Multe dintre cele mai mari companii din lume nu reușesc să-și atingă țintele climatice, potrivit unui studiu efectuat pe 25 de corporații.
Companiile exagerează în mod obișnuit sau raportează greșit progresele pe care le fac privind țintele climatice, spune raportul New Climate Institute.
Google, Amazon, Ikea, Apple și Nestle sunt printre cei care nu reușesc să facă schimbări suficient de rapid, susține studiul, citat de BBC.
Astfel, strategiile unor companii precum Nestle și Unilever au primit ratingul „foarte scăzut”, în timp ce Amazon, Google, Ikea – au primit ratingul „scăzut”. Apple a fost „moderat”, iar Maersk – „rezonabil”.
Corporațiile sunt sub presiune să-și reducă impactul asupra mediului, deoarece mai mulți consumatori doresc produse ecologice. Unele dintre companii au declarat pentru BBC News că nu sunt de acord cu unele dintre metodele utilizate în raport și au spus că s-au angajat să ia măsuri pentru a reduce schimbările climatice.
Firmele analizate produc 5% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, se arată în raport – ceea ce înseamnă că, deși au o amprentă de carbon uriașă, au un potențial enorm de a conduce în efortul de a limita schimbările climatice.
„Accelerarea rapidă a angajamentelor corporative în materie de climă, combinată cu fragmentarea abordărilor, înseamnă că este mai dificil ca niciodată să se facă distincția între lidershipul climatic real și cel nefundamentat”, spune studiul.
Autorul studiului, Thomas Day, a declarat pentru BBC News că echipa sa a vrut inițial să descopere bune practici în lumea corporativă, dar au fost „cu adevărat surprinși și dezamăgiți” de raportările făcute de companii.
Amazon a declarat în declarația sa: „Ne-am stabilit țintele climatice ambițioase pentru că știm că schimbările climatice sunt o problemă serioasă și că este nevoie de acțiuni acum mai mult ca niciodată. Ca parte a obiectivului nostru de a atinge zero carbon net până în 2040, Amazon se află pe o calea pentru a ne alimenta operațiunile cu energie 100% regenerabilă până în 2025.”
Și Nestle a comentat: „Salutăm controlul asupra acțiunilor și angajamentelor noastre cu privire la schimbările climatice. Cu toate acestea, raportul Corporate Climate Responsibility Monitor (CCRM) al New Climate Institute nu înțelege abordarea noastră și conține inexactități semnificative”.
Monitorul Corporate Climate Responsibility a fost realizat de organizațiile non-profit New Climate Institute și Carbon Market Watch. Acesta a analizat strategiile declarate public ale firmelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru a ajunge la zero net. A realiza țintele climatice înseamnă reducerea cât mai mult posibil a emisiilor, precum și echilibrarea celor rămase prin eliminarea unei cantități echivalente.
Companiile își stabilesc propriile obiective. De exemplu, Google promite să nu mai emită carbon până în 2030, în timp ce Ikea se angajează să fie „pozitiv pentru climă” până în 2030.
Emisiile sunt create de orice, de la transportul de mărfuri, până la energia utilizată în fabrici sau magazine. Contează și amprenta de carbon a culturilor sau a tăierii copacilor.
Studiul a acordat fiecărei firme un rating de „integritate”. S-a constatat că unii s-au descurcat relativ bine în reducerea emisiilor, dar că toate corporațiile și-ar putea îmbunătăți. Niciunul nu a primit un rating de „integritate ridicată”.
Cercetarea a evaluat factori precum dezvăluirea anuală a emisiilor; oferirea unei defalcări a surselor de emisie; și dezvăluirea informațiilor într-un mod ușor de înțeles.
Acesta a concluzionat că, în ansamblu, strategiile în vigoare – dacă ar fi implementate – ar reduce emisiile cu cel mult 40%, dar nu ar ajunge la „zero net”, adică 100%.
Doar trei dintre cele 25 de companii s-au angajat în mod clar să elimine 90% din emisiile de carbon din lanțurile lor de producție și aprovizionare, se spune. Acestea sunt Maersk, Vodafone și Deutsche Telekom.
Modul în care companiile vorbesc despre angajamentele lor climatice este, de asemenea, o mare problemă, spune studiul. Există un decalaj mare între ceea ce spun companiile și realitate, spune Day – și consumatorilor probabil că le este dificil să determine adevărul.
„Pretențiile care sună ambițios sunt prea des lipsite de substanță reală”, explică el. „Chiar și companiile care se descurcă relativ bine își exagerează acțiunile”.
Un ghid foarte simplu pentru schimbările climatice
Day, a cărui echipă a petrecut săptămâni întregi studiind documente, a spus că o persoană obișnuită care încearcă, de exemplu, să aleagă o piesă de mobilier, o tehnologie sau să cumpere alimente în supermarket, ar avea dificultăți să ia o decizie informată.
Ceea ce se numește emisii din aval sau din amonte sunt cele legate de activități indirecte ale unei companii și sunt cel mai greu de înțeles de către consumatori.
De exemplu, raportul spune că 70% din amprenta climatică a Apple este creată de emisiile din amonte, inclusiv de consumul de energie electrică al utilizatorilor de telefoane, laptopuri și alte produse Apple.
Multe companii nu au inclus aceste emisii în planurile lor climatice.
Ikea a declarat pentru BBC News că salută „dialogul și controlul” angajamentelor și obiectivelor companiilor în materie de climă, pentru a se asigura că acestea sunt aliniate cu cerințele de a limita creșterile de temperatură la 1,5°C. „Noul raport al New Climate Institute este un plus constructiv la acest lucru”.
Și Unilever a comentat: „Deși împărtășim perspective diferite asupra unor elemente ale acestui raport, salutăm analiza externă a progresului nostru și am început un dialog productiv cu New Climate Institute pentru a vedea cum ne putem evolua în mod semnificativ abordarea”.
Google a declarat pentru BBC News: „Definim în mod clar domeniul de aplicare al angajamentelor noastre în materie de climă și raportăm în mod regulat progresul nostru în Raportul nostru anual de mediu, unde datele noastre privind energia și emisiile de gaze cu efect de seră sunt asigurate de Ernst & Young”.
Până la momentul publicării, Apple nu a răspuns la solicitarea de comentarii făcută de BBC.
Monitorul de responsabilitate climatică corporativă va continua să evalueze angajamentele companiilor, publicând constatările anual.
Lista completă a companiilor analizate este: Maersk, Apple, Sony, Vodafone, Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, Ikea, Vale, Volkswagen, Walmart, Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL , E.On SE, JBS, Nestle, Novartis, Saint-Gobain, Unilever.
Citește și: CE: Rețeaua actuală de zone protejate juridic, insuficentă pentru asigurarea biodiversității
Schimbările climatice, principala provocare pentru cetățenii UE