Wizz Air avansează în planul său „customer compass” cu o nouă etapă atinsă pentru flota sa de aeronave: introducerea unei aeronave cu consum redus de carburant.
Airbus A321neo, cea mai eficientă aeronavă „narrow-body” (cu fuzelaj îngust) din industria aviatică, reprezintă acum mai mult de două treimi (67%) din flota Wizz Air. Aeronava reduce cu 20% consumul de combustibil și emisiile de CO2.
Wizz Air operează o flotă de 234 de aeronave Airbus A320 și A321. Aeronava reprezintă acum două treimi din flota sa operațională.
Cu mai bine de un deceniu în urmă, Wizz Air a început să utilizeze materiale reziduale reciclate de la GenPhoenix pentru scaunele din cabinele aeronavelor, ceea ce a economisit peste 80 de mii de tone de emisii pe durata ciclului de viață.
Printr-un proces circular revoluționar, GenPhoenix economisește resturile de piele destinate trimiterii la groapa de gunoi și le refolosește în materiale circulare de calitate superioară, realizate din fibră de piele reciclată, căutate de cele mai cunoscute branduri din lume pentru frumusețea și durabilitatea sa. Începând din 2007, GenPhoenix a redirecționat mii de tone de material de la depozitele de deșeuri.
Această etapă marchează un pas important în strategia Wizz Air de reducere a emisiilor – „Flying Towards Net-Zero”.
Din totalul de 234 de aeronave ale Wizz Air, 152 sunt Airbus A321neo și șase sunt A320neo, iar una este Airbus A321XLR, ceea ce înseamnă că peste 67% din flotă este propulsată de tehnologii de ultimă generație.
București, 29 mai 2025:
În conformitate cu angajamentul său continuu față de inovare și sustenabilitate în ceea ce privește mediul, Wizz Air își propune să opereze o flotă complet „neo” până în 2029.
Airbus A321neo va juca un rol esențial în reducerea cu 7% a intensității emisiilor Wizz Air până în 2050. Aeronava are capacitatea de a reduce cu 20% a consumului de combustibil și a emisiilor de CO2, comparativ cu aeronavele din generația anterioară, alături de o reducere cu 50% a poluării fonice.
Operarea unei flote de aeronave formată exclusiv din tehnologia „neo” se aliniază pilonului axat pe produs al planului „Customer First Compass” al companiei aeriene. Acesta include, printre altele, dedicarea pentru operarea uneia dintre cele mai tinere, mai sigure și mai eficiente flote din industrie în ceea ce privește consumul de combustibil, precum și utilizarea instrumentelor de ultimă generație în operațiuni. Această inițiativă are o valoare de 14 miliarde de euro.
„Modernizarea a două treimi din flotă cu A321neo nu este doar o etapă importantă pentru Wizz Air – este un simbol al angajamentului nostru de a oferi cele mai inovatoare opțiuni”, a spus Yvonne Moynihan, Corporate and ESG Officer în cadrul Wizz Air.
„Introducerea planului «Customer First Compass» la începutul acestui an semnifică dorința de a investi în domenii care au un impact semnificativ pentru clienții noștri și pentru planetă. Modelul A321neo este esențial pentru strategia noastră, permițând reducerea emisiilor, menținând în același timp tarifele accesibile pe care clienții noștri le apreciază”, a mai spus Moynihan.
Drumul către zero emisii nete prin inovarea flotei
Înnoirea flotei este una dintre principalele pietre de temelie ale planului „Flying Towards Net-Zero” al Wizz Air, care subliniază rolul pe care compania aeriană îl va juca în decarbonizare.
Airbus A321neo va avea un rol esențial în reducerea cu 7% a intensității emisiilor Wizz Air până în 2050. Aeronava oferă, de asemenea, o reducere cu 20% a consumului de combustibil și a emisiilor de CO2 comparativ cu aeronavele din generația anterioară, alături de o reducere cu 50% a poluării fonice.
Soluții inteligente în întregul lanț de aprovizionare
În plus față de partea exterioară a aeronavei, Wizz Air se concentrează, de asemenea, pe evoluțiile din lanțul de aprovizionare.
Din 2015, compania aeriană a încheiat un parteneriat cu GenPhoenix pentru a integra resturi de piele reciclată în scaunele din cabină. Aceste materiale, care altfel ar fi trimise la gropile de gunoi, sunt transformate în componente de scaune ușoare și durabile care generează cu până la 80% mai puține emisii de carbon și utilizează cu 87% mai puțină apă în timpul producției.
Ceea ce a început cu o singură aeronavă A320 s-a extins acum la întreaga flotă a companiei aeriene, care deservește zilnic aproximativ 50.000 de pasageri.
Prin intermediul acestui parteneriat, GenPhoenix a furnizat companiei Wizz Air peste 100.000 de metri pătrați de material – împiedicând 16 tone de deșeuri să ajungă la groapa de gunoi și economisind anual 7.300 de tone de emisii pe durata ciclului de viață.
Listată la Bursa de Valori din Londra, compania aeriană a servit 62,8 milioane de pasageri în 2024.
Wizz Air a fost recunoscută drept „Cea mai sustenabilă companie aeriană low-cost” în 2021-2023 și „Cea mai bună companie aeriană pentru reducerea emisiilor de carbon” în 2024 de către World Finance Sustainability Awards. Totodată, Wizz Air a primit distincția „Cel mai sustenabil grup aerian din EMEA pentru 2024” în cadrul CAPA-Centre for Aviation Awards for Excellence 2024.
Despre combustibilul folosit
Combustibilul sustenabil pentru aviație (Sustainable Aviation Fuel – SAF) include combustibilii sintetici, biocombustibilii și combustibilii obținuți prin reciclarea carbonului, conform Regulamentului ReFuelEU privind aviația.
SAF are potențialul de a reduce emisiile totale de gaze cu efect de seră (GES) printr-o analiză a întregului ciclu de viață, comparativ cu combustibilul convențional pentru aviație.
Totuși, aceste reduceri nu se reflectă direct la nivelul emisiilor finale, ci apar în etapa de producție a combustibilului.
Deși SAF este considerat o soluție promițătoare pentru diminuarea emisiilor din sectorul aviatic, extinderea producției și asigurarea unei disponibilități adecvate rămân provocări majore.
În prezent, costul SAF este de 3 până la 4 ori mai ridicat decât cel al combustibilului tradițional, iar ponderea sa în totalul consumului companiilor aeriene comerciale este încă redusă.
Regulamentul ReFuelEU urmărește să încurajeze utilizarea SAF în vederea reducerii emisiilor de CO₂ generate de aviație.