții au însă obligativitatea de a raporta integral cantitățile de ambalaje și de deșeuri din ambalaje puse pe piața din România, cât și de a le valorifica și repune în circuitul economic, chiar și în situația în care ambalajele provin din import.

“Conform datelor Clean Recycle, operatorii e-commerce raportează într-un procent foarte mic, insignifiant deșeurile din ambalaje pe care le aduc pe piață, iar motivul principal este lipsa de informare asupra obligațiilor legale, cât și a mijloacelor de coerciție pentru cei care nu își îndeplinesc aceste obligații. Există două tipuri de ambalaje care trebuie raportate, în achizițiile online: ambalajul prin care este adus acasă consumatorului coletul de către firmele de curierat, dar și ambalajul produsului comcercializat”, a spus Cosmin Monda, fondator și CEO Clean Recycle.

În special segmentul produselor de beauty și cosmetice, însă și electrocasnicele sau alte segmente ale comerțului electronic, inclusiv produsele importate și comercializate local în mediul online, sunt absente de pe piața reciclării (nu se regasesc în raportările privind colectarea și valorificarea deșeurilor din ambalaje), deși acestea generează tone de ambalaje anual, pe piața locală.

Toți generatorii de deșeuri din ambalaje au obligativitatea reciclării și valorificării unui procent de 60% din cantitățile puse pe piață. În caz contrar, aceștia au o obligație fiscală de 2 lei/kilogram pentru cantitățile neraportate și nevalorificate.

Conform Eurostat, principalele categorii de produse comercializate la nivelul Uniunii Europene, în 2021, au fost articole de vestimentație (68%), livrări de mâncare (31%), mobilă și accesorii pentru locuință (29%), cosmetice și produse de înfrumusețare (27%).

spot_img

Ultimele știri