Intenția Ministerului Transporturilor de a elimina pasajele pentru animale din planul autostrăzii Lugoj-Deva pune în pericol siguranța conducătorilor și însoțitorilor auto, precum și biodiversitatea din zonă, susțin reprezentanții WWF România.
WWF România, împreună cu Asociația Zarand și Fauna&Flora International, precum și alți reprezentanți ai societății civile, consideră intenția Ministerului greșeală majoră cu implicații negative pentru oameni și mediu. Oraganizațiile de mediu susțin că soluțiile tehnice prevăzute și bugetate deja în proiectul autostrăzii – viaducte, tuneluri și poduri verzi – fac parte din acordul de mediu obținut pentru autostrada Lugoj-Deva.
Măsurile nu servesc doar conservării naturii și protejării populațiilor de urs și alte carnivore mari care există și în Munții Apuseni, și în Carpații Meridionali, ci și siguranței civile, prin reducerea riscurilor de accidente cauzate de animalele sălbatice care vor pătrunde pe autostradă în lipsa acestor măsuri”, se arată într-un comunicat de presă.
De asemenea, se precizează că orice schimbare în soluția tehnică actuală va duce la reluarea și revizuirea procedurii de evaluare de mediu deoarece nu ar mai respecta legislația europeană (Directiva Habitate), intrând astfel în ilegalitate. Reluarea procedurilor de evaluare și avizare ar putea întârzia implementarea proiectului chiar și ani de zile.
Procesul de obținere și modificare a acordului de mediu pentru proiectul actual a durat aproximativ șase ani”, mai spun reprezentanții organizațiilor de mediu.
85% din finanțare este asigurată de Comisia Europeană
În ceea ce privește finanțarea, costurile acestor măsuri de infrastructură verde sunt eligibile în domeniile prioritare ale Programul Operațional Infrastructura mare (POIM) dedicate dezvoltării infrastructurii de transport, în contextul în care instituțiile europene consideră prioritară dezvoltarea infrastructurii verzi (rețeaua TEN-G) în paralel cu infrastructura de transport (TEN-T), așa încât biodiversitatea aflată în declin major în toată Uniunea Europeană să fie mai bine protejată.
Întregul proiect de autostradă este, de altfel, co-finanțat de Comisia Europeană, prin Fondul pentru Coeziune, în proporție de 85%, diferența fiind asigurată de la bugetul de stat.
Justificarea oferită pentru revenirea la proiectul inițial, anume de economisire a aproximativ 100 milioane de euro, nu este întemeiată, un exemplu în acest sens fiind cazul autostrăzii Sibiu-Orăștie, unde soluția tunelului a fost respinsă din cauza costurilor ridicate, cu rezultate dezastruoase din toate puncte de vedere. Alunecările de teren provocate prin excavările operate pe acel sector au generat muncă suplimentară și creșterea exponențială a costurilor, precum și o șosea care este încă impracticabilă”, mai spun reprezentanții ONG-urilor.
Autostrada Lugoj-Deva intersectează un coridor ecologic esențial pentru urs, lup, râs și alte specii între Munții Apuseni și Carpații Meridionali, motiv pentru care pasajele sunt incluse în proiect pentru a asigura traversarea animalelor și a evita coliziunile.