Solar Impulse, avionul fără combustibil, a finalizat cu succes cea de-a doua etapă în încercarea istorică de a zbura în jurul lumii, informează bbc.com.
Liderul proiectului, Bertrand Piccard, a pilotat vehiculul din Muscat, Oman până în Ahmedabad, India. În drumul său a traversat Marea Arabiei.
Călătoria de marți a durat peste 15 ore. Distanța acoperită – 1.468 de kilometri – a stabilit un nou record mondial pentru zborul într-un avion alimentat de energia solară, pilotat.
Vehiculul mai are de parcurs încă zece etape în următoarele cinci luni. Itinerariul va cuprinde întinderi solicitante pe deasupra oceanelor Pacific și Atlantic.
Piccard împarte responsabilitățile de zbor cu partenerul său de proiect și CEO, Andre Borschberg, care a făcut luni călătoria de inaugurare, de la Abu Dhabi la Muscat.
Solar Impulse a ajuns în Ahmedabad pe întuneric, cu aripile luminate de LED-uri și cu elicele alimentate de energia stocată în baterii.
Avionul a plecat din Muscat la ora 02:35 MGT și a atins solul la Sardar Vallabhbhai Patel International Airport la ora 17:55 GMT.
Pregătirile pentru următoarea etapă, spre Varanasi în nord-estul Indiei, sunt deja în curs de desfășurare. Totuși, planificatorii misiunii spun că aceasta va avea loc peste cel puțin patru zile.
Zilele acestea, echipa va purta mesajul campaniei pe tema tehnologiilor curate printre localnicii din Ahmedabad.
Proiectul Solar Impulse a stabilit deja o mulțime de recorduri mondiale în domeniul zborului cu energie solară, inclusiv realizarea unui tranzit de profil înalt al Statelor Unite, în 2013.
Dar aventura în jurul lumii e mult mai dramatică și provocatoare și a necesitat construirea unui avion și mai mare decât prototipul, Solar Impulse-1.
Acest nou model are o anvergură a aripilor de 72 de metri, care e mai mare decât un jumbo jet 747. Şi totuși, cântărește numai 2,3 tone. Greutatea scăzută va fi esențială pentru succesul zborului.
La fel de importantă e și performanța celor 17.000 de celule solare înșiruite pe partea de sus a aripilor și bateriile litiu-ion pe care le va folosi ca să se suțină pe timpul nopții.
Operarea prin întuneric va avea o importanță deosebită când echipa trebuie să traverseze Pacificul și Atlanticul. Datorită vitezei lente a avionului, aceste etape vor fi finalizate în mai multe zile și nopți de zbor fără oprire.
Picard și Borschberg, care pilotează cu rândul, vor fi nevoiți să fie alerți pe aproape întreaga perioadă cât se vor afla în aer și vor putea să doarmă doar câte 20 de minute. De asemenea, vor îndura disconfortul fizic de a fi închiși într-un cockpit de numai 3.8 metri cubi – nu cu mult mai mare decât o cabină telefonică publică.
Marea aventură a Solar Impulse reamintește de alte mari isprăvi de circumnavigație aviatice, chiar dacă alimentate cu combustibil. În 1986, Voyager a devenit prima aeronavă care a zburat în jurul lumii fără oprire sau realimentare. Vehiculul pe elice a fost pilotat de Dick Rutan și Jeana Yeager și a finalizat călătoria în nouă zile. În 2005, avionul alimentat cu jet Virgin Atlantic GlobalFlyer, a fost pilotat doar de Steve Fossett și a încheiat călătoria fără oprire în aproape trei zile.
Andre Borschberg e inginer și fost pilot al Forțelor Aeriene. Acesta și-a construit o carieră ca antreprenor în tehnologiile internetului.
Bertrand Piccard e bine cunoscut pentru realizările sale în domeniul balonului. În 1999, împreună cu Brian Jones, a dus la capăt prima circumnavigație a lumii fără oprire, cu balonul Breitling Orbiter 3. Astfel, „Piccard” a devenit sinonim cu „împingerea limitelor”.
Jacues Piccard, tatăl lui Bertrand, a fost primul care a ajuns la cel mai adânc loc din ocean. A realizat performanța împreună cu Don Walsh, în batiscaful Trieste, în 1960. De asemenea, Auguste Piccard, bunicul lui Bertrand, a fost primul care a urcat un balon în stratosferă, în 1931.
Sursă foto: Solar Impulse
Mai citește și: