Ce sunt zonele de emisii reduse și când ar putea apărea ele în marile orașe din România?

România ar putea avea în curând, în marile orașe, zone de emisii reduse (ZER), adică zone în care accesul vehiculelelor poluante să fie restricționat, iar traficul să fie redat pietonilor și vehiculelor nepoluante, cu beneficiile de mediu și socio-economice aferente. În Parlament se lucrează la un proiect de lege privind mobilitatea urbană, dar și la modificarea Legii calității aerului, urmând ca în doi ani de la intrarea în vigoare, să înființeze astfel de zone.

Ce sunt zonele de emisii reduse   

Potrivit Asociației 2Celsius, ZER-urile sunt zone în care accesul este restricționat din cauza emisiilor anumitor vehicule rutiere. Restricția se bazează de regulă pe standardul de emisii la care a fost construit vehiculul și poate fi o interdicție completă sau poate exista o taxă de intrare în ZER. Acestea pot acoper câteva drumuri sau o zonă mare din interiorul orașului.

Care sunt beneficiile instituirii ZER:

  • Întinerirea parcului auto și îmbunătățirea siguranței transportului;
  • Reducerea emisiilor de CO2 și de substanțe care cauzează poluarea aerului (PM2,5, PM10, Nox, ozon, particule ultrafine);
  • Reducerea impactului poluanților spefici asupra sănătății și prevenirea mortalității timpurii;
  • Reducerea cheltuielilor asociate cu sănătatea și reducerea zilelor de muncă pierdute.

Un parc auto „bătrân” 

România are unul dintre parcurile auto cu cea mai mare vârstă medie a automobilelor – de 16,9 ani (în 2022). Transportul auto este unul dintre cei mai mari contributori în ceea ce privește emisiile din România. Astfel, 67% din emisiile per pasager din România proveneau de la automobile, în condițiile în care România nu a încurajat măsuri fiscale ori de altă natură care să descurajeze călătoriile cu mașina, potrivit Asociației 2Celsius, unul dintre inițiatorii și susținătorii introducerii ZER-ourilor.

În același timp, gradul de utilizare a trenurilor a scăzut foarte mult între anii 2000 și 2021, iar majoritatea pasagerilor s-au orientat de la cu tren către mașina personală. Din datele asociației, se vede că procentul cu care a scăzut gradul de utilizare al trenurilor s-a transferat în mare parte la mașini.

Asociația 2Celsius arată că, în ciuda programelor de tip „Rabla”,  vârsta parcului auto chiar a crescut în ultimii ani.

„Asta înseamnă că programe precum Rabla care și-au propus reînnoirea parcului auto nu au funcționat. Din 2017, de exemplu, putem vedea că România importă în medie aproximativ 400.000 de vehicule – date din 2018. Atunci majoritatea mașinilor importate erau diesel-uri mai vechi de 10 ani proporție de 80%. Mă aștept că acest lucru nu s-a schimbat foarte mult în în ultimii ani, având în vedere faptul că în continuare, în statele europene vestice, mașinile sunt mașinile diesel sunt sunt eliminate practic in transport prin zonele de emisii reduse și ajung pe piețele est-europene”, a explicat Mihai Stoica, reprezentantul 2Celsius, în cadrul unui webinar pe această temă.

Participanții la eveniment au atras atenția că România se confruntă cu o lipsă a datelor și, în special, cu lipsa unor date agregate, pe baza cărora să se adopte politici publice.

Pași pentru implementarea ZER:

  • Definirea dimensiunii, a limitelor și căilor de acces ale zonei de emisii reduse;
  • Definirea categoriilor de autovehicule care intră sub incidența zonei de emisii reduse;
  • Stabilirea modalităților de identificare a autovehiculelor și a calendarului privind accesul în interiorul zonei de emisii reduse
  • Stabilirea de controale, taxe și amenzi;
  • Stabilirea unor măsuri de susținere pentru populația vulnerabilă;
  • Monitorizarea impactului și revizuirea;
  • Consultarea cu publicul și comunicarea măsurilor.

Beneficii pentru cetățean

Directorul de strategii în Ministerului Dezvoltării Liviu Băileșteanu a subliniat că, în dezbaterea Parlamentului, se află proiectul de Lege privind mobilitatea urbană durabilă, care reglementează instituirea zonelor cu nivel scăzut de emisii. Băileșteanu a atras atenția că reglementările în domeniu sunt primite cu scepticism de către cetățeni, care în faza inițială nu înțeleg că acestea aduc beneficii.

„În contextul promovării proiectului de lege, am constatat cât de sensibilă este această tranziție verde și din punctul meu de vedere, este foarte important că există posibilitatea de a disemina exemple de bună practică, să vedem efectele pozitive ale ale acestuia, din care are de câștigat cetățeanul. Acest lucru trebuie să fie conștientizat de de toată lumea și chiar dacă sunt stabilite o serie de măsuri care pot să pară restrictive, acestea sunt luate în beneficiu cetățenilor și au scopul de a asigura condiții de viață mai bune”,  a spus el.

Citește și: Ciclismul și mobilitatea activă, priorități pentru statele membre UE

spot_img

Ultimele știri