Piata produselor bio din Romania reprezinta aproximativ 1% din piata bunurilor de larg consum, circa 80% din produse fiind din import, arata un studiu de piata realizat de Cult Market Research.
Chiar daca o afacere in domeniu nu este considerata profitabila, managerii magazinelor bio apreciaza totusi ca trendul este un crescator, pe o piata inca foarte tanara, arata studiul intitulat „Piata produselor bio din Romania” si realizat in iunie-august 2010.
”Concluzia noastra generala este ca legatura dintre comercianti si producatorii autohtoni inca nu este foarte puternica”, a explicat pentru ”Green Report” Paul Acatrini, managing partner la Cult Market Research. Asta si pentru ca, arata el, producatorii romani, mai ales cei care furnizeaza produse proaspete (legume si fructe) nu au o productie constanta, iar uneori distantele de la ferme la magazinele din oras sunt foarte mari.
Acelasi studiu arata ca cifrele de afaceri in 2009 pentru magazinele de profil se situeaza intre 40.000 si 350.000 de euro, variatia rezultand si in functie de dimensiunea investitiei initiale.
“Afacerea bio” este una restransa si ca numar de angajati necesari. Fiind de cele mai multe ori o afacere de familie, numarul de angajati se situeaza de la 2-3 persoane pana la 20-25 de persoane.
Primele business-uri cu produse bio in Romania s-au dezvoltat incepand cu anul 2008 cand a fost deschis un magazin bio in Timisoara. Pana in 2010 s-au deschis aproximativ zece magazine in Bucuresti, cateva zeci de magazine online iar mai multi retaileri au infiintat raioane cu produse bio in supermarketuri si hypermarketuri.
Potrivit realizatorilor studiului, prin aceasta cercetare s-a urmarit punerea fata in fata a experientelor comerciantilor de produse bio si opiniile consumatorilor (utilizatori sau non-utilizatori de astfel de produse).
Produsele pentru bebelusi, cele mai prezente pe rafturile magazinelor
Potrivit aceluiasi studiu, exista anumite produse care se regasesc in toate magazinele cuprinse in cercetare, indiferent de specificul fiecaruia dintre ele. Astfel, produsele pentru bebelusi si copii, produsele de savoare precum si cele cosmetice sau detergentii, sunt produsele disponibile in toate magazinele bio din Bucuresti.
Pe pozitia a doua, ca si disponibilitate in magazine, se regasesc produsele uscate si semi-preparate iar la mica distanta se situeaza produsele food-fresh si bauturile non alcoolice.
Aproape 80% din produse sunt din import
Majoritatea produselor comercializate in magazine bio provin din import, respectiv intre 70-80% dintre produsele comercializate. Dintre acestea, cele mai multe sunt achizitionate de la alti importatori, un mic procent fiind importat de magazinul care le si comercializeaza.
Principalele tari de achizitie a acestor produse sunt: Germania, Franta, Austria si Italia sau Grecia (pentru produsele cosmetice). Pentru putinele produse autohtone pe care le putem gasi in magazinele de profil, zonele de provenienta sunt: Bucuresti, Timisoara, Suceava, Cluj, Sibiu sau Buzau.
Oferta de alimente proaspete bio, precum fructele si legumele sau produsele lactate, este foarte scazuta din cauza lipsei unui flux constant de aprovizionare, a costurilor de depozitare si a cererii fluctuante pentru acest gen de produse. De asemenea, comerciantii de produse bio sunt de parere ca pierderile de 25-30% sunt inevitabile atunci cand se comercializeaza produse proaspete.
Procent mare de clienti fideli
Comerciantii de produse bio estimeaza ca acest tip de produse reprezinta numai 5% din totalul cosului zilnic al unei familii care incearca sa adopte un stil de viata bio.
Exista insa si consumatori cu obiceiuri de cumparare „de tip supermarket” care se aprovizioneaza la un anumit interval de timp cu cantitati mai mari, acestia facand parte din categoria consumatorilor avizati, care stiu exact ce doresc sa cumpere. Ponderea vanzarilor catre clientii fideli pentru anumite magazine bio este foarte mare, peste 60% dintre cei care cumpara o data, revenind ulterior.
Provocarile pietei bio
In acest moment comerciantii de produse bio trebuie sa faca fata problemelor legate de: lipsa producatorilor autohtoni, numarul scazut de importatori, lipsa finantarii (bani pentru promovare, achizitii, dezvoltare, etc), nereglementarea unor modele de aprovizionare, slaba informare a celor mai multi consumatori si, in principal, lipsa unei mase critice suficiente de consumatori.
Pentru aceasta, atat inceperea unei afaceri bio cat si dezvoltarea celor existente trebuie sa se bazeze pe analize si studii de piata solide care sa ii ajute la elaborarea sau imbunatatirea planului de afacere, a strategiei de comunicare si, in cele din urma, la cucerirea consumatorului, mai arata studiul.