1.400 de accidente grave in care au fost implicati biciclisti, din 2009 si pana in prezent

In total, 355 de biciclisti si-au pierdut viata pe soselele si strazile oraselor din Romania incepand din 2009 si pana in prezent, potrivit datelor oferite de catre Inspectoratul General al Politiei Romane.

Din totalul celor 1.410 accidente grave in care au fost implicati biciclisti, produse in perioada 1 ianuarie 2009 – 28 februarie 2011, in 812 din cazuri a fost vina biciclistilor, releva aceleasi date.

Majoritatea covarsitoare a ”accidentatilor” pe doua roti, respectiv 1.207, au fost barbati, restul de 203 fiind femei.

Cele mai multe accidente grave, respectiv mai mult de jumatate, au avut ca victime persoane peste 45 de ani. ”Este vorba in principal accidente produse pe fondul consumului de alcool, pe care le gasim de obicei in mediul rural, unde oamenii circula pe biciclete care nu prezinta nici cele mai mici standarde de siguranta, precum semnalizarea corespunzatoare prin lumini sau mijloace reflectorizante”, a explicat pentru ”Green Report” Paul Toma, comisar sef in cadrul IGPR.

Ce prevede Codul Rutier?

Potrivit acestuia, actualul Cod Rutier prevede suficiente recomandari si interdictii care sa asigure siguranta biciclistilor in trafic, insa ”marea problema este respectarea acestora”.

Regulamentul de aplicare a Codului Rutier prevede ca, pentru deplasarea pe drumurile publice, bicicletele trebuie sa fie echipate cu dispozitive de semnalizare luminoasa pe timp de noapte sau materiale reflectorizante, sa aiba claxon si dispozitiv de franare eficace. Numai in cazul in care nu exista pista amenajata, biciclistii pot circula pe carosabil, cat mai aproape de acostament pe sensul de mers, si numai pe un singur rand. Ca si soferii, biciclistii nu au voie sa circule sub influenta alcoolului, iar legea prevede ca acestia trebuie sa aiba cartea de identitate asupra lor (vezi mai multe interdictii aici http://www.velorutia.ro/detalii-11/categorie-resurse3/Extras-din-Codul-Rutier.html).

Ceea ce nu scrie in Regulament este si faptul ca biciclistii care circula pe carosabil trebuie sa semnalizeze cu mana daca schimba banda sau daca vor sa opreasca, mai arata comisarul Paul Toma.

Singura prevedere care nu-si are locul in Codul Rutier este interdictia de a circula in parcuri, „cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor”. In acest caz, reglementarea depaseste competenta politiei rutiere, care nu poate interveni decat pe drumuri publice. Astfel de interdictii nu pot stabili decat edilii, asa cum s-a intamplat in urma cu trei ani, in sectorul 3 al Capitalei.

Amenda, cat pretul unei biciclete

Potrivit legii, un biciclist care incalca prevederile Codului Rutier este sanctionat cu intre 6 si 8 puncte de amenda, in conditiile in care, de la 1 ianuarie, un punct de amenda a fost stabilit la 67 de lei. Un simplu calcul ne arata ca amenzile sunt intre 400 si 530 de lei, suma putand fi redusa la jumatate in cazul in care e achitata in 48 de ore.

Ce poate face biciclistul atunci cand pistele amenajate de primarie sunt impracticabile din cauza calitatii lucrarii sau din cauza masinilor parcate neregulamentar? Potrivit reprezentantului IGPR, amenajarea pistelor si respectarea unor standarde nu pot fi impuse de politie, ci de primarie. Pe de alta parte, admite Paul Toma, actuala legislatie rutiera nu prevede in mod clar posibilitatea ca masinile parcate pe trotuar sa fie ridicate, asemeni autovehiculelor parcate neregulamentar pe carosabil. „In lipsa unei prevederi, nu se poate dispune o astfel de masura”, a explicat acesta.”Din pacate, multe din piste nu sunt realizate cum trebuie, iar decat sa avem benzi care sa figureze doar ca nume, mai bine nu avem deloc”, a marturisit el.

In conditiile in care numarul biciclistilor a crescut spectaculos de la an la an, prevederile din Codul Rutier pot fi imbunatatite, desi, admite Paul Toma, ultimele discutii avute cu ONG-urile si asociatiile de profil dateaza din 2008. Acesta s-a declarat insa deschis pentru orice fel de propuneri pe viitor.

Livia Cimpoeru
 

spot_img

Ultimele știri