Adevarul: Viscolul nostru, cel mai scump din Europa

Drumurile din România sunt înzăpezite, iar degajarea acestora se face la cele mai mari prețuri din Europa

În țările care previn înzăpezirea cu panouri de apărare antiviscol, întreținerea de iarnă a drumurilor și a căilor ferate este de două ori mai ieftină decât în România.

În România este ignorată sistematic o soluție tehnică mai mult decât simplă, verificată și aplicată de mulți ani în țările civilizate, care reduce substanțial costurile inerente ale întreținerii drumurilor și căilor ferate pe timp de iarnă. Este vorba despre parazăpezi, acele panouri care se așază la o anumită distanță față de marginile drumurilor (sau liniilor de cale ferată) și care, printr-un efect natural de turbionare a aerului, preiau fulgii viscoliți de zăpadă, astfel încât omătul nu mai ajunge la calea de transport. Sau, în orice caz, zăpada depusă pe asfalt, respectiv pe linia ferată, este mult mai mică și mai ușor de îndepărtat.

Ei bine, în fiecare an, statul român pierde zeci de milioane de euro din cauză că alege deszăpezirea clasică a infrastructurii în locul acestei soluții simple, care previne înzăpezirea. Calculele „Adevărul", realizate pe baza statisticilor oficiale, arată că numai în cazul drumurilor sunt cheltuite între 80 și 100 de milioane de euro cu deszăpezirea, ceea ce înseamnă că la fiecare sută de kilometri, din cei peste 81.700 km de drumuri publice extraurbane (din care circa 16.000 km sunt drumuri naționale și autostrăzi, aflate în grija CNADNR) au fost cheltuiți, în medie, aproximativ 110.000 de euro. Iată, pentru comparație, cât de mici sunt costurile cu deszăpezirea din alte țări, care utilizează din plin parazăpezile: 57.300 de euro/100 km în SUA, 41.400 de euro/100 km în Norvegia, 40.600 de euro/100 km în suedia sau chiar 17.700 euro/100 km în Islanda.

Altfel spus, aceste țări cheltuiesc cel mult jumătate din costurile de peste 110.000 de euro/100 km în România. De ce? Pentru că aici nu se folosesc decât pe tronsoane scurte, experimental, parazăpezi. Noi am rămas la vechea formulă: abia după ninsoare vine buldozerul, plugul sau alte utilaje și îndepărtează omătul, apoi se mai toarnă și un strat de substanțe antiderapante. Totul la costuri de ordinul zecilor de milioane de euro per sezon. De ce nu se utilizează și la noi parazăpezi – asta e o altă poveste, care merită spusă.

spot_img

Ultimele știri