Bucureștenii decontează războiul Primăriei pentru desființarea CM Parcuri si Grădini

Situația dezastruoasă din parcurile Capitalei a ajuns în atenția presei centrale în ultimele zile, însă perspectivele de îmbunătățire sunt mici în următoarea perioadă, iar bucureștenii decontează lipsa unor spații de recreere îngrijite.

Primarul Nicușor Dan și-a făcut încă din campania electorală public planul de a desființa majoritatea companiilor municipale înființate în perioada în care Gabriela Firea a fost primar, două dintre ele fiind Compania Municipală Parcuri si Gradini Bucuresti SA și Compania Muncipală Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde.

Chiar în mijlocul scandalului declanșat de felul în care arată parcurile, Consiliul General al Muncipiului București (CGMB) a pus pe ordinea de zi de miercuri proiectele de hotărâre privind dizolvarea și lichidarea celor două companii. Inițiatorii, conform ordinii de zi, sunt chiar consilieri generali.


Cum a ajuns CM Parcuri și Grădini să nu își poată face treaba

Reprezentanții Companiei Municipale Parcuri si Gradini Bucuresti spun însă că în lipsa unui plan anual de lucrări, aprobat de primar și de CGMB, și în lipsa unor comenzi din partea Administrației Lacuri Parcuri și Agrement (ALPAB) au făcut tot ce se putea pentru îngrijirea parcurilor bucureștene.

Acestea sunt în administrația ALPAB, care nu ar avea însă capacitatea de a face aceste lucrări, iar în acest scop au fost înființate două companii – CM Parcuri si Gradini Bucuresti și CM Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde, care trebuie să primească comenzi pentru a putea acționa.

Reprezentanții primei companii au spus însă într-o conferință de presă că planul nu a fost aprobat pentru acest an, iar comenzile de la ALPAB au venit într-un ritm care a dus la degradarea treptată a parcurilor și grădinilor bucureștene.

Comenzi transmise de ALPAB

Potrivit directorulului general al CMPGB SA, Alina Drăghiciu (foto jos, centru), nu s-au primit comenzi în perioada octombrie 2020 – aprilie 2021, apoi au existat comenzi minimale pe salubrizare. Marea majoritate a comenzilor s-au primit în lunile iunie și iulie, fiind greu de pus în practică pentru că plantele ajunseseră deja la nivelul la care trebuiau deja defrișate, nu doar cosite, implicând resurse mult mai mari.

„La finalul lunii mai, s-a primit o singură comandă de cosire pentru 11% din suprafața parcurilor, apoi, în iunie, în urma intervenției primarului general, s-a dat o singură comandă pentru toată suprafața verde a parcurilor. Această comandă a fost un consum imens – consum de combustibil foarte mare, cu utilaje stricate și cu oameni cărora li s-a făcut rău”, a explicat Drăghiciu, într-o conferință de presă. Totuși, ea a subliniat că angajații au făcut eforturi ca aceste comenzi să fie duse la bun sfârșit.

Drăghiciu a mai spus că a făcut mai multe solicitări către ALPAG, PMB și CGMB pentru a se găsi soluții însă nu a primit niciun răspuns.

Directorul a menționat că și situația financiară a companiei a fost una dificilă. Salariile personalului s-a plătit din capitalul social, a existat o reducere de program – de la 5 la 4 zile pe săptămână – și implicit o reducere cu 18% a salariilor. Adică angajații care aveau salarii minime au ajuns să încaseze 1.100 lei, ceea ce a condus și la demotivarea acestora, mai ales în contextul incertitudinii cu privire la lichidarea companiei.

Drăghiciu a spus că nu consideră că se încadrează în caracterizarea de „neserioși” făcută de primarul general. „Nu, nu cred că mă încadrez și mi-ar plăcea să existe o evaluare a ceea ce eu am făcut. O evaluare concretă”, a menționat directoarea, subliniind că această evaluare nu a existat.

Ea a menționat că bugetul a fost rectificat în mai multe rânduri, iar ultima variantă conține tarifele actualizate. Veniturile companiei au fost bugetate la 14 milioane de lei, din care 15% erau contracte cu terții. Primăria Capitalei a achitat în acest an servicii de 5 milioane de lei.

În ceea ce privește propunerea făcută de Asociația Peisagiștilor din România, care s-a oferit să se ocupe de Parcul Cișmigiu, Drăghiciu a spus că reprezentanta acestei asociații, Diana Culescu, și-a oferit ajutorul. „Diana Culescu mă susține foarte mult. A mers cu mine în parcuri, dar văzând situația, a găsit această soluție. Aci nu e vorba de ce facem noi – îngrijirea parcurilor, salubrizare, ci de zona de restaurare”, a menționat reprezentanta companiei.

În ceea ce privește propunerea de desființare, Drăghiciu a spus că „aceste companii până la un punct își pot justifica activitatea. Pot deveni eficiente, pot aduce venituri. Asta și încerc să arat. Trebuie completat cu o analiză. Acestă companie în acest moment există, are resurse, are angajați, are o misiune”.

Potrivit unor informații ale dcnews.ro, Compania are utilaje în valoare de 20 de milioane de lei pe care nu le poate folosi în lipsa comenzilor.

„Testul” ALPAB

Luni dimineață, 40 dintre angajații ALPAB, însoțiți de primarul Nicușor Dan, au demarat curăţenia în Parcul Cişmigiu. Dan a declarat că modul în care îşi desfăşoară activitatea angajaţii ALPAB în următoarele săptămâni reprezintă un test pentru a stabili dacă întreţinerea spaţiilor verzi se va desfăşura în continuare cu angajaţii administraţiei sau va fi externalizată.

„Este un test pentru ALPAB. În funcţie de ce vor face săptămânile astea, vom decide dacă în viitor, după ce Compania Parcuri se închide, dacă o să continuăm cu ALPAB, prin muncitori angajaţi sau dacă o să externalizăm”, a arătat el.

Edilul a acuzat însă tariferele mari aplicate de Companie. „Nu e posibil ca pe piaţă tunsul şi strânsul ierbii să coste împreună 40 de bani, iar la Compania Parcuri tunsul să coste un leu, iar strânsul tot un leu. Adică doi lei, faţă de 40 de bani”, a spus primarul general.

Externalizarea serviciilor ar presupune organizarea unei licitaţii, care ar dura cel puţin trei luni. De asemenea, dizolvarea Companiei Parcuri ar urma să dureze trei-patru luni, interval în care edilul îşi doreşte ca angajaţii acesteia să îşi continue activitatea. „Eu îmi doresc ca această companie să continue să se ocupe. Am promisiunea de la consilierii generali că o să se schimbe directorul de la această companie. Sunt 100 de oameni în plus care să se ocupe de Herăstrău şi de celelalte parcuri”, a spus primarul.

El a subliniat că starea necorespunzătoare a parcurilor bucureştene în ultima perioadă a fost determinată de „decizia nefericită” de a înfiinţa companiile municipale care au practicat preţuri „de trei-patru ori peste preţul pieţei”.

Săptămâna trecută, Dan a decis ca Bogdan Tănase, să părăsească postul de director general al ALPAB. Presa a aflat însă că el a fost mutat la Centrul Cultural Expo Arte.

Green-report a încercat, fără succes, să obțină și un punct de vedere de la ALPAB. Revenim cu amănunte pe măsură ce le obținem.

Citește și: PMB ar putea externaliza serviciul de curățenie și întreținere a parcurilor

spot_img

Ultimele știri