Câștigătorii Galei GR. Act for Tomorrow: Toate problemele de mediu au nevoie de soluții urgente

Asociația Act for Tomorrow a reușit să iasă în evidență și să câștige premiul pentru Excelență în Campanii de Mediu în cadrul Galei Green Report cu o campanie inedită prin care a încurajat atât colectarea selectivă, cât și folosirea transportului în comun. Implicată de-a lungul timpul pe mai multe paliere ce țin de protejarea mediului și ecologie, coordonatoarea departamentului de comunicare din cadrul Act for Tomorrow, Andreea Petruț, atrage atenția, într-un interviu pentru Green Report, că în România nu mai putem spune care este cea mai stringentă problemă de mediu pentru că toate accelerează schimbările climatice în același timp și au nevoie de rezolvări rapide. 

  1. Asociația Act for Tomorrow a reușit să obțină la Gala Green Report din acest an premiul de Excelență în Campanii de Mediu. Ce credeți că v-a diferențiat față de alți contracandidați și ce simbolizează acest premiu pentru voi?

Încă de când am dezvoltat ideea campaniei #SchimbăPETulCuBiletul, în 2021, și ne aflam în micuțul sediu al asociației noastre, am simțit că este un concept inovator, care reprezintă  o soluție pe care orașele noastre o pot adopta pentru a încuraja colectarea separată a deșeurilor și a folosiriii mijloacelor de transport în comun, răspunzând astfel la două dintre cele mai presante probleme de mediu cu care se confruntă în prezent orașele noastre: gestionarea deșeurilor și poluarea generată de traficul auto.

Am reușit să transformam această idee în realitate în mai puțin de o săptămână. Am pilotat-o timp de șase săptămâni în Constanța, apoi în alte cinci orașe din țară.

În 2022, am decis să transformăm această campanie într-o mișcare națională, care să aibă loc simultan în 63 de orașe din toate județele țării, într-o singură zi, pe 16 septembrie, în cadrul Săptămânii Europene a Mobilității și a programului Vinerea Verde.

Astfel, credem că ingredientele care transformă #SchimbăPETulCuBiletul într-o campanie care să merite acest premiu au fost: caracterul inovator, mecanismul simplu prin care în schimbul a cinci deșeuri, orice persoană putea primi un bilet de autobuz, răspunsul la două probleme reale de mediu, caracterul național, potențialul de scalare și replicare, toți partenerii din mediul privat, public și societatea civilă pe care i-am adus alături, dar mai ales faptul că a fost dezvoltată 100% de la concept la implementare de echipa noastră, iar toți colegii implicați au pus mult suflet și energie că ea să devină realitate.

Pentru echipa noastră acest premiu reprezintă în primul rând o recunoaștere a întregului efort depus pentru a implementa această idee și pentru a o duce în cât mai multe orașe din țară. Totodată, reprezintă și o confirmare a potențialului pe care această campanie îl are și a faptului că, dacă ar fi adoptată de cât mai multe municipalități, ar putea face că orașele noastre să devină mai verzi și mai curate. Mai mult decât atât, premiul acesta nu este doar despre echipa noastră, ci și despre organizațiile partenere de la nivel local, care au făcut că acest proiect să devină o realitate în mai multe localități din țară.

  1. Care sunt cele mai importante obiective din acest an ale Asociației Act for Tomorrow? Vom vedea noi ediții ale campaniei #SchimbăPETulCuBiletul, campanie cu care ați obținut premiul în cadru Galei? Vor fi și orașe noi incluse în program în acest an?

În acest an, ne propunem să dezvoltăm noi proiecte inovatoare și de impact prin care să aducem oamenii mai aproape de natură și să îi transformăm în agenți activi care să contribuie la crearea de comunități mai verzi și mai curate. Am început cu primul muzeu dedicat educației pentru mediu și schimbări climatice, iar în prezent lucrăm la alte proiecte și campanii care sperăm să reprezinte un punct de plecare pentru noi soluții la problemele de mediu cu care ne confruntăm.

Ne dorim mult să continuăm campania #SchimbăPETulCuBiletul, însă trebuie avut în vedere contextul legislativ actual și evoluția implementării sistemului Garanție-Returnare. În funcție de evoluția acestui context, vom decide cea mai bună variantă de continuare a proiectului, astfel încât să maximizăm impactul acestuia și să oferim cât mai multor cetățeni șansa de a se bucura de el.

  1. Ca asociație de mediu cu o bogată experiență la activ, cum vedeți evoluția societății și poziționarea cetățenilor în raport cu problemele de mediu, comparativ cu zece ani în urmă?

Acum 10 ani problemele de mediu nu ocupau un loc fruntaș pe agenda publică, nici în rândul cetățenilor, nici în rândul decidenților, nici în rândul companiilor.

Dincolo de aspecte privind conștientizarea nevoii de a acționa pentru a reduce impactul negativ asupra mediului, dorința de implicare în acțiuni de protejare a mediului și comportamentele de mediu pe care românii le au la nivel individual, acasă sau la muncă (colectare separată, folosirea mijloacelor de transport eco, etc.), observăm că oamenii așteaptă atât informații, cât și proiecte sau măsuri de politică publică de substanță. Să luăm ca exemplu cazul deșeurilor abandonate în natură. Nu mai este suficient să mergi să ecologizezi o zonă și atât. Trebuie să le arătăm oamenilor și ce facem pentru a menține curățenia acelei zone pe termen lung, cum prevenim aceste probleme și cum acționăm la nivelul comunităților locale pentru că aceste probleme să se rezolve. Este clar că atât măsurile din pachetele europene, cât și proiectele ONG-urilor și finanțările venite din mediul corporate au avut un impact asupra acestei evoluții a conștientizării și implicării colective la nivel de mediu.

Acum, provocarea este ca noi ONG-urile, instituțiile statului și companiile prin programele lor de CSR să reușim să spargem “bula” cetățenilor din mediul urban, cu educație superioară, la care a fost cel mai ușor de ajuns mesajul nostru și să ne îndreptăm atenția mult mai mult către persoanele din rural sau urbanul mic, pentru a-i aduce alături de noi în această luptă.

  1. Care este cea mai gravă problemă de mediu a României, la ora actuală?

Nu credem că este util să facem o ierarhie a problemelor de mediu. Suntem la coada clasamentelor UE pe majoritatea indicatorilor de mediu: managementul deșeurilor, poluare atmosferică, spații verzi, poluarea apelor, deșertificare etc. Toate sunt interconectate. Toate accelerează schimbările climatice. Toate au nevoie de soluții urgente. Dacă ne focalizăm energia pentru a face ierarhii și a le soluționa pe rând, riscăm să accentuăm și să accelerăm altele și așa vom rămâne în acest cerc vicios, în care țara noastră este captivă de mulți ani când vine vorba de probleme de mediu.

  1. Asociația Act for Tomorrow are și un amplu program de plantări pe care îl desfășoară în fiecare an. Cât a reușit Asociația să planteze până acum și cum monitorizați ca munca voastră din trecut să aibă un rezultat real?

Împăduririle reprezintă o direcție cheie a asociației noastre. Am realizat primele noastre acțiuni de plantare în 2019, iar în ultimii 4 ani am ajuns la 93.94 de hectare plantate. Mulți oameni cred a pune bazele unei noi păduri se rezumă la acțiunea de plantare propriu-zisă. Avem puieții, săpăm gropile, tasăm bine, ținem rândul drept. Dar pentru noi, lucrurile nu se termină aici. Noile păduri implică numeroase lucrări de îngrijire și monitorizare atentă. Realizăm trimestrial vizite de monitorizare la fiecare plantație și luăm măsurile necesare de intervenție în funcție de evoluția acestora, iar la fiecare plantație, avem minim o lucrare de îngrijire anuală, la care se adaugă și diferite intervenții punctuale de la caz: împotriva dăunătorilor, împotriva secetei sau intervenții de tipul montării de garduri, pentru a împiedica turmele de animale care pășunează zonele să distrugă noii puieți.

Interviuri cu câștigători ai Galei Green Report: 

Fundația Comunitară București: În orașul nostru trebuie să ne simțim acasă 

Cine sunt câștigătorii Galei Green Report 2022

spot_img

Ultimele știri