Plata taxei auto pentru automobilele inmatriculate inainte de anul 2007 va fi amanata un an.
Propunerea ar urma sa fie aprobata de Guvern prin Ordonanta de Urgenta.
Ministrul Mediului si Padurilor, Laszlo Borbely, a propus aceasta decizie in sedinta de ieri a coalitiei guvernamentale.
Ministerul Mediului si Padurilor urmeaza sa formuleze un comunicat oficial pe aceasta tema.
Ministrul Borbely si-a justificat propunerea prin faptul ca proprietarii de masini vechi, care nu au reusit sa le vanda anul trecut "in conditii avantajoase", vor realiza si mai greu o asemenea tranzactie daca masinile vechi sunt supuse taxei de poluare.
"Taxa pentru masinile vechi se va aplica de la 1 ianuarie 2013. Proprietarii de masini inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007, daca doresc sa le vanda, mai au acest an la dispozitie pentru a le vinde", a explicat Laszlo Borbely.
Conform legii, taxa se achita de cumparatorul masinii, in momentul schimbarii titularului dreptului de proprietate. In unele cazuri, taxa de poluare poate chiar sa depaseasca valoarea automobilului.
Taxa pentru emisiile poluante, aplicata si pentru masinile inmatriculate inainte de anul 2007, fusese oficializata prin Legea 9 / 2012, intrata in vigoare la data de 13 ianuarie.
Specialistii Ministerului Mediului, care au elaborat proiectul Legii 9, calculasera ca impunerea la plata a automobilelor inmatriculate inainte de anul 2007 ar aduce la bugetul Fondului pentru Mediu o suplimentare de 336 milioane de lei. Potrivit estimarilor realizate imediat dupa intrarea in vigoare a Legii 9 / 2012, Fondul pentru Mediu urma sa incaseze, de-a lungul anului 2012, numai din taxe de poluare, suma de 1,7 miliarde de lei.
Opt modificari in ultimii cinci ani
In Romania, taxa auto s-a modificat de cel putin sapte ori in ultimii cinci ani, iar initiativa de ieri a ministrului Borbely ar aduce a opta modificare.
La inceput s-a numit "Taxa speciala de prima inmatriculare", intrata in vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
La mijlocul anului 2008, Guvernul o transforma in "Taxa de poluare pentru autovehicule", instituita prin OUG 50/2008 si intrata in vigoare la data de 1 iulie 2008.
Urmatoarea modificare intervine la data de 8 decembrie 2008, prin OUG 208/2008, care a exceptat de la plata taxei automobilele cu capacitatea de cel mult 2000 cm3, aflate la prima inmatriculare.
A doua modificare a aparut dupa numai trei zile, la data de 11 decembrie 2008, prin OUG 218/2008, care a abrogat OUG 208.
Urmatoarea modificare o aduce OUG 7/2009, publicata in Monitorul Oficial la data de 19 februarie 2009.
Taxa este din nou "imbunatatita" prin OUG 118/2010, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2011.
A urmat Legea 9/2012, dupa o lunga dezbatere in Parlament si dupa o ciudata amanare a publicarii in Monitorul Oficial, intrata in vigoare la data de 13 ianuarie 2012.
Dincolo de ezitarile si inconsecventele autoritatilor romane, cele mai recente modificari ale taxei auto au fost determinate si de o cauza obiectiva – intrarea in vigoare, la nivelul UE, de la data de 1 ianuarie 2011, a normei de poluare Euro 5.
Citeste si:
Proprietarii de automobile isi pot calcula singuri taxa de poluare
Laszlo Borbely: Este “inadmisibil” sa eviti sa platesti taxa de poluare