Construit in mare parte din material compozit, cum ar fi plastic ranforsat cu fibra de carbon si promovat drept un model care asigura reducerea consumului de combustibil cu 20%, Boeing 787 Dreamliner, considerat cel mai eco avion din lume, s-a confruntat in ultimele 2 saptamani cu grave incidente cauzate de bateriile litiu-ion.
Din acest motiv, noaptea trecuta, Administratia Federala pentru Aviatie din SUA a oprit toate zborurile Dreamliner. Aceasta decizie reprezinta prima blocare la sol a unui intreg model, de catre agentia americana, in ultimii 34 de ani, scrie Financial Times.
„Problemele aparute la baterii au determinat eliberarea de electroliti inflamabili, caldura si fum in cazul a 2 avioane model 787. Aceasta situatie ar putea afecta sisteme si structuri critice si ar putea declansa un incendiu la sistemul electric”, se arata intr-un comunicat al Administratiei Federale.
787 nu a ajuns pe aeroporturile din Romania
Japonia, India si Europa au decis, de asemenea, oprirea zborurilor, iar compania poloneza Lot Polish Airlines nu va opera zboruri pe ruta Varsovia-Chicago cu acest model.
Pe aeroporturile din Romania nu a aterizat pana in prezent niciun Dreamliner, iar niciuna dintre companiile aeriene din tara noastra nu detine un astfel de model.
787 este un avion scump, cel mai ecologic dintre toate aparatele de zbor de pana acum, insa pana acum, pe aeroporturile noastre, nu a aterizat niciun Boeing 787, desi pistele din Otopeni sunt pregatite pentru astfel de aeronave”, a declarat, pentru Green Report, Valentin Iordache, Communication Director, Bucharest Airports National Company.
Emisiile si zgomotul,
cu 60% mai scazute decat la alte avioane
Boeing 787 este construit 50% din material compozit, 20% din aluminiu, 15% din titan, 10% din otel si 5% din alte materiale.
Potrivit constructorilor, avionul polueaza mai putin, datorita consumului scazut de carburant, emisiile de CO2 sunt mai mici cu 20%, iar cele de oxid de azot, cu cele 30%, iar zgomotul este cu 60% mai redus fata de cel al avioanelor actuale.
Compania americana Boeing a livrat primul Dreamliner ANA, dupa 3 ani de la data prevazuta initial, la un pret de 200 milioane de dolari.
Defectiunile s-au tinut lant in 2013
In 7 ianuarie 2013, un Dreamliner ce apartine companiei Japan Airlines a fost afectat de un incendiu izbucnit la acumulatorul litiu-ion, aflat in legatura cu un ansamblu auxiliar de energie. Incidentul s-a petrecut pe aeroportul din Boston.
In 8 ianuarie 2013, tot la Boston, a fost anulat zborul unui Boeing 787 al Japan Airlines, din cauza scurgerii de carburant care a avut loc in momentul decolarii. In 9 ianuarie, tot Japan Airlines a anulat zborurile interne cu Dreamliner, invocand defectiuni la franele avionului. In 10 ianuarie s-a crapat geamul de la cabina pilotilor la un 787, detinut de compania All Nippon Airways (ANA).
Iar in 16 ianuarie, ANA a decis sa opreasca la sol toate aparatele sale Boeing 787 Dreamliner dupa o noua problema la o baterie care a dus la o aterizare de urgenta miercuri in Japonia.
Tot ieri, compania aeriana Japan Airlines (JAL) a decis sa retina la sol cele 7 aparate Boeing 787 Dreamliner pe care le detine. ANA si LAL sunt cei mai importanti clienti ai Dreamliner. Autoritatile indiene s-au alaturat acestui cor al scepticilor si au cerut declansarea unei anchete.