Automobilul european: 95 de grame CO2 pe kilometru

Comisia Europeana a anuntat oficial propunerea ce va imbunatati standardele de eficienta pentru autoturismele si autoutilitarele usoare noi, propunere menita sa intre in vigoare din anul 2020.

Din acel moment, orice autoturism vandut trebuie sa emita, in medie, cel mult 95 de grame CO2 pe kilometru, fata de 135,7 grame CO2 / kilometru in 2011 si 130 grame CO2 / kilometru in anul 2015.

La randul lor, autoutilitarele usoare (masini de transport marfa cu masa maxima autorizata de pana la 3,5 tone) trebuie sa realizeze, in anul 2020, emisii de CO2 de cel mult 147 grame / kilometru. Un plafon intermediar, stabilit pentru anul 2017, este de 175 grame CO2 / kilometru.

In caz de neconformare, se va aplica producatorilor auto o penalizare pentru fiecare gram de CO2 emis in plus, ce va fi calculata pentru toate masinile vandute.

Penalitatile vor fi, in anul 2015, de 5 euro pentru primul gram, 15 euro pentru al doilea, 25 de euro pentru al treilea si 95 de euro pentru al patrulea gram si pentru fiecare din urmatoarele. Din anul 2019, penalizarea va fi de 95 de euro pentru fiecare gram de CO2 emis in plus.

„Propunerea CE va intra in vigoare dupa aprobarea ei in Parlamentul European, probabil in aceasta toamna. Negocierile s-au purtat deja intre reprezentantii principalilor producatori auto si cei ai Comisiei, astfel ca propunerea sa poata fi aprobata”, a explicat, pentru Green Report, Dan Stoica, coordonator de proiect in cadrul Fundatiei Terra Mileniul III.

Potrivit acestuia, Germania ar fi tara europeana cu traditie in constructia de motoare auto "mari", dar cu toate acestea sunt vizibile eforturile producatorilor germani pentru a lansa modele mai economice. "Tehnologiile deja exista. Volkswagen a prezentat deja un model experimental care consuma un litru de benzina la suta de kilometri", explica Dan Stoica.

„Noile standarde de eficienta sunt benefice pentru detinatorii de autoturisme, binevenite pentru economia europeana si crearea de noi locuri de munca si foarte bune pentru mediu”, considera reprezentantii organizatiei europene Transport & Environment (T&E), cu sediul la Bruxelles. Totusi, in opinia acestora, obiectivele CE puteau fi si mai ambitioase, iar beneficiile ar fi fost si mai mari.

Soferii vor economisi 500 de euro pe an

O masina care ar emite in medie 95 de grame CO2 / kilometru (obiectivul UE pentru 2020), ar aduce proprietarului o economie medie de 500 de euro / an (calculata la un pret mediu al benzinei de 1,4 euro / litru si la o distanta medie parcursa de 10.000 de kilometri), comparativ cu vehiculele actuale.

Aceste estimari se bazeaza pe faptul ca emisiile de dioxid de carbon sunt direct influentate de eficienta utilizarii carburantului.

In acest fel, eventuala majorare a pretului masinii, determinata de introducerea unor noi tehnologii si echipamente, poate fi recuperata intr-un an. Costurile detinerii automobilului, legate de economia de carburant, asigurare, valoarea reziduala mai mare, vor fi mai mici, chiar si pentru masinile second-hand.

Organizatia Transport & Environment (T&E) considera ca la nivelul anului 2020 este posibila chiar o tinta de 80 de grame CO2 / kilometru, sub nivelul de 95 de grame propus de CE. Plafonul de 80 de grame de emisii de CO2 pe kilometru ar putea fi respectat de producatorii auto si ar aduce proprietarilor de masini o economie medie de 650 de euro /an.

Mihai Diac

Foto: www.ecori.org

Comentariile tale pot fi postate aici

Citeste si:

Noi limite pentru emisiile auto

Ecologia incurca industria auto romaneasca
 

spot_img

Ultimele știri