Câștigătorii Galei GR. Alice Nichita: Coca-Cola HBC România a redus consumul de apă cu 6% pentru fiecare litru de băutură produs

Apa este o resursă vitală pentru mediu și pentru comunități, dar și pentru industrie. Atunci când vorbim de băuturi răcoritoare, cu atât mai mult. Producătorul Coca-Cola HBC România a reușit să se impună în acest an în cadrul Galei Green Report, după ce și-a redus consumul de apă cu 6% pentru fiecare băutură produsă. Continuăm seria de interviuri cu câștigătorii Galei Green Report cu Alice Nichita, Corporate Affairs and Sustainability Director, Coca-Cola HBC România, care ne-a spus, printre altele, că lipsa unui sistem coerent, la nivel național dedicat colectării separate este una dintre cele mai mari probleme de mediu ale României.

Foto principal: Adina Tudor, External Communication Manager at Coca-Cola HBC Romania, primind premiul Galei Green Report. 

  1. Coca-Cola HBC România a reușit să obțină la Gala Green Report din acest an premiul de Excelență în Gestionarea Consumului de Apă. Ce credeți că v-a diferențiat față de alți contracandidați și ce simbolizează acest premiu pentru voi?

Strategia noastră de sustenabilitate acordă o mare importanță impactului pe care-l avem asupra resurselor naturale. Suntem o companie care produce băuturi, așa că apa este ingredientul principal din produsele noastre. Dar în același timp ea este o resursă vitală pentru natură  și comunități. De aceea, protejarea apei este pentru noi o prioritate, de mulți ani. Ce înseamnă, concret, acest lucru? Urmărim obiective clare de eficientizare a consumului în activitatea noastră, dar și de reîntoarcere în natură a acestei resurse, într-un volum echivalent cu cel pe care îl utilizăm în producție.

Totul pornește de la un proces foarte riguros de monitorizare a consumului. Strategia noastră include ținte clare de reducere a consumului și tratarea apelor uzate din producție. Și facem progrese constant. Față de 2017, pentru fiecare litru de băutură pe care-l producem, folosim cu 6% mai puțină apă azi. Ca să ajungem la astfel de rezultate, ne uităm la întregul proces de îmbuteliere și investim în tehnologie de ultimă generație, cu impact redus asupra mediului. Spre exemplu, în fabrica din Ploiești am instalat, în 2021, o linie de îmbuteliere aseptică, dedicată producției de Fuzetea, care nu mai utilizează apă pentru sterilizarea preformelor, ci un sistem de curățare cu aer steril, care presupune un consum mai redus de apă și substanțe chimice.

Rezultatele noastre în gestionarea eficientă a apei sunt certificate de specialiști. În prezent, suntem singurul producător de băuturi din România cu certificări Alliance for Water Stewardship pentru toate cele trei fabrici – aceasta fiind cea mai importantă certificare pentru companiile care își propun un management eficient al apei.

Prin urmare, cred că recunoașterea pe care am primit-o se datorează performanțelor certificate, dar și consecvenței cu care ne urmărim obiectivele de mediu, investițiilor pe care le facem și, bineînțeles, implicării echipei noastre. Contează foarte mult atunci când toate acestea sunt remarcate de parteneri și e important să-i știm alături de noi.

  1. Care sunt cele mai importante obiective din acest an ale Coca-Cola HBC România în domeniul sustenabilității?
Foto: Alice Nichita

La fel ca până acum, și în 2023, căutăm cele mai bune soluții pentru a eficientiza consumul de resurse și pentru a ne reduce impactul asupra mediului. Avem un departament dedicat coordonării și implementării strategiei de sustenabilitate, dar și roluri specifice care implementează proiecte din aria sustenabilității în celelalte funcțiuni, în special în zona tehnică de producție și logistică, dar și financiară. Continuăm să acționăm în linie cu angajamentul Net Zero by 40, care presupune reducerea emisiilor pe întregul lanț valoric până la zero net, până în 2040. De asemenea, conform viziunii O lume fără deșeuri, ne-am propus ca toate ambalajele primare utilizate să fie 100% reciclabile până în 2025 (obiectiv deja atins în România), să creștem utilizarea PET-ului reciclat (rPET) în ambalaje la 35% până în 2025 și 50% până în 2030 și, totodată, să recuperăm și să reciclăm o cantitate egală de ambalaje cu cea pe care o punem pe piață, până în 2030.

Ne propunem ca acțiunile noastre să poarte amprenta schimbării în bine, în toate ariile: de la impactul operațiunilor noastre asupra mediului înconjurător și utilizarea eficientă a resurselor naturale, până la portofoliul pe care-l oferim consumatorilor și felul în care susținem dezvoltarea oamenilor și a comunităților din care facem parte.

  1. Cum vedeți evoluția societății și poziționarea consumatorilor în raport cu problemele de mediu, comparativ cu zece ani în urmă?

Grija față de mediu trebuie să fie o prioritate a noastră, a tuturor. Doar lucrând împreună – companii, branduri, consumatori, furnizori putem găsi soluții la provocările de mediu, adaptate vremurilor pe care le trăim. Inovațiile din diverse domenii ne oferă alternative mai sustenabile la produsele și serviciile pe care le consumăm, de la ambalaje reciclabile sau realizate din materiale reciclate, la alternative de transport cu emisii reduse, la modă sustenabilă, iar toate acestea vin ca răspuns la o preocupare mai mare a societății pentru mediu.

Observăm un nivel mai mare de conștientizare și interes față de provocările de mediu: oamenii sunt mai deschiși să colecteze deșeurile separat, pentru a fi reciclate, sunt mai preocupați de impactul acțiunilor individuale asupra mediului, de resursele pe care le consumă. Sunt, deci, și mult mai atenți la cum acționează companiile și totodată mai vigilenți în a reacționa atunci când lucrurile nu merg în direcția bună.

  1. Care este cea mai gravă problemă de mediu a României, la ora actuală, și care sunt măsurile luate de companie pentru a o contracara?

Lipsa unui sistem coerent, la nivel național, dedicat colectării separate este una dintre cele mai mari probleme de mediu la ora actuală în România. Suntem încrezători că 2023 este un an important deoarece facem ultimii pași pentru punerea în funcțiune a unui sistem care are potențialul să impulsioneze colectarea separată și corectă a ambalajelor de băuturi din plastic, sticlă sau aluminiu. Este vorba despre  Sistemul de Garanție-Returnare, cel mai mare proiect de economie circulară vreodată lansat în România, un proiect pentru implementarea căruia, Coca-Cola HBC România, în calitate de membru al Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, s-a implicat și l-a susținut în mod activ. Avem motive întemeiate să credem, că odată pus în practică, acesta va avea o contribuție considerabilă la protejarea mediului înconjurător. Ambalajele colectate prin SGR nu vor mai ajunge la groapa de gunoi sau în natură, ci vor putea fi introduse într-o economie cu adevărat circulară, astfel încât atât noi, cât și generațiile viitoare, vom reuși să ne bucurăm de un mediu mai curat și mai verde.

  1. Coca-Cola HBC România are stații de epurare în toate cele trei fabrici de îmbuteliere din România. De ce este atât de important ca apa să fie tratată corespunzător? Ce cantitate de apă se întoarce în natură, după tratare, din cele trei fabrici?

Apa, în mod special, este o resursă vitală, de aceea acționăm pentru un management responsabil prin reducerea, reutilizarea, reciclarea și, nu în ultimul rând, reîntoarcerea în natură a apei pe care o folosim. În ceea ce privește apele reziduale, rezultate în urma procesului de producție, este important ca acestea să fie tratate astfel încât să poată susține în continuare viața acvatică. În 2021, volumul de apă reversată s-a ridicat la peste 826.000 m3.

  1. Chiar dacă premiul se referă la gestionarea consumului de apă, pentru Green Report, mobilitatea este un subiect foarte important, așa că aduc o întrebare și din această zonă. Ce măsuri a luat Coca-Cola HBC România pentru reducerea emisiilor de CO2, prin programul Condus Eco?

În flota noastră, explorăm și extindem utilizarea de vehicule hibride și de combustibili alternativi, iar prin programul Condus Eco ne-am propus să schimbăm comportamentul șoferilor noștri. Concret, prin acest program, șoferii noștri de camioane și mașini de serviciu învață tehnici precum conducerea la viteză optimă și schimbarea treptelor de viteză din timp. Rezultatele  sunt încurajatoare, o astfel de schimbare a comportamentului, oricât de mică ar părea la prima vedere, are potențialul să contribuie semnificativ la reducere emisiilor de CO2 în întreaga noastră activitate.

  1. Recent, Coca-Cola HBR România a implementat un sistem prin care capacele rămân atașate de sticle în vederea reciclării. Care este cantitatea de plastic pe care vreți să îndreptați în acest fel către reciclare și de ce a fost importantă această măsură pentru Coca-Cola HBC România?

Noile capace atașate sunt concepute pentru a menține toate componentele ambalajului împreună și a facilita colectarea întregului ambalaj pentru reciclare. Prin atașarea capacului de sticlelele de PET, ne asigurăm că fiecare capac este colectat împreună cu sticla pentru a putea fi inclus în procesul de reciclare și a evita situațiile în care capacele ajung în mediul înconjurător. Introducerea noilor capace atașate face parte din implementarea anumitor prevederi ale noii Directive Europene privind materialele plastice de unică folosință, care intră în vigoare în 2024. În ceea ce privește cantitatea ce urmează a fi colectată, ea depinde foarte mult de infrastructura existentă la nivel național. Sperăm ca, odată cu implementarea Sistemului Garanție-Returnare, să vedem progrese importante, așa cum se întâmplă deja în alte piețe, care au deja astfel de sisteme bine concepute.

Tranziția la noul sistem de închidere a sticlelor PET este un pas înainte și pentru Sistemul Coca-Cola și strategia noastră, O lume fără deșeuri, prin care ne-am angajat să colectăm pentru reciclare echivalentul a 100% din ambalajele pe care le punem pe piață, până în 2030.

Interviuri cu câștigători ai Galei Green Report:

Câștigătorii Galei GR. Banca de Gene „Mihai Cristea” Suceava contribuie la păstrarea tezaurului vegetal românesc

Fundația Comunitară București: În orașul nostru trebuie să ne simțim acasă 

Câștigătorii Galei GR. Act for Tomorrow: Toate problemele de mediu au nevoie de soluții urgente

Cine sunt câștigătorii Galei Green Report 2022

spot_img

Ultimele știri