Anca Ungureanu, UniCredit Bank: Nu putem vorbi despre dezvoltare fără educație accesibilă tuturor categoriilor sociale

UniCredit Bank s-a implicat în ultimii ani în foarte multe proiecte care susțin educația, asta pentru că, susține Anca Ungureanu, Director de Comunicare și Identitate UniCredit Bank, educația este un element esențial pentru progresul societății și o parte integrantă a strategiei de business. Câteva dintre exemplele despre care vă invităm să citiți în acest interviu sunt: programul Games in Schools, un demers educațional menit să ofere profesorilor instrumente alternative de predare și programele fanion: Start Major și platforma de educare și susținere pentru antreprenorii creativi. Nu în ultimul rând, Fundația UniCredit a donat 500.000 de euro în cadrul inițiativei “Call for Education – Romania & Bulgaria” pentru a identifica proiecte care vor contribui la îmbunătățirea nivelului educației pe segmentul de vârstă 11-19 ani din cele două țări și pentru a susține organizațiile non-profit care abordează teme legate de abandonul școlar.

De ce a ales UniCredit Bank să se implice în susținerea educației?

Pentru noi, susținerea comunităților în care suntem prezenți, pentru a le ajuta să progreseze, este un obiectiv integrat chiar în strategia de business. În acest ecosistem de dezvoltare, educația joacă un rol cheie; nu cred că putem vorbi despre dezvoltare sau progres fără ca educația să fie, cu adevărat, accesibilă tuturor categoriilor sociale, să existe dascăli implicați, motivați și profesioniști și, nu în ultimul rând, să existe un drum ghidat de pe băncile școlii către mediu academic și apoi în carieră. Și vedem, prin impactul propriilor proiecte, saltul extraordinar pe care îl fac acei indivizi sau comunități care au beneficiat de sprijin și intervenție. Toate aceste rezultate ne arată că pentru a construi sustenabil, este esențială implicarea activă în dezvoltarea educației în cadrul comunităților, fie că vorbim de educația obligatorie, de parcursul academic sau de educația antreprenorială și vocațională.

Ce tipuri de proiecte și inițiative educaționale sprijină UniCredit Bank în prezent?

Educația este un domeniu vast, cu multiple nevoi de intervenție. De aceea, în ceea ce ne privește, alegem să susținem un ecosistem de proiecte cu rază cât mai amplă de acțiune, iar parteneriatele în care ne implicăm vizează comuntăți diverse, de la gaming sau comunități rurale, antreprenori din domeniile creative sau pedagogi în formare.

Mai concret, în 2022 am lansat alături de Asociația Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România (RGDA) programul Games in Schools, un demers educațional menit să ofere profesorilor instrumente alternative de predare, cu scopul de a face materiile mai atractive pentru elevi din peste 20 de școli din țară.

În sfera educației financiare și antreprenoriale avem, de asemenea, două programe fanion. Pentru al treilea an la rand, alături de asociatia The Social Incubator organizăm programul Start Major cu scopul de a-i ajuta pe elevii din învatamantul profesional și tehnic să afle cum pot obține mai ușor banii de care au nevoie, făcând ceea ce le place, dar și cum să-i cheltuiască în mod inteligent. Peste 2900 de elevi din București și 6 alte județe ale țării au beneficiat de acest program educațional anul trecut.

În cadrul parteneriatelor cu cele mai importante programe care promovează creativitatea românească (Romanian Design Week și Romanian Creative Week), am dezvoltat o platformă de educare și susținere pentru antreprenorii creativi sau cei care își doresc să urmeze o carieră antreprenorială în industriile creative. Organizăm, astfel, anual, un workshop de educație financiara si antreprenorială și un marketplace curatoriat în care industriile creative își pot promova și chiar comercializa produsele. De asemenea, am aliniat și oferta băncii pentru a le putea oferi mai mult sprijin în afaceri, printr-un produs bancar, conceput special pentru industriile creative – Pachetul Creativ.

Cel mai recent pas pe care l-am făcut în direcția unui viitor mai bun pentru tineri este donația de 500.000 de euro pe care Fundația UniCredit o acordă în cadrul inițiativei “Call for Education – Romania & Bulgaria”. Parteneriatul își propune să identifice proiecte care vor contribui la îmbunătățirea nivelulului educației pe segmentul de vârstă 11-19 ani din cele două țări, având ca obiectiv susținerea organizațiilor non-profit ce abordează teme legate de abandonul școlar și care oferă elevilor susținerea de care au nevoie pentru a avea succes în lumea academică și profesională.

De asemenea, la nivelul grupului UniCredit Bank este activ un parteneriat pan-european cu  fundația Teach For All, un demers educațional ce cuprinde 61 de organizatii independente din toată lumea, cu scopul de a recruta și dezvolta viitori dascăli care vor preda elevilor din comunitățile defavorizate.

În România, prin partenerul local, Teach for Romania, susținem anul acesta un număr de 11 profesori care predau în 9 școli publice. Acești profesori lucrează cu aproximativ 600 de elevi, care astfel au acces la un profesor-lider și la un model educațional ce vizează impactul la nivelul clasei, școlii, comunității.

Cum ajută proiectul Games in Schools profesorii să facă materiile mai atractive pentru elevi? Care sunt rezultatele acestui proiect până acum?

Asociația Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România a pus la dispoziție profesorilor din școli-partenere manualul european Games in Schools realizat de către European School Network si ISFE (Interactive Software Federation of Europe). Manualul, tradus în limba română și adaptat de RGDA în contextul curriculei din România, oferă profesorilor context și informații necesare pentru a implementa jocurile ca resurse educaționale; un exemplu concret vine din programul-pilot, unde jocuri precum Assassin’s Creed, The Great Conqueror: Rome War Game sau Triviador au servit ca resurse pentru predarea unor perioade definitorii din istorie.

Până în prezent, 2500 de elevi din București și 6 alte județe ale țării beneficiază de acest program educațional, iar succesul pe care proiectul îl are nu e întâmplător,  există inclusiv inițiative legislative care recunosc puterea jocurilor în procesul de învățare: în 2022, Ministerul Educației a introdus, pentru prima oară, materia EduGaming în Ordinul Ministrului Educației nr. 6.101/2022 privind aprobarea de programe școlare pentru discipline opționale din învățământul preuniversitar.

Ce ne puteți spune despre Start Major?

Programul este conceput în trei pași: un curs de educație financiară, un atelier de angajabilitate și o tabără de antreprenoriat. În cadrul sesiunilor, cursanții află cum să își folosească inteligent resursele financiare, deprind abilități noi pentru a-și porni cu succes cariera, iar dacă se numără printre cei trei finaliști ai programului, obțin micro-finanțări și sesiuni de mentorat pentru dezvoltarea ideii de afaceri. Prin acest demers educăm, încurajăm și premiem tinerii să investească în visul lor și să aloce responsabil resurse pentru acesta.

Ce este proiectul „Mai Creativ” și cum a ajutat UniCredit Bank antreprenorii din domeniul creativ?

Mai Creativ este o platformă inspirată de UniCredit Bank, în parteneriat cu Romanian Creative Week și Romanian Design Week, care își propune să ofere sprijin pentru dezvoltarea industriilor creative din România pe mai multe planuri. Programul răspunde, în primul rând, nevoilor oricărui antreprenor aflat la început de drum care are nevoie de informare corectă și ghidaj despre regulile de funcționare ale unei afaceri, dar și lipsa oportunităților în a crea conexiuni cu potențialii consumatori. Astfel, în fiecare an organizăm în cadrul Romanian Creative Week (RCW) la Iași un workshop cu participare gratuită care conține informații valoroase despre tot angrenajul financiar și juridic din spatele unei afaceri, dar vorbim și despre uneltele procesului care transformă o idee într-o afacere de succes. Pe lângă segmentul educațional, UniCredit Bank oferă oportunitatea comunității creative locale să își promoveze și să își vândă produsele în cadrul Creative Collective, un târg desfășurat, de asemenea, în cadrul RCW.

Nu în ultimul rând, cred că sprijinul pentru aceste industrii și antreprenori trebuie să se regăsească în însăși oferta băncii. De aceea, am integrat în portofoliul nostru de produse bancare Pachetul Creativ, un pachet adaptat specificului acestor antreprenori.  

Ce componente a inclus programul oferit de UniCredit Bank antreprenorilor aspiranți din industriile creative?

Workshop-ul găzduit de UniCredit Bank pentru antreprenorii la început de drum sau aspiranți din industriile creative s-a desfășurat pe parcursul unei zile în cadrul Romanian Creative Week (Iași) și a abordat teme care țin de componenta juridică și financiară – ABC-ul atunci când vrei să îți înființezi o afacere -, ideation, cum să faci un plan de afaceri și, nu în ultimul rând noțiuni de marketing, comunicare și branding care să îi ajute pe participanți în promovarea afacerii.

Ați menționat parteneriatul UniCredit Bank cu Teach For Romania; în ce constă acesta și care sunt inițiativele pentru comunitățile defavorizate din România?

Unul dintre cei mai importanți factori care dau măsura succesului în educație îl reprezintă resursa umană, educatorii, profesorii și formatorii care modelează comportamente și sunt chiar unele dintre cele mai importante repere pentru tânăra generație la început de drum. De aceea, UniCredit Bank are un parteneriat tradițional cu Teach for Romania prin care am susținut, de-a lungul anilor, formarea și profesionalizarea cadrelor didactice care să ajungă exact în acele zone care nu sunt, în mod obișnuit, pe lista nimănui ca destinație profesională.

In 2023, în cadrul acestui demers comun, susținem un număr de 11 profesori care predau în 9 școli publice. Acești profesori vor lucra cu aproximativ 600 de elevi, care astfel vor avea acces la un profesor-lider și la un model educațional ce vizează impactul la nivelul clasei, școlii, comunității susținuți, desigur, de voluntari UniCredit.

Care sunt criteriile pe baza cărora Fundația UniCredit va selecta proiectele educaționale pe care le va finanța în cadrul inițiativei „Call for Education – Romania & Bulgaria”?

UniCredit și-a asumat angajamentul de a oferi o donație în valoare totală de 500.000 de euro și ne dorim ca cele mai merituoase proiecte să beneficieze de această investiție. Donația Fundației UniCredit va fi alocată pentru 4 proiecte, iar ele sunt selecționate pe baza obiectivelor și gradului de conformare cu criteriile Fundației. De exemplu, proiectele trebuie să fie aliniate cu obiectivul inițiativei de a îmbunătăți nivelul educației, să aibă relevanță din punct de vedere teritorial și să demonstreze o abordare inovatoare în promovarea educației. Proiectele se pot întinde pe o durată totală de 18-36 de luni.

Care sunt planurile și obiectivele pe termen lung ale UniCredit Bank în ceea ce privește susținerea educației și comunităților?

Așa cum am menționat, implicarea noastră în a ajuta comunitățile să crească este una strategică, pe termen lung. Vom continua, așadar, să ducem această misiune mai departe în toate țările și comunitățile în care activăm, iar domeniul educației este, în mod cert, o prioritate pe agenda noastră.

spot_img

Ultimele știri